אין בכוונת הבית הלבן להצהיר על יוזמה מדינית חדשה לשבירת הקיפאון תהליך השלום הישראלי-פלסטיני בתקופה שבין למחרת יום הבחירות בנובמבר להתחלת כהונת נשיא חדש בינואר. כך השתמע מדברים ששגרירת ארה"ב באו"ם סמנתה פאוור טענה בפני קבוצה של בכירים יהודים בפגישה סגורה שקיימה עמם אתמול.



"אינני מודעת לשום מהלך חדש שהבית הלבן מכין לתקופה שאחרי הבחירות", אמר השגרירה לקבוצת הבכירים. פאוור נחשבת לאחת הדמויות המקורבות ביותר לנשיא ברק אובמה. לדברי אחד ממשתתפי הפגישה, אין בכוונת הממשל לעשות מהלכים דרמטיים בתקופה שבין שני הנשיאים "הבנתי מדבריה שלא יקרה כלום מבחינת ישראל בתקופת המעבר בין שני ממשלים", אמר הבכיר היהודי. "יש להתייחס לדבריה ברצינות. היא יודעת על מה היא מדברת".



סמנתה פאוור, צילום: רויטרס
סמנתה פאוור, צילום: רויטרס



בקרב בכירים ישראליים רווחת זה כבר הערכה שהנשיא ברק אובמה מכין יוזמה מדינית חדש במטרה לשבור את השיתוק המתמשך בתהליך ולחדש הידברות בין ישראל להנהגה הפלסטינית. על פי הערכה הזאת, המעוררת חששות בממשלת ישראל, מדובר ביוזמה שאחדים ממרכיביה יהיו מאוד לא מקובלים על ישראל. הערכה היא, שהנשיא ממתין לפרסום היוזמה לשבועות שבין למחרת יום הבחירות בנובמבר וה-1 בינואר כאשר, הנשיא החדש מושבע ונכנס לתפקידו. יש בין הבכירים בירושלים הסבורים כי ברק אובמה מבקש לנקום בראש הממשלה בנימין נתניהו לפני שהוא פורש מ-8 שנות כהונתו בבית הלבן, שהיו רצופות  חריקות ומעידות מביכות ביחסיו עם ראש הממשלה.




אובמה לא יירצה להביך את קלינטון בתחילת כהונתה



"אני לא חושב שאובמה ינקוט בצעד מדיני כלשהו שלא לרוחה של ישראל ושיעורר ביקורת קשה בקרב הקהילה היהודית - צעד שיגרום מבוכה קשה להילרי קלינטון בתחילת כהונתה, אם תנצח", אמר בשיחה עמו הבכיר היהודי. פאוור ידועה כאוהדת מושבעת של ישראל. בתקופת כהונתה במרכז האו"ם בניו יורק הגיע לשיא שיתוף הפעולה והתיאום בין המשלחת האמריקאית למשלחת ישראל. היא הובילה מהלכים דיפלומטיים נמרצים במטרה לסכל יוזמות ומהלכים נגד ישראל בזירת האו"ם.



בפגישה עם הבכירים היהודיים התייחסה השגרירה ליוזמה של צרפת לחידוש המו'מ בין ישראל לפלסטינים –יוזמה שישראל שוללת. מדברי השגרירה השתמע כי אין סיכוי ממשי לקידום היוזמה. השגרירה גם המעיטה וערערה על הערכות שלפיהן מסתמנת התקרבות בין ישראל לארצות ערביות סוניות. יחד עם זאת ציינה השגרירה כי לישראל היו כמה הישגים נאים בזירת האו"ם בחודשים האחרונים והזכירה את מינויו של השגריר הישראלי דני דנון לראשות ועדת או"ם חשובה והכרזת יום הכיפורים כיום פגרה רשמי של הארגון העולמי.



את הפגישה עם שגרירת ארה"ב יזמה ועידת הנשיאים היהודיים.