חתן פרס ישראל המלחין נחום (נחצ'ה) היימן הלך הערב (רביעי) לעולמו, והוא בן 82 במותו. היימן נפטר בבית החולים בכפר סבא ולצד בתו הזמרת סי היימן ונכדיו, לאחר שמצבו הבריאותי הדרדר והוא סבל מקריסת מערכות בעקבות חיידק אלים שפגע בו. ארונו יוצב מחר בתיאטרון הקאמרי החל מהשעה 13:00 וטקס לכבודו יחל בשעה 13:30. הלווייתו תתקיים בשעה 18:00 בבית העלמין מנוחה נכונה בכפר סבא. היימן אחראי להלחנתן של מאות יצירות שהפכו נכס צאן ברזל בתולדות הזמר העברי, ביניהם "חופים", "שיר אהבה ישן" (המוכר בשם "אניטה וחואן"), "החול יזכור" ורבים אחרים. כמו כן, בשנים האחרונות הפך לסמל המאבק על שימור המוזיקה העברית הישנה.

בתו נפרדה ממנו הערב ואמרה: "אני נפרדת היום מאיש השירים שלי אבא, פרידה שהחלה מזמן, אבל כאשר הגיע הרגע הוא כמובן הגיע מוקדם מדי. אבא חי את חייו כמו אלפי שיריו, הוא הפך לפסקול של כולנו אבל בשבילי הוא היה אבא שלי ואני כבר מתגעגעת". בראיון למעריב שפורסם לפני פחות משבוע, אמרה הזמרת על אביה: "לצערי, בחיים עצמם כבר אין לי גיבורים גדולים. היה לנו יצחק רבין, יש את אבא שלי, נחצ'ה, שאני מאחלת לו בריאות, אריכות ימים ובעיקר רגעי אושר רבים, אבל לומר שיש לי גיבור גדול אחד אני לא יכולה".

נחום היימן. צילום: פיני סילוק

 

ממחליף בלהקת הנח"ל לשיתוף פעולה עם נתן יונתן



היימן נולד בשישה במאי 1934, בעיר ריגה, בירתה של לטביה לפנינה וחיים היימן. הוא עלה ארצה עם משפחתו בשנת 1939, כשהיה בן חמש. בילדותו החל לנגן בפסנתר, אך לאחר שחלה בגיל עשר בשיתוק ילדים (פוליו) עבר לנגן באקורדיון. בגיל 14, בעקבות גירושי הוריו, עבר להתגורר כילד חוץ בקיבוץ נען.

במסגרת שירותו הצבאי שימש היימן אקורדיוניסט מחליף למלחין דובי זלצר בלהקת הנח"ל בגרסתה הראשונה. בתקופת שירותו הצבאי נישא לדליה קולטון ועבר איתה לקיבוץ בית אלפא. לשניים נולדו שתי בנות - הזמרת סי ובילי היימן. 


נחום היימן עם נתן יונתן. צילום ארכיון: אלי דסה






בנוסף לעבודתו כמלחין טיפח היימן זמרים רבים בראשית דרכם, ביניהם חוה אלברשטיין, צמד הפרברים עליזה עזיקרי, הצמד אורנה ומשה דץ ונוספים. שיתוף פעולה פורה במיוחד שלו היה עם המשורר נתן יונתן, שהוליד עשרות שירים שהיו לקלאסיקה בזמר העברי. בסוף שנות ה-60 נסע לצרפת, וזכה להצלחה בינלאומית כשגדולי הזמרים שרו משיריו, ביניהם, ננה מושקורי, מארי לאפורה וגם ישראלים שהשתקעו בצרפת כמו מייק בראנט, וריקה זראי.

היימן שב לישראל ב-1984. הוא לקח על עצמו לשמר את הזמר העברי והקים בשנת 2002 את "העמותה למורשת הזמר העברי", שבמסגרתה הוא מעלה על גבי תקליטורים הקלטות ישנות ואף מחדש ומקליט מחדש שירים ותיקים, ובכך משמר שירים וביצועים. בשנת 2008 הוענק לו התואר חתן פרס ישראל.

נחום היימן מקבל את פרס ישראל מבנימין נתניהו ושמעון פרס. צילום: קובי גדעון, פלאש 90