שדרן הרדיו, גבי גזית, התייחס בתכניתו ב"רדיו ללא הפסקה 103fm" לנתוני התלמידים הזכאים לבגרות והפערים לפי פילוח הישובים: "בפעם הבאה שארגיש צורך לבקר בצימר ולבלות סוף שבוע בצפון ברור לי לחלוטין שזה לא יהיה בראש פינה ולא במטולה. את החופשה הבאה שלי אעשה בבית ג'אן. חוץ מזה שהיא בירת הצימרים, מערכת החינוך שלה, לפחות מבחינת הזכאות לבגרות, שוב מגיעה למקום הראשון בכל המדינה. הללויה, בית ג'אן. תראו להם, לכל הערים השבעות וה'מתוקתקות' האלה למי יש יותר מוח".



"שימו לב לנתונים האלה ותפנימו שלא הכל כסף. השכר הממוצע של תושב בית ג'אן הוא כמחצית מהשכר הממוצע של היהודים בכל רחבי הארץ. היישוב נלחם שנים כדי להשיג תקציב למגרש כדורגל שאיננו ביצה מחוררת. הם מרוחקים מהמרכז, ממרכזי התרבות, מאולמות הקונצרטים.



הם באים מתרבות אחרת, אבל בסוף הדרך התלמידים של בית ג'אן עם 98 אחוזי זכאות לבגרות. למען הצדק אזכיר גם את היישוב כאוכב אבו-אל-היג'א, שרק לפני שלוש שנים היה עם 67 אחוזי זכאות והיום הם במקום השני אחרי בית ג'אן. וגם שם השכר הממוצע הוא כ-60% לעומת היהודים".




 

"המשותף לבית ג'אן וליישוב המוסלמי כאוכב אבו-אל-היג'א הוא ששניהם לא יישובים יהודיים ושניהם זוהרים לבדם בפסגת מערכת החינוך. וכל זה, כשכל ילד יודע על האפליה המרושעת של המדינה כלפי יישובים שאינם יהודיים. אפליה שמתחילה ולא נגמרת. אפליה שכל הזמן מדברים עליה ולא עושים שום דבר, חוץ מתוכניות ארוכות טווח. נסו לנסוע להנאתכם בכבישי בית ג'אן ותפלו לבורות, כי המדינה סוללת כבישים מודרניים, אבל לא בחורפיש ולא בפקיעין ולא במרר".

הכסף נשפך בערי האייפונים


"אתמול במקרה דיברתי עם שתי אמהות שסיפרו לי על משבר נורא שחוו הבנות שלהן בנות העשר. אצל אחת שבק האייפון ואצל השנייה הגלקסי. הדרמה הייתה ללא נשוא. ההורים התכוונו לקנות לילדות טלפון חדש, לא בארבעת אלפים שקל, אלא את אחד הדגמים האחרונים של טלפונים באלפיים שקל. 

בבית פרץ מרד. הילדים איימו לא ללכת לבית הספר, כי איך אני אופיע בכיתה עם אל ג'י ולא עם אייפון, וההורים נשברו וקנו. זה קרה בשני יישובים שלא אומר את שמם, אבל מקומם בדירוג הזכאות לבגרות נמוך בעשרות אחוזים מאלה של הדרוזים והמוסלמים בצפון".

"והמדינה ההזויה הזו, מדינת היהודים, לא מבינה שכאשר בכפרים הרחוקים ילדים הולכים לבית הספר כדי ללמוד ולהשכיל ומראים את ההישגים בפועל, אז צריך לעזור להם, לעודד, לתת תקציבים. אבל הכסף נשפך בערי האייפונים. תל אביב עם 70 אחוזי בגרות וראשון לציון עם 77 אחוז וחיפה עם 76 אחוזים. לפי הנתונים, ככל שהעיר חזקה יותר, התמיכה של העירייה לכל תלמיד גבוהה לאין ערוך.

אז בבית ג'אן ובחורפיש ובכאוכב אבו-אל-עיג'א לילדים אין אייפון, אבל יש להם מוח. להם ולהורים המדהימים שלהם. שהם חכמים יותר מכל חכמי משרד החינוך".