אם היעד של חידוש וקידום תהליך ההידברות בין ישראל לפלשתינים לא היה כל כך מרכזי, קריטי וחיוני, מותר היה לצחוק על היוזמה לקיים פגישת פסגה בין ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ליושב ראש הרשות הפלשתינית, אבו מאזן, במוסקבה. אבל זה לא מצחיק, זה אבסורדי וחמור אם המפגש הזה יתקיים תחת חסותו של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין.



הסיכויים שפסגה כזאת במוסקבה תניב תוצאה חיובית ומעשית קלושים ביותר, כך עולה משיחות עם גורמים מדיניים ודיפלומטיים בניו יורק. לדברי גורמים אחדים, יתכן שהיוזמה אף תוסיף רובד נוסף של תסכול ויאוש מעל לשכבה העבה של אכזבות שיצרו היוזמות הכושלות הקודמות. "אני לא יודע מי העלה את הרעיון של מפגש בין נתניהו לאבו מאזן במוסקבה ועוד בחסותו של פוטין" אמר דיפלומט מערבי בניו יורק. "אבל זה רעיון סרק שמעורר חשדות שהועלה מלכתחילה במטרה לעכב ולמנוע סיכוי לשבירת הקיפאון המתמשך בין הצדדים".



מנהיג מבודד שמזלזל בעולם


נשיא רוסיה ולדימיר פוטין הוא ראש מעצמה מבודד, מוקצה וכמעט מנודה בקהילה הבינלאומית. יחסיו עם ארה"ב ועם מעצמות המערב נמצאים בשפל, ואף גלשו באחרונה לגילויי עוינות והתרסה מצד הקרמלין, שמזכירים לוותיקי מרכז האו"ם בניו יורק את שיא עידן המלחמה הקרה. הניו יורק טיימס פרסם כתבת תחקיר ארוכה,  הסוקרת את מה שהעיתון מגדיר כ-"אסטרטגיית השקרים" של פוטין. "זרם הידיעות המוטעות והלא מדוייקות שהקרמלין מפיץ בהשראת והנחיית פוטין הוא כה עז שהן נאט"ו והן האיחוד האירופי מפעילים גופים מיוחדים שתפקידם לגלות ולהפריך את המידע הכוזב".



פוטין עצמו כנראה מודע היטב למעמדו המפוקפק בקהילה הבינלאומית ולכן החליט שלא לבוא לניו יורק ולהעדר מכינוס עצרת האו"ם השנתית הנפתח בחודש הבא – כינוס שמשתתפים בו נשיאים, מנהיגי מעצמות וראשי מדינות של הארצות החברות בארגון. ועכשיו פוטין, מנהיג מבודד שמזלזל בעולם מארח ולוקח תחת חסותו מפגש פסגה במטרה לקדם שלום בין נתניהו לאבו מאזן ולפי הדיווחים מתכונן לפעול כמתווך בין השניים.



לאבו מאזן אין מה להפסיד, לנתניהו לא מעט


לאבו מאזן אין מה להפסיד. במקרה הגרוע ביותר, יופצו ויתפרסמו תמונות שלו לצדו של נשיא רוסיה באחד מהאולמות המפוארים של הקרמלין, אבל לראש הממשלה נתניהו לא מעט. נוכחותו במפגש כזה במוסקבה לצדו של פוטין וכאורחו הוא מפגן של זלזול בארה"ב והטחת עלבון מדיני נוסף בבית הלבן.



"אין לו מה להפסיד, לנו הרבה", אבו מאזן. צילום: רויטרס
"אין לו מה להפסיד, לנו הרבה", אבו מאזן. צילום: רויטרס



זאת לא רק התרסה מצדו של נתניהו כלפי הממשל הנוכחי. בהסכמה להשתתף במהלך מדיני שמוביל נשיא רוסיה שנוא נפשה של ושינגטון ראש הממשלה


מניח תשתית ליחסים מעורערים עם הממשל האמריקאי הבא במיוחד עם הילרי קלינטון תיבחר.