משרד החינוך פרסם היום (שני) לראשונה את נתוני ה"תמונה החינוכית" ברמה היישובית, לאחר שהתוכנית נחשפה בתחילת החודש והוצגו בה נתונים ברמה הארצית. מדובר בנתוני הרשויות המקומיות המשקפים בבתי הספר העל יסודיים הישגים ערכיים, קהילתיים וחברתיים לצד הישגים לימודיים. הנתונים מתייחסים לשנת 2105 ולא לשנה החולפת ונמדדים בין היתר: שיעור המעורבות החברתית, שמירה על טוהר הבחינות, שיעור הנשירה ממוסדות החינוך, שיעור הקרבה והאכפתיות בין מורים ותלמידים ועוד.



לאחר פרסום נתוני ה"תמונה החינוכית", שר החינוך נפתלי בנט אמר כי "בתי הספר הם לא מכונות של ציונים אלא חממות של ערכים. בית ספר שבודק את התלמידים רק לפי הציון לא מעניק חינוך, אלא נותן מסר שלילי לתלמידים. הבטחתי למורים שפגשתי בשטח והיום אני מקיים - נמדוד בתי ספר לפי מדדי איכות, ערכים ומניעת נשירה לצד מדידת זכאות". עוד אמר שר החינוך: "אני מאמין ששינוי שיטת המדידה תביא לשינוי משמעותי במערכת החינוך. מדידה לא סותרת ערכים היא כלי לצמיחה ולשיפור. השאלה האמיתית היא מה מודדים. אם מודדים רק הצלחות וזכאות - מפספסים את הערכים, את ההתעקשות על כל תלמיד, את החינוך לעזרה לזולת, ואת זה אנחנו משנים היום״.



לבדיקת הנתונים על מערכת החינוך ביישוב שלך - לחץ כאן



מנכ"לית משרד החינוך, מיכל כהן, התייחסה גם היא לחשיפת הנתונים ואמרה כי "מערכת החינוך יוצאת לדרך חדשה. דרך שתעצב שפה ושיח חינוכי אחר ושונה. דרך שתשקף את מגוון העשייה של המנהלים, המורים והתלמידים במוסדות החינוך ותביא לידי ביטוי את היכולות הרב גוניות של כל אחד ואחד. מהיום, מערכת החינוך תציג תמונה חינוכית שמעלה על נס את העשייה הערכית אשר כוללת, בין היתר, מעורבות חברתית, קרבה ואכפתיות בין מורים לתלמידים, התמדה ונשירה. אלה יעמדו לצד העשייה הלימודית, שאף היא תכלול היבטים חדשים. לא רק הישגים לימודיים אלא גם סקרנות, מסוגלות ועניין בלמידה. כל אלה יחד יציגו תמונה אחת, מונגשת, שקופה ודינמית. התמונה החינוכית גובשה בשיתוף עם השותפים לעשייה החינוכית – רשויות, מנהלים, מורים והורים. לשותפות הזו ערך עליון והיא מהווה רק חלק ממערך שלם של שותפויות שהמשרד מנהיג וימשיך להנהיג בשנים הבאות".



הישגים ערכיים, קהילתיים וחברתיים לצד הישגים לימודיים. "התמונה החינוכית". צילום מסך
הישגים ערכיים, קהילתיים וחברתיים לצד הישגים לימודיים. "התמונה החינוכית". צילום מסך



גבעתיים - נמצאת מאחור בקרבה ואכפתיות בין מורים ותלמידים


בגבעתיים בה לומדים 2,480 תלמידים, הזכאות לבגרות ירדה באחוז אחד (מ-91% בתשע"ד ל-90% בתשע"ה). 18% מהתלמידים בחרו לעשות תעודת בגרות הכוללת חמש יחידות מתמטיקה, בדיוק כמו בשנה הקודמת, אך בחמש יחידות בגרות באנגלית, נרשמה ירידה באחוז אחד - מ-68% ל-67%. נשירת התלמידים עלתה ב-0.2% ובפרמטר של טוהר הבחינות נרשמה עלייה של 0.1% במחברות בחינה פסולות.



בפרמטר החברתי החדש, קרבה ואכפתיות בין מורים ותלמידים, גבעתיים נמצאת בפער של 13% מהממוצע הארצי (29% בגבעתיים ו-42% בארצי). בקידום הסובלנות כלפי האחר והשונה ובמדד מעורבות באירועי אלימות היא מיישרת קו עם הממוצע הארצי - 72% ו-7% בהתאמה.



תל אביב-יפו - מעל הממוצע בקידום הסובלנות


בתל-אביב יפו, לומדים 22,057 תלמידים והזכאות בה ירדה ב-2% ועומדת על 70%. במדד הניגשים לבגרות ב-5 יחידות לימוד במתמטיקה ובאנגלית הייתה עלייה של 2% ל-12% ו-47% בהתאמה. נשירת התלמידים ותפיסת מחברות בחינה פסולות עלו ב-0.2%



בפרמטר החברתי החדש, קרבה ואכפתיות בין המורים לתלמידים, תל-אביב-יפו נמצאת מתחת לממוצע הארצי (36% לעומת 42% בארצי), בקידום הסובלנות כלפי האחר והשונה היא נמצאת מעל הממוצע עם 74% ובמדד מעורבות באירועי אלימות היא עם 6% לעומת 7% בארצי.



באר שבע - עלייה בזכאות לבגרות


בבאר שבע לומדים 15,318 תלמידים, מדד הניגשים לבחינות בגרות ב-5 יח"ל במתמטיקה לא השתנה במהלך השנה החולפת ונשאר 8%, בעוד חלה עלייה של 2% בניגשים ל-5 יח"ל באנגלית - 26%. במדד טוהר הבחינות חלה עלייה של 0.4%, בזכאות לבגרות חלה עלייה של 4% וגם באחוזי הנשירה הייתה עלייה של 0.2 והיא עומדת על 1.3%.



בפרמטר החברתי החדש, קרבה ואכפתיות בין המורים לתלמידים, באר שבע נמצאת מעל לממוצע הארצי (44% לעומת 42% בארצי), בקידום הסובלנות כלפי האחר והשונה היא עם 70% לעומת 72% בארצי ובמדד מעורבות באירועי אלימות היא נמצאת 2% מעל הממוצע עם 9%.



ירושלים - מקדמת את הסובלנות כלפי האחר


בירושלים לומדים 71,563 תלמידים, מדד הניגשים לבחינות בגרות ב-5 יח"ל במתמטיקה לא השתנה במהלך השנה החולפת ונשאר 7%, בעוד חלה עלייה קלה של 1% בניגשים ל-5 יח"ל באנגלית - 28%. במדד טוהר הבחינות חלה עלייה של 0.1%, בזכאות לבגרות חלה עלייה של 2% וגם אחוז הנשירה עלה ב-0.3% והוא עומד על 2.2%.



בפרמטר החברתי החדש - קרבה ואכפתיות בין המורים לתלמידים, ירושלים נמצאת עם 42% כמו בממוצע הארצי, בקידום הסובלנות כלפי האחר והשונה היא עם 77% לעומת 72% בארצי ובמדד מעורבות באירועי אלימות היא עם 8%, לעומת 7% בארצי.



"בתי הספר הם לא מכונות של ציונים". צילום ארכיון: פלאש 90
"בתי הספר הם לא מכונות של ציונים". צילום ארכיון: פלאש 90



בית ג'ן - 99% זכאות לבגרות

בית ג'ן שהייתה בשנה שעברה בראש טבלת הזכאות לבגרות, שם לומדים 1,250 תלמידים, מחזיקה עדיין בנתון מרשים: 99% זכאות לבגרות (ירידה של אחוז משנת תשע"ד ותשע"ג). מספר התלמידים הלומדים 5 יחידות מתמטיקה גבוה ב-2% מהממוצע הארצי (12% מול 10.4%) ואילו ממוצע התלמידים הלומדים 5 יחידות אנגלית נמוך ב-2% מהממוצע.

בעוד שברשויות רבות חלה עלייה בנשירת תלמידים, בבית ג'ן חלה יחידה של אחוז בנשירה (מ-0.6% ירד ל-0.5%) ובמדד קרבה ואכפתיות בין מורים ותלמידים, בית ג'ן עוברת את הממוצע הארצי בתשעה אחוזים  (42% ארצי מול 51%9). במדד האלימות היישוב מיישר קו עם הממוצע הארצי (7%), כך גם במדד קידום הסובלנות כלפי האחר.

רהט - אף תלמיד לא ניגש ל-5 יח"ל במתמטיקה

ברהט, שם לומדים 7,664 תלמידים, זכאים לבגרות 44% בלבד מהתלמידים הלומדים ברשות. בשנת תשע"ה אף תלמיד לא ניגש ביישוב ל-5 יחידות מתמטיקה ולחמש יחידות אנגלית ניגשו 2% בלבד מהתלמידים. יש לציין כי מדד האלימות, סובלנות, קרבה ואכפתיות לא מופיעים מאחר ותלמידי רהט לא נכללו במדגם של מיצב תשע"ה.

חיפה - עלייה בניגשים ל-5 יח"ל במתמטיקה

בחיפה לומדים 17,199 תלמידים, במדד הניגשים לבחינות בגרות ב-5 יח"ל במתמטיקה חלה עלייה קלה והיא עומדת על 17% ובניגשים ל-5 יח"ל באנגלית חלה עלייה של 2% - 45%. במדד טוהר הבחינות חלה עלייה של 0.1%, בזכאות לבגרות חלה עלייה של 2% וגם באחוזי הנשירה חלה עלייה של 0.3.

בפרמטר החברתי החדש, קרבה ואכפתיות בין המורים לתלמידים, חיפה עם 41% בעוד הממוצע הארצי עומד על 42%. בקידום הסובלנות כלפי האחר והשונה היא עם 75% לעומת 72% בארצי ובמדד מעורבות באירועי אלימות היא מיישרת קו עם הממוצע הארצי - 7%.



מערכת החינוך יוצאת לדרך חדשה? צילום ארכיון: מאיה לוין, פלאש 90
מערכת החינוך יוצאת לדרך חדשה? צילום ארכיון: מאיה לוין, פלאש 90



נצרת - מעל הממוצע בקרב ואכפתיות בין המורים לתלמידים


בנצרת לומדים 7,582 תלמידים, במדד הניגשים לבחינות בגרות ב-5 יח"ל במתמטיקה חלה עלייה קלה והיא עומדת על 14% ובניגשים ל-5 יח"ל באנגלית חלה ירידה של 1% - 19%. במדד טוהר הבחינות חלה ירידה של 0.1%, במדד הזכאות לבגרות חלה ירידה של 3% וירידה של 0.1% בנשירה.



בפרמטר החברתי החדש, קרבה ואכפתיות בין המורים לתלמידים, נצרת עם 6% מעל הממוצע הארצי - 48%. בקידום הסובלנות כלפי האחר והשונה היא עם 70% לעומת 72% בארצי ובמדד מעורבות באירועי אלימות היא עם 8% לעומת 7% בארצי.



בני ברק - 11% בלבד זכאות לבגרות


בבני ברק, שם לומדים 17,610 תלמידים, עומדת הזכאות על 11% בלבד (עלייה של אחוז משנת תשע"ד). 2% בלבד מהתלמידים לומדים חמש יחידות במתמטיקה ו-5% חמש יחידות בגרות באנגלית.



נשירת התלמידים בעיר זו כפולה כמעט מהממוצע הארצי (2.3% מול 1.46% ממוצע ארצי). בפרמטר של טוהר הבחינות נרשמה עלייה של 0.1%. בפרמטר החברתי של קרבה ואכפתיות בין מורים ותלמידים נמצאת בני ברק בפער של 6% מהממוצע הארצי - 36% מול 42%. דווקא בקידום הסובלנות כלפי השונה והאחר עוקפת העיר החרדית את הממוצע הארצי ב-4% (76% מול 72%  -ממוצע ארצי), אולם במדד האלימות עוקפת בני ברק בשני אחוז את הממוצע הארצי - 9% מול 7% בהתאמה.