חייו של מתן קליין, מאמני הג'אז והחלילנים הבולטים בעולם, נעים על יקומים מקבילים. באחד הוא ממלא אולמות בבמות יוקרתיות ובפסטיבלי ג'אז בינלאומיים - ובשני הוא חי בכפר יונה עם רעייתו ושתי בנותיהם ועובד עם מוזיקאי הג'אז בישראל. קליין (42) חתום, בין היתר, על נגינה במופע "זוכר את אריק איינשטיין" לצד מיקי גבריאלוב, "גרוב לנעמי" – אלבום ומופע מחווה לנעמי שמר - ומעכשיו גם על האלבום החדש Sound Tracks שעמל עליו שלוש שנים.



מאחורי כל יצירה מסתתרים סיפור, התלבטויות, כתיבה ומחיקה. "העובדה שלא כל היצירות סימטריות ומחויבות לתבניות ממחישה את הרצון לדבר בדיוק את המילים המוזיקליות התכוונתי להן", אומר קליין. "יש באלבום הנוכחי משהו אמיתי וישיר, הרבה יותר מהיצירות בעבר. בנוסף, כמו שבדרך כלל קורה בג'אז, כל ביצוע של היצירה שונה מהביצוע הקודם. לכן יש התרגשות עצומה לקראת מופע ההשקה".



בהקלטת האלבום, הכולל שבע יצירות שהלחין, לצד היצירה Jinrikisha של Joe Henderson, השתתפו חמישה נגנים ג'אזיסטים הישראלים: עומרי מור, אברי בורוכוב, עופר גנור, רועי אוליאל ותום אורן. "תרומתם ליצירות היא מופלאה. הגעתי עם שלד ורעיונות כלליים, וכל אחד מהם הביא צבעים, תבלינים ואישיות. המיקס הזה בין חבורת מוזיקאים מוכשרים בטירוף הוא התמונה שלבסוף הצטיירה בהקלטה הסופית".



קליין גדל בשיכון רסקו בירושלים, על שיפולי גבעה. זה אפשר לו לנשום, "בניגוד, למשל, לשכונות בערים כמו ניו יורק. זה נשאר איתי וגם בא לידי ביטוי במוזיקה שלי. לשקט או לספייס בין המשפטים המוזיקליים, יש לפעמים לא פחות חשיבות מאשר למוזיקה עצמה", הוא אומר.



בחליל החל לנגן כשהיה בן 10. "זה היה רגע מיוחד, בעיקר כי עוברים לכיסאות הקדמיים בתזמורת, וההתקדמות הייתה מהירה יחסית אחרי תקופה של שיעורי פסנתר". כשהיה בן 23 הרחיק נדוד לטובת לימודי מוזיקה בברקלי, בוסטון, ואחרי שהות ארוכה בארה"ב, נחת ב-2008 בארץ.



ההתאקלמות הייתה איטית. "בהתחלה החלפתי בהוראת חליל מישהי שבדיוק ילדה, ולימדתי ביישובים בצפון. אני עדיין זוכר את המקלטים המפוארים שלומדים בהם מוזיקה. בקרב המורים תמיד התבדחו שמי שישרוד בהפצצות, יהיו המוזיקאים שתמיד מלמדים במקלטים מבטון מזוין, וינגנו שירי ניצחון כמובן", הוא מחייך.



בהדרגה עבר ללמד במרכז הארץ, ובמקביל חידש את קשריו עם אמנים שליווה בניו יורק. קליין הוא חלק בלתי נפרד מההרכב של מיקי גבריאלוב בשלוש השנים האחרונות, וזו שמחה גדולה. "התוכנית הנוכחית כוללת המון שירים שגדלתי עליהם כילד, סגירת מעגל אמיתית. התמזל מזלי לעבוד עם גיבורי תרבות", הוא אומר. כמעבד מוזיקלי הוא עבד עם נורית גלרון, אפרים שמיר, שלמה גרוניך ועוד.



במקביל קליין ממשיך להופיע בארה"ב ובקנדה, הקליט סמפולי חליל לחברות ידועות בחו"ל, כולל חברת בת של סוני. הכל סביב מוזיקה. "מצחיק לחשוב שאולי ביקום מקביל, באופן מטפורי - איזה די־ג'יי בתאילנד, או לפלנד - או השד יודע איפה - משתמש בצלילי חליל מיצירותי. כרגע אני מתנגן איפשהו בעולם, ובכלל לא יודע על זה. עולם מדהים".



מתן קליין – השקת האלבום Sound Tracks, שישי (26.8), 14:30. בית היוצר, האנגר 22, נמל תל אביב.