שלשום, במהלך שעות הלילה, ביצעו כוחות הביטחון בבית לחם מבצע רחב לסיכול תשתיות לייצור וסחר באמצעי לחימה. סרן אנדריי ביאלסקי, סגן מפקד פלוגה בגדוד המילואים "אריות יהודה", היה אמור לצאת לירח דבש עם אשתו לאחר שהתחתן לאחרונה, אך אז קיבל זימון למילואים והחליט לדחות את ירח הדבש. "אשתי ואני תכננו לצאת לירח הדבש שלנו באמצע אוגוסט וחילקנו אותו לחלקים. רצינו להתחיל באיים המלדיביים, להמשיך להולנד ולסיים באיטליה. אז קיבלתי צו מילואים והתמונה השתנתה", סיפר. הפלוגה של סרן אנדריי השתלטה על מחרטות המהוות מוקדים משמעותיים.



אנדריי מספר כי התקופה האחרונה היתה מאתגרת מאוד וכי בני הזוג לא הצליחו לבלות מספיק זמן יחד. "חיכינו לירח הדבש, ממש אחרי המבחן האחרון שלי, כדי שנצליח להתנתק ולהיות רק שנינו", סיפר. למרות זאת, כשהגיע הצו, קצת לפני החתונה, היה לו ברור שהוא לא מוותר על להיות חלק מהמבצע הזה. "ידעתי שצריך אותי", הוא מספר, "החלטנו שנדחה את ירח הדבש ונתחיל אותו מהולנד. נגיע לאיים המלדיביים בזמן אחר. לא ראיתי דרך בה המבצע יתקיים ולא אהיה חלק ממנו."

פשיטה של צה"ל


מבצע האיתור, שלשום. צילום: דובר צה"ל
מבצע האיתור, שלשום. צילום: דובר צה"ל



על ההקרבה שבצל ההצלחה המבצעית אמר סרן אנדריי: "אשתי ואני נוסעים מחר לירח הדבש, אחרי שדחינו אותו למען הגיוס למילואים ואין מאושרים מאיתנו, זאת הקרבה למען מטרה גדולה וחשובה".



"הקרבה למען מטרה חשובה", סרן אנדריי ביאלסקי. צילום: דו"צ
"הקרבה למען מטרה חשובה", סרן אנדריי ביאלסקי. צילום: דו"צ





המבצע הגדול ביותר באיו"ש כנגד ייצור אמצעי לחימה


שלשום בשעות הלילה יצאו כוחות גדולים למבצע הגדול ביותר שבוצע עד היום ביהודה ושומרון לפשיטה על מפעלים לייצור נשק ואמל"ח. מי שפיקד על המבצע סיפר: "השקענו גם משאבים מודיעיניים רבים. הטיפול הוא גם לעומק, זה אומר גם בכל הקשור לתשתית של יצרן ראשי, ממש מפעל ממוחשב ודיגיטלי שמייצר נשק. הם מפעילים סוחרים כבדים וסוחרי משנה שמפיצים את הנשק הזה. יש כאלה שמחזיקים את הנשק למטרות פח"ע או מטרות אחרות".



בשנה האחרונה צה"ל טיפל ב-30 מפעלים לייצור אמל"ח. הגורם הצבאי אומר כי הכוחות שיפרו את האפקטיביות בחיפוש אמל"ח ומצאו מאות נשקים. במהלך המבצע נעצרו שני הגורמים המשמעותיים שמפעילים את פסי הייצור והכוחות נתקלו בלא מעט הפרות סדר. בצה"ל מעריכים כי יהיו מעצרים נוספים לאחר שיושלמו החקירות של השניים.