הצרכנים חוששים: אם שואלים את הצרכנים, אז אין צורך בדגני בוקר, אין צורך בסלטים מוכנים וגם לא בטחינה. זה מה שמשתמע מסיור שערכנו בסופרמרקטים בבאר שבע, לאחר הסערה המתמשכת של המוצרים הנגועים בסלמונלה. מוטי סרוסי, מנהל סופרמרקט 'חוצות להב' בגרנד קניון בבירת הנגב, מודה: "מאז הפרסום על הקורנפלקס, חלה ירידה בשיעור של 50 אחוזים במכירת דגני הבוקר. לצרכנים לא חשוב אם זה 'יוניליוור' או חברה אחרת. לא חשוב שאנחנו מציגים בפניהם שלטים, כולל מכתבים מטעם 'יוניליוור', כי כל הדגנים הנגועים הורדו מן המדפים. מבחינתם, כולם אותו דבר".



במרכולים מספרים עוד כי הפרסומים האחרונים השפיעו על הצרכנים, ובימים האחרונים קיבלו החזרים גם של מוצרים שאינם נוגעים ישירות לחברות המדוברות. "קיבלנו טחינה של 'עלית' למרות שאין לה קשר ישיר עם 'הנסיך'. גם דגני בוקר של חברות אחרות הוחזרו", אומר סרוסי. "אנחנו מבינים את החששות של הצרכנים, ולכן מכבדים את רצונם להחזיר סחורה – גם אם היא לא נוגעת ישירות למוצרים הנגועים". סרוסי מעריך כי בתוך כעשרה ימים תופסק מגמה זו של חשדנות והצרכנים יחזירו את האמון בחברות הישראליות.



השמדת הקורנפלקס הנגוע. צילום: רפופורט - חברת החדשות הפרטית
השמדת הקורנפלקס הנגוע. צילום: רפופורט - חברת החדשות הפרטית



את אלכס מצאנו ב'קינג סטור משהדאווי', גם הוא לא מתקרב לדגני הבוקר, כמו גם לסלטים המוכנים. "אין כמו להכין סלטים בבית", הוא צוחק, "אין ספק שהפרסומים האחרונים פגעו באמון שלנו בחברות הישראליות". דליה מצטרפת לשיחה ואומרת כי "במקומות אחרים בכירים של משרד הבריאות היו משלמים במשרתם על המחדל הזה. הרי המשרד הוא שאמון על בריאות הציבור, ולכן אנחנו לא מצפים ממנו להעביר את האחריות רק על חברות המזון. איפה הוא במשוואה הזו?".



מוחמד מסרי, תושב שגב שלום, מנהל בסופר אמר: "אנחנו מציגים בפני הלקוחות שלנו הודעות מטעם החברות שאין יותר מוצרים נגועים", לצערי, זה עדיין לא משכנע אותם. אני מאמין שהתנהלויות נכונות של משרד הבריאות ושל חברות המזון יביאו להשבת האמון".



חיידק נפוץ שמערכות החיסון שלנו יודעות לנטרל


הווטרינר רפי קישון התייחס לסערה וכתב עליה פוסט בפייסבוק, שם צבע אותה ברוח אופטימית ומרגיעה: "האם יש סיבה לפאניקה הציבורית? לא ולא! זאת אני אומר לכם כמי שלמד את נושא בריאות הציבור והפיקוח על המזון בצורה מאוד רחבה ועמוקה. אני רואה אנשים הזורקים בפאניקה מוצרים רבים מהמקרר - חומוס וסלטים בעיקר. זאת בזמן שהם לא יודעים שעל כל ביצה במקרר שלהם, יושבות אלפי סלמונלות מחייכות".



עוד הוא הוסיף כי "הסלמונלה הוא חיידק נפוץ שמערכות החיסון שלנו מכירות כבר מאות מיליוני שנים ויודעות לעבוד מולו ולנטרל אותו. כל נגיעה בביצה מדביקה אותנו בסלמונלה פוטנציאלית. החיידק נמצא על הקליפה של הביצה, בגלל הדרך שלה לצאת לאוויר העולם. אחד הכלים המוצלחים ביותר כדי לאבחן מזון מקולקל, הוא חוש הריח וחוש הטעם שלנו. אין מכשיר היכול להתחרות ביכולת הזאת. אם סלמונלה נכנסת לתוך הביצה - זו תהיה ביצה סרוחה כל כך, שאנו נריח אותה ממרחק של 20 מטר ונקבל תחושת גועל".



קישון המשיך והסביר שהחושים שלנו הם הכלי הטוב ביותר: "סמכו על החושים הטבעיים שלכם, הם נועדו לשמור על בריאותכם. הריחו את המזון, אם ריחו טוב - טעמו אותו, ורק אז אכלו. אם יש ספק - לזרוק".