היום (שני) תיערך נסיעת המבחן האחרונה של רכבת העמק בטרם הנסיעה תתאפשר רשמית לקהל הרחב יומיים לפני חג הסוכות, באמצע חודש אוקטובר. מאותו יום ועד סוף השנה תתאפשר לכל האוכלוסייה נסיעה חינם, ובתום תקופה זו הנסיעה תהיה בתעריפי התחבורה הנהוגים ברכבת ישראל. נסיעת המבחן הראשונה של רכבת העמק הייתה כבר לפני כחודשיים והיא הוכתרה בהצלחה. מי שלא יודע נפשו מרוב התרגשות הוא ניצב משנה בדימוס נחום לוי (72), שבתפקידו האחרון במשטרה שימש כמפקד תחנת שכם. מאז פרישתו לגמלאות החליט לוי להקדיש את שנות הפנסיה שלו לרכבת העמק ולפרויקט הענק המלווה אותה. בין השאר, הקים לוי את מוזיאון רכבת העמק ביישוב אלרואי ליד טבעון.



“מאז 1951, כשראיתי כילד את הרכבת חוצה את עמק יזרעאל, אני חולם להגיע ליום הזה שבו שוב - הפעם כאבא וסבא - אעלה על הרכבת”, אמר אתמול לוי. “עבורנו, ותיקי עמק יזרעאל, זה יום חג של ממש. עשרות שנים של ציפייה וחמש שנים של עבודות שעקבתי אחריהם מדי יום, מגיעים לסיומם. אין מאושר ממני. כולי תקווה שמלבד הנסיעה היום יומית שתקל על עשרות אלפי תושבי הצפון, יהיו גם מי שידאגו להשריש את סיפורה של רכבת העמק המיתולוגית. שמעתי את שר התחבורה, ישראל כץ, מדבר על כך שהרכבת החדשה מתוכננת להגיע גם לתוך ירדן. אני מתפלל שעוד אזכה לראות אותה מגיעה לדמשק מחדש”.



פרויקט הענק של משרד התחבורה להקמת רכבת העמק החדשה, באמצעות הזרוע המבצעת חברת נתיבי ישראל, הצריך השקעה של ארבעה מיליארד שקלים. כעת מגיע הפרויקט לשלב הסופי, וכבר בקרוב תדהר הרכבת כשמאות נוסעים עליה. על פי התוכנית, יחברו 60 ק”מ של מסילות ברזל בין חיפה לבית שאן. הרכבת תאיץ על הפסים החדישים במהירות של 160 קמ”ש ותאפשר להגיע מעמק בית שאן לחיפה תוך כ־50 דקות.



לאחרונה נערכה נסיעת המבחן במהירות גבוהה שבה נטלו חלק מנהלי פרויקט רכבת העמק בחברת נתיבי ישראל. במקביל, נערכו נסיעות מבחן על הפסים החדשים לבדיקת תקינות המסילה, בהמשך התרשמו המנהלים מתחנות הרכבת לאורך התוואי, שהושלמו גם הן, ומהחניונים הצמודים לתחנות. הרכבת תחלוף על פני 26 גשרים, מעברים חקלאיים וגשרים להולכי רגל. עבודות שיקום נופי נרחבות שנעשו לאורך התוואי כוללות גם שיקום נחלים בסביבה. היום זה קורה.