מיהו נציב הביקורת על הפרקליטות הנכנס? שרת המשפטים איילת שקד הודיעה בסוף השבוע על מינויו של שופט בית המשפט המחוזי בתל אביב, דוד רוזן, לתפקיד נציב הביקורת על מייצגי המדינה בערכאות. ההחלטה קיבלה את הסכמת השר לביטחון פנים גלעד ארדן והיועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, ונעשתה לאחר התייעצות עם נשיאת בית המשפט העליון מרים נאור. רוזן פסק בכמה פרשות בעלות פרופיל גבוה, בין היתר בתיק הולילנד, ונחשב שופט מעורב, יעיל, הנלחם בשחיתות ללא מורא ונחשב בעל מזג בוטה.



רוזן יחליף בתפקיד את השופטת בדימוס הילה גרסטל, שעוזבת את הנציבות בתום כהונה סוערת, בשיאה ביקשה לעזוב את התפקיד, על רקע העתירה שהגישו 11 פרקליטים לבג"צ נגד פרסום דו"ח ביקורת, שאמור לחשוף יחסים בעייתיים בין הפרקליטות לבין המכון לרפואה משפטית באבו כביר. בתפקיד החדש יעמדו בפני רוזן אתגרים רבים.



דוד רוזן (66) מכהן כשופט בית המשפט המחוזי בתל אביב החל משנת 2004. בעשור לפני כן כיהן כשופט בית משפט שלום. עד לכהונת השפיטה שימש רוזן כפרקליט מחוז מרכז בצה"ל, כסניגור הצבאי הראשי וכראש המחלקה המשפטית בנציבות קבילות החיילים. רוזן בוגר תואר במשפטים מאוניברסיטת תל אביב, ובוגר תואר בכלכלה וסטטיסטיקה מהאוניברסיטה העברית.



התיק אולי המפורסם ביותר שניהל היה תיק הולילנד. בתום שורת דיונים ארוכים ומורכבים, בהם ישב כדן יחיד, הרשיע את ראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט, בלקיחת שוחד, בהכרעת דין ארוכה ובוטה. הוא דן את אולמרט לשש שנות מאסר. בית המשפט העליון הפך את החלטתו ומתח ביקורת קשה על הכרעת הדין של רוזן. "על בית המשפט לזכך את הראיה מהשמועה ומהתרשמות כללית שאינה בהכרח מבוססת", כתב השופט ניל הנדל, "בית המשפט חייב בכל עת להזהיר את עצמו שלא לבסס הרשעה על סמך תחושות או חשדות".



עם זאת, רוזן התבטא בעניין פסק הדין השנוי במחלוקת ואמר כי הוא "עומד מאחוריו". "השופט רוזן נחשב יעיל וחרוץ מאד", אמר עליו שופט מחוזי לשעבר ל"מעריב". "במשפט הולילנד הוא השתלט לבדו על מאות שעות דיונים והררי חומר. ניתן היה לראות כי הוא שופט מעורב, שלכל אורך הדיונים התערב ושאל שאלות, ולא ישב כמו ספינקס. צריך לזכור ששופטים הם גם בני אדם", הוסיף.



ביקורת של רוזן על התנהלות הפרקליטות בעניין תיק הולילנד נחשפה דווקא במשפטו של העבריין יצחק אברג'יל בפרשת הלבנת הון. "למה התיק בירושלים (תיק אולמרט) 'שכב' שלוש שנים ופתאום הוא יצא?", שאל השופט את התובעת, בהתייחסו לעובדה שכתב האישום נגד אולמרט הוגש שנה וחצי לאחר שראש לשכתו לשעבר, שולה זקן, מסרה את ההקלטות שעליהן התבסס כתב האישום.



אין זו הפעם הראשונה בה מתח רוזן ביקורת על התנהלות הפרקליטות. בזיכוי הנאשמים בפרשת הדסק הרוסי בבנק הפועלים, התייחס לעובדה שהמדינה לא העבירה במועד חומרי חקירה להגנה. "התנהגות המדינה הינה התנהגות נפסדת", כתב בהכרעת הדין.



בתפקידו החדש, סביר להניח, תבוא לידי ביטוי גישתו הלוחמנית והביקורתית. בפניו אתגרים כמו ההתנגדות העזה מצד הפרקליטים לביקורת פרטנית וכן מלחמתם נגד פרסום הדו"ח הבא של הנציבות, שעוסק ביחסים הבעייתיים בין המדינה לבין המכון לרפואה משפטית. שרת המשפטים איילת שקד מסרה: "אני גאה במינויו של השופט דוד רוזן לתפקיד. עמדותיו של השופט רוזן יזכו למשקל ציבורי רב וייהנו מאמון הן של הציבור הרחב והן של הפרקליטות והמשטרה. אני מודה לנציבה הקודמת, הילה גרסטל, שפעלה מתוך מקצועיות ומסירות, ואני מאחלת לשופט רוזן הצלחה רבה בעבודתו".