קיימים כל כך הרבה מיתוסים בנושא תזונה ודיאטה. בשבוע שעבר הפרכנו חמישה מהם. הפעם ננסה לנפץ חמישה נוספים.



רזים בריאים יותר מבעלי עודף משקל 




עבור מיליוני אנשים בעולם עודף משקל והשמנת יתר נקבעים על פי מדד מסת הגוף BMI - Body Mass Index)). המדד מעריך אדם במשקל גוף תקין, בעודף משקל או בתת-משקל על סמך נתוני הגובה והמשקל. על פי ארגוני הבריאות, הטווח הנורמלי הוא 18.5־25. הסובלים מהשמנת יתר או מעודף משקל נמצאים בסיכון גבוה ללקות במחלות כרוניות כמו סוכרת מסוג 2, מחלות לב וכלי דם, יתר לחץ דם, שבץ וסוגים מסוימים של סרטן.



יחד עם זאת, יותר ממחצית מהמקרים של עודף משקל ויותר משליש מהאנשים ה"שמנים" הם בריאים לחלוטין. כלומר, אין אצלם רמות גבוהות של כולסטרול או סוכר בדם, יתר לחץ דם ושאר הנורות האדומות שאנו מייחסים לעודף משקל. זאת ועוד, אותם סימני אזהרה נמצאים כמעט ב־25% מהאנשים במשקל גוף תקין.



צריך לזכור כי המשקל אינו חזות הכל. יש מכלול של גורמים המשפיעים על בריאותנו. המרכזיים שבהם: איכות התזונה (מה אוכלים ולא רק כמה אוכלים) והכושר הגופני. מחקרים הראו כי שמירה על תזונה ים תיכונית, כזו המורכבת מדגנים מלאים, קטניות, שמן זית וגבינות רזות, הפחיתה את הסיכון למחלות לב, ללא קשר למספר הקילוגרמים שהופחתו. במקום לעודד - שלא לומר לכפות - ירידה במשקל תוך התמקדות במספרים על המשקל באמבטיה, כדאי להתרכז באיכות התזונה ובשיפור הכושר הגופני.



השורה התחתונה: אפשר להיות בריא בעודף משקל, במיוחד כאשר פעילים גופנית ומקפידים על איכות התזונה.



דיאטה טבעונית בריאה תמיד:




טבעונים, בדומה לצמחונים, נמנעים מאכילת בשר בעלי חיים (בשר, דגים, פירות ים). להבדיל מצמחונים, הם נמנעים גם ממוצרים שמקורם בעולם החי: חלב ומוצריו, ביצים ודבש. חלק מהטבעונים למדו את רזי הבישול של המטבח הטבעוני ויידעו להכין ארוחות טעימות, מגוונות ומשביעות. להשרות נכון ולעתים גם להנביט קטניות, לשלב סוגי דגנים שונים, למצוא תחליפים ראויים לחלבון, וללהטט מטופו מגוון מאכלים בתיבול שונה. עם זאת, הגבלה על מספר רב של מאכלים יכולה לגרור גם חסרים תזונתיים.



השורה התחתונה: כאשר מקפידים על תפריט נכון, ניתן בהחלט לקיים אורח חיים טבעוני וגם ליהנות מהיתרונות התזונתיים והבריאותיים המלווים אותו. חשוב לזכור כי דיאטה, מכל סוג או סיבה, אינה צריכה להיות אינטואיטיבית, בפרט כשמדובר בילדים הנמצאים בתקופה של גדילה והתפתחות. נדרשת לפחות פגישה אחת עם איש מקצוע. לא מומלץ להסתמך רק על למידה אישית, גם כאשר מתעמקים במקורות המידע הנכונים והאמינים.




ירקות טריים עדיפים על מוקפאים




מרגע הקטיף של הירקות ועד שהם מגיעים לצלחת בבית הם עוברים, לעתים, מסע (הובלה ואחסון) שנמשך ימים ואף שבועות, ולא תמיד בתנאים האידאליים. מצב זה פוגע בתכולת הוויטמינים ונוגדי החמצון, שהולכת ופוחתת באיכותה ובכמותה. בירקות מוקפאים שעברו חליטה מהירה והקפאה סמוך לזמן הקטיף נשמרות תכונות הירק הטרי כפי שהיו בעת הקטיף.



"מומלץ לצריך בכל צורה", פירות. צילום: אינגאימג'
"מומלץ לצריך בכל צורה", פירות. צילום: אינגאימג'



למרות זאת, אנו ממליצות על צריכת ירקות מכל הסוגים. טריים, משומרים ומוקפאים. שלמים, חתוכים וגם מבושלים. ייתכן כי האיכות התזונתית יורדת, אך עדיין נקבל מגוון של רכיבים תזונתיים כמו מינרלים וסיבים הנשמרים היטב גם בתנאי חום ובישול.



השורה התחתונה: ירקות טריים לא בהכרח איכותיים ובריאים יותר. להפך, האיכות התזונתית של ירקות מוקפאים לרוב תהיה גבוהה יותר.




סוכר חום בריא יותר מסוכר לבן




ההבדל בין סוכר לבן לסוכר חום זניח ומסתכם בעיקר בצבע ובמחיר. כפית של כל אחד מהם מכילה כ-20 קלוריות, ובדומה לסוכר הלבן, גם לחום אין תרומה תזונתית או יתרון בריאותי אחר. דבש וסילאן, אגב, אינם טובים משמעותית יותר מסוכר. מחקרים אפידמיולוגיים מציגים קשר ישיר בין צריכת סוכר גבוהה, בעיקר בשתיית משקאות ממותקים, לבין עלייה בסיכון להשמנה, לסוכרת מסוג 2 ולמחלות לב.



"לא בריא יותר מסוכר", דבש, צילום": פסקל פרץ רובין
"לא בריא יותר מסוכר", דבש, צילום": פסקל פרץ רובין



השורה התחתונה: מומלץ להמעיט בצריכת סוכר בצורותיו השונות, במוצרים שונים ובמשקאות קלים.




מזון אורגני מומלץ ובריא יותר ממזון שאינו אורגני.




מחקרים לא מעטים נעשו בתחום, ואין מסקנה חותכת. חלקם תומכים ביבול האורגני כבריא יותר ואחרים ספקניים. עובדה שלגביה אין מחלוקת היא כי כמות חומרי ההדברה ביבול האורגני קטנה משמעותית מהיבול המקביל שאינו אורגני. אך האם הפחתה משמעותית זו אכן חשובה לגוף? הרי גם היבול שאינו אורגני עומד בתקנים לגבי כמות חומרי ההדברה המותרים. בקהילה המקצועית יש החוששים מהפחתה של חומרי ההדברה, שמא התוצרת תכיל יותר חיידקים ומזיקים אחרים.



כאשר מדובר בתוצרת אורגנית מן השדה, אכן קיימת התלבטות אם לצרוך מזון אורגני (הדבר משמעותי פחות במזון אורגני מעובד כמו קרקרים, טחינה ועוגיות). אנו ממליצות לא להתלהב מהתו "אורגני" אלא לבחון את הרכיבים היטב ולהשוות אותם באופן ביקורתי לאלה שבמוצרים שאינם אורגניים. במוצרים אורגניים רבים ניתן לראות ערכים גבוהים של שומן רווי, של נתרן ובכלל מוצרים שהקשר בינם לבין בריאות רחוק.



השורה התחתונה: תווית אורגנית על פירות, ירקות ומזונות מעובדים אינה ערובה לאיכות וליתרונות תזונתיים.