שר הביטחון לשעבר, משה (בוגי) יעלון ממשיך לנגח את ממשלת ישראל הנוכחית ולהכשיר את הקרקע עבור התמודדות עתידית להנהגת המדינה. כפי שפורסם היום (שלישי) במעריב, הוא אף הקים עמותה על מנת לקדם זאת. בנאום שנשא בוועידת הרפואה בירושלים, תקף יעלון בחריפות את ראש הממשלה, בנימין נתניהו, את דרך הנהגתו ובעיקר החל במה שנראה כמו המצע שלו לקראת המשך הדרך. יעלון חזר על התבטאותו לפיה "בעת הזאת אין איום קיומי על מדינת ישראל, ומן הראוי שההנהגה הלאומית תחדל מלהפחיד את האזרחים. ישראל היא המדינה החזקה ביותר בעולם, ומערכת הביטחון שלה, על זרועותיה השונות ומשרתיה היא איכותית ומתקדמת ורבת עצמה". עוד הוסיף: "עם התפטרותי מהממשלה והכנסת הודעתי גם שאתמודד על ההנהגה הלאומית בבחירות הבאות. 
"ברבות השנים הבנתי שכדי להוביל את ישראל לפסגות, נדרשת מנהיגות, נדרש האומץ לקבל החלטות, לפעול לא כדי לשרוד, או לשמור על הכסא ולא לעשות זאת בדרכים של הסתה, שיסוי, הפרדה והפחדה. להוביל ולא להיות מובל, ליזום ולא להיגרר, מנהיגות לאומית היא היכולת לקבל החלטות, לעיתים קשות ולא פופולריות".

השר לשעבר דיבר גם על הדרך בה מתנהל שר הביטחון הנוכחי, ובמשפט אחד אמר כי "הייתי מצפה ממנו לעסוק בדברים אחרים, בוודאי לא הייתי מצפה לראות כותרות על הרמטכ"ל".

"אני מתכוון להתמודד בעתיד, בחרתי בדרך שאני מקדיש זמן לראות, עובדים כל החיים, יש דברים שעבדתי עליהם יותר ויש כאלה שפחות. משימות בריאות, חברה וחינוך. פתחתי עמותה שתאפשר לי פלטפורמה שתעזור לי עד הבחירות, ואז אחליט אם אלך לחבירה או לרשימה עצמאית.

יעלון אמר כי הוא תומך בקידומם של הפלסטינים ועזרה בקיום סדר כלכלי ותשתיות סדירים: "אם יש סוגייה שמחלקת אותנו לימין ושמאל, הרי זה הסכסוך הישראלי-פלסטיני. גם כאן עלינו לפעול בתבונה ובשיקול דעת, כדי למנוע התדרדרות אפשרית, ויש לכך דרכים רבות. אך כיום ישנה הכרה ברובו המכריע של הציבור בישראל, הן מימין והן משמאל, כי הסכסוך הזה לא ייפתר בשנים הקרובות. אין זה אומר שעלינו לשבת אל מול המציאות באפס מעשה, להיפך". 

לכן, מן הראוי שלא נשלה את עצמנו שפתרון נמצא מעבר לפינה. זה לא יקרה. אפשר להצהיר הצהרות ולהבטיח הבטחות, שמרביתן חסרות סיכוי וכיסוי, יש בהן הונאה עצמית, והן משלות את הציבור הישראלי. אני מעדיף לומר את האמת, ולהתמודד עימה. ודי להאשים את עצמנו בכך שאין פיתרון. האשמה אינה בנו.

"הפוליטיקאים שצועקים ומשקרים מקבלים כותרות"


יעלון האשים את מנהיגי המדינה בכך שהרבה מאוד אנשים, בעיקר צעירים, איבדו את אמונם בהנהגת המדינה: "צריך לדעת לחתוך, כפי שנהוג לומר, ולהוביל על פי מצפן ומצפון, ולא לפי שבשבת הרוחות. לדעת לצעוד לעיתים בניגוד לזרם, לטורי הפרשנות או להתלהמות ברשתות החברתיות. קל לאבד את הראש, לזגזג, להיגרר אל מחוזות של קיצוניות - זו אינה מנהיגות לאומית".
 
"מנהיגות לאומית מעניקה גיבוי ותמיכה לשרים, לקצינים ולפקידים משרתי הציבור. מאפשרת להם להוביל תהליכים ורפורמות, ואינה מנסה להכשילם, לסתום להם את הפה אל מול הבעת עמדה מקצועית, או להיפטר מהם. מנהיגות לאומית נאבקת למען השירות הציבורי במערכת הביטחון, במערכת הבריאות, במערכת החינוך, במערכת הכלכלית ובשאר המערכות - ולא חותרת לפגוע בו, לדכא אותו, להחליש ולהפריט אותו עד כדי שיעבוד העתיד והאינטרסים הלאומיים שלנו.

"מנהיגות לאומית נדרשת להביט ולתכנן שנים קדימה, ולא לחיות את הרגע. ראייה אסטרטגית נדרשת ממנהיג לאומי, ולא תכנון של סדר היום לפי מהדורת החדשות של שמונה בערב. תכנון לטווח ארוך הוא נשמת אפה של מנהיגות לאומית - בחינוך, בבריאות, בביטחון, בכלכלה, בהגנת הסביבה, בתשתיות הלאומיות ועוד ועוד - ולא עיסוק יומיומי בהישרדות. קידוש ההישרדות על פני העתיד. מנהיגות לאומית חייבת, פשוט חייבת, להעניק תקווה לדור הצעיר.
בלתי נתפס בעיניי שהדור הצעיר במדינת ישראל, צעירים בשנות העשרים והשלושים והארבעים שלהם, פיתחו ציניות קשה וחוסר אמון עמוק בהנהגת המדינה".

בכנסת ישראל ישנם היום פוליטיקאים איכותיים, ערכיים ועם תחושת שליחות, שבאים בכל בוקר לעבוד למען אזרחי ישראל וכדי להיטיב עימם. אך למרבה הצער דווקא אלו שצועקים, מתלהמים ומשקרים - הם מי שזוכים לכותרות, והם אלו שמוציאים לנו שם רע. בכך אני מתכוון להיאבק. כי כך פועלת מנהיגות לאומית.

"השיח בתקופה האחרונה במדינת ישראל מטריד. מטריד מאוד. ומנהיגות לאומית נדרשת לממלכתיות, לאיפוק, להובלה בזכות דוגמא אישית.
מנהיגות לאומית נדרשת שלא לקרוע את חלקי האוכלוסייה השונים, המגזרים, הדתות והעדות. יש כל כך הרבה יופי בחברה הישראלית, וחבל, פשוט חבל, שמנסים לפלג אותה, באופן שעלול למוטט את הבית על יושביו.
 
"מערכת האיזונים והבלמים במדינת ישראל היהודית והדמוקרטית היא קריטית. וכשגורמים בממשלת ישראל הכריזו מלחמה על התקשורת, על בית המשפט העליון ושופטי ישראל ועל הפקידות הציבורית - יש סכנה שהדמוקרטיה הישראלית תיפגע. כנגד הדבר הזה עלינו להיאבק. אנשי ימין ואנשי שמאל, כולם. זה בנפשנו. חובתנו להיאבק באלימות ובגזענות, ולהמשיך לחנך לקבל כל אדם באשר הוא אדם, ללא הבדל דת, גזע, מין או נטייה מינית. מי כמוכם, שמטפלים בכולם, מכירים בחשיבות הערך הזה".