יחסים קרובים: אף שבקהילות המודיעין של ישראל וארה"ב ידעו מראש על כוונת רוסיה להציב מטוסי קרב מפציצים בבסיס צבאי באיראן, יש למהלך הזה משמעויות אסטרטגיות מרחיקות לכת גלובליות והן צריכות להדאיג גם את ישראל. חיל האוויר הרוסי פרס לפני כמה ימים בבסיס חמאדן במערב איראן את מפציצי הקרב האסטרטגיים שלו מדגם טו-22 (המכונים בנאט"ו "בייקפייר") ומטוסי קרב מדגם סוחוי 34.



אתמול (שלישי) דוברים רשמיים של איראן ורוסיה אישרו את המידע ואף פרסמו תמונות של המטוסים הרוסיים, שיצאו כבר אתמול לתקיפת מטרות באזורים שונים של סוריה ובהם גם של דאעש וג'בהת א-נוסרה. המהלך המפתיע הזה הוא תוצאה של מגעים חשאיים בין קצינים בכירים של שתי המדינות, שנמשכים כבר חודשים ארוכים.



זו הפעם הראשונה שמטוסי חיל האוויר הרוסי פועלים בסוריה מבסיס במדינה שלישית. הסיבות הטקטיות למהלך הזה הן שבסיס חמאמים - הסמוך ללטקיה, שבלב החבל העלאווי, שאחסן עד כה את מטוסי הקרב הרוסיים המסייעים למשטרו של בשאר אסד ושממנו הם המריאו לגיחות הפצצה - אינו גדול מספיק כדי לקלוט את מטוסי הטו־22.



זהו גם איתות שמוסקבה וטהרן מחממות את היחסים ביניהן, ובמיוחד את שיתוף הפעולה הצבאי. זו לא הייתה החלטה פשוטה לאיראן, שחרדה מאוד לכבודה ולשמירה על ריבונותה. ואכן, ברשתות החברתיות באיראן התפתח דיון נוקב בין תומכים למתנגדים לנכונות של הרפובליקה האסלאמית לארח על אדמתה מטוסים של מעצמת על שכנה. אך כנראה הרצון של איראן לסייע למשטרו של אסד גבר על כל שיקול אחר.



פגישה בין פוטין למנהיג איראן חמינאי. צילום: רויטרס
פגישה בין פוטין למנהיג איראן חמינאי. צילום: רויטרס



רוסיה מגבירה את השפעתה באזור


השיקולים הרוסיים מצד שני רחבים הרבה יותר. מבחינת מוסקבה זהו לא רק מהלך טקטי לחזק את אסד ולפגוע בארגוני המורדים. זהו צעד בפריסה אסטרטגית רחבה יותר. מטרתה להגביר את ההשפעה הרוסית במזרח התיכון.



מבחינה זו, הנשיא ולדימיר פוטין מנצל הזדמנות עקב מדיניות חוץ וביטחון הססנית, בלתי ממוקדת ולא עקבית של ארה"ב, בהנהגת הנשיא ברק אובמה. המדיניות האמריקאית מנסה לנתק עצמה ממעורבות בסכסוכים רחוקים מבית, גם במחיר של גלישה למדיניות של בדלנות.



כדי להשיג את יעדיה רוסיה מגבירה גם את שיתוף הפעולה שלה עם מצרים וערב הסעודית, ומציעה למכור להן נשק. וזאת נוסף לפיוס בין פוטין לנשיא טורקיה ארדואן.



אגב, גם בסין קולטים את החולשה האמריקאית. השבוע הודיעו דוברים רשמיים בבייג'ינג כי הסינים יספקו נשק לצבא אסד ויסייעו לו באימונים. הודעה זו באה בעקבות ביקור של משלחת צבאית רמת דרג מסין בדמשק.



כלי משחק על לוח השחמט הרוסי


מזווית ראייה זו צריך גם לראות את יחסי ישראל עם רוסיה. מקורות ישראליים טוענים כי פריסת המטוסים הרוסיים באיראן אינה מהווה כרגע אתגר, ובוודאי לא מסכנת את האינטרסים הלאומיים של ישראל. אך הדגש הוא על כרגע. ברור כי המהלך הרוסי המפתיע יכול, אם יהיה לו המשך, להפיק תוצרים שליליים ולהשפיע על האסטרטגיה הישראלית.



ברור למקבלי ההחלטות בישראל ולדרג הצבאי כי מוסקבה מנסה לתקוע טריז בין ארה"ב לבנות בריתה המסורתיות באזור. אין דבר מצליח יותר מהצלחה. כך גם ירושלים, ריאד, אנקרה וקהיר רוצות להיות עם הכוכב הרוסי הזוהר בשמי המזרח התיכון ולהתרחק מהכוכב האמריקאי הדועך ונופל.



אולם אף אם מצרים, ערב הסעודית ואפילו ישראל מבינות את המשחק הרוסי ואת מניעיו האמיתיים, בכל זאת הפלרטוט עם רוסיה הוא משחק מסוכן מצדן, והן נשאבות שלא מרצונן ככלי משחק על לוח השחמט הרוסי.