שר הביטחון אביגדור ליברמן, התייחס במהלך סיור שערך היום (שני) בכפרים בדואים בנגב למשפטו של החייל היורה אלאור אזריה שמתנהל בימים אלה ולפרשת החייל מ"נצח יהודה" החשוד בגרימת מוות ברשלנות, ואמר: "כדאי שהתקשורת תזכור שבמדינת ישראל, כמו בכל מדינה דמוקרטית, רק בית הדין מרשיע ולא התקשורת. כל עוד אדם לא הורשע הוא זכאי, ואלאור והחייל מגדוד נצח יהודה חפים מפשע עד שיוחלט אחרת".

בהמשך דבריו אמר שר הביטחון: "כדאי לזכור גם שאנשים שנלחמים יום יום בטרור ובמחבלים לא יכולים לצאת למשימה עם עורך דין צמוד, ולכן לפעמים שיקול הדעת הוא נכון ולפעמים לא. אבל להביא למצב שבו חייל מבקש עורך דין לפני כל משימה  - זה לא אפשרי". "אני מצפה מהתקשורת לעשות מאמץ ולחזק את ההרתעה של צה"ל מול האויבים, ולא להרתיע את החיילים מול האויבים והטרור", הוסיף ליברמן, שהגיע לסיור יחד עם השרה לשיווין חברתי גילה גמליאל ושר החקלאות אורי אריאל.
ליברמן על אזריה והחייל מנצח יהודה



משפט אזריה: החשש למטען היה מיידי



את הדברים אמר ליברמן במקביל להתנהלותו של המשפט בעניינו של החייל אזריה, המואשם בהריגה של מחבל מנוטרל מחברון. במהלך המשפט, הופיע הבוקר מפקד מחלקה (מ"מ) מפלוגתו של אזריה שנכח בזירת הפיגוע בחברון, כעד של ההגנה. המ"מ, ששמו נאסר לפרסום, סיפר על האווירה שהייתה במקום לאחר האירוע והסביר בעדותו כי אמר לחיילים בזירה לא לגעת במחבל ולשמור על מרחק, עד להגעתו של חבלן.  

"לאחר האירוע מפקדים הגיעו להגיד שהאירוע לא היה רגיל והיה חמור". לדבריו המפקדים גם ניסו להרגיע את הרוחות. "היה לחץ מטורף על החיילים", אמר המ"מ שהבהיר כי חשש ממטען וראה ראה סכין שהיה קרובה למחבל. מפקד המחלקה חיזק את עדותו של אזריה וטען כי החשש למטען היה מיידי. לטענת מפקד המחלקה, לא ניתן להגיד כי איום המטענים לא קיים, זאת על אף שאיום הסכינים גדול יותר לדבריו. 

כמו כן הוא יצא נגד מפקד הפלוגה של אזריה, רס"ן תום נאמן, ואמר כי המ"פ התעלם מהאזהרה שלו לגבי המטען. הוא הסביר כי לא חשב שהמ"פ באמת לקחת אחריות על הזירה כמו שצריך ולא התנהל בהתאם לסכנה. 


אזריה בבית המשפט. צילום ארכיון: מרים אלזטר. פלאש 90


 

חזן: "לסיים את פארסת משפט אזריה"


רק אתמול התייחס חבר הכנסת אורן חזן (הליכוד) להתנהלות במשפטו של אזריה, ואמר בשיחה עם בן כספית ואריה אלדד ב"רדיו ללא הפסקה 103FM": "אני מזועזע. המשפט הזה הוא פסטיבל מכוער שבסוף עולה לנו בביטחון המדינה. הסיפור הזה, שפעם אחר פעם מגיעים מכל כלי התקשורת, עשרות מצלמות, כתבים שמסקרים, מוציאים כל רגע החוצה, כאילו מינימום מדובר בעתידה של מדינת ישראל, והכל על גבו של חייל, שבסך הכל עשה את עבודתו נאמנה. זה גועל נפש".
בהמשך דבריו תקף חזן, שהגיע בעצמו אתמול לבית הדין, את התנהלות שר הביטחון לשעבר משה (בוגי) יעלון ואמר: "זה בסך הכל תולדה של הכישלון וההתנהלות הפחדנית של שר הביטחון הקודם, בוגי יעלון. הגיע הזמן, שכמו שהוא עזב וחלף, לא רק מהמערכת הציבורית והפוליטית ומהנהגת המדינה, אלא בכלל מהנוף של כולנו, הגיע הזמן שגם המשפט הזה יחלוף, שמישהו ייתן שם הוראה לסגור את הפארסה הזאת".

ח"כ אורן חזן בבית המשפט, אתמול. צילום: פלאש 90