הסערה סביב דבריו של מפכ"ל המשטרה רוני אלשיך הביאה לדרישה לפטרו. בשעה זו (רביעי) מקיימות נשים מקבוצת "אמהות על המשמר" משמרת מחאה ראשונה מול ביתו של השר לביטחון פנים גלעד ארן ומבטיחות כי ימשיכו בה עד לפיטורי המפכ"ל בעקבות התבטאותו השנויה במחלוקת אמש על היותם של "מהגרים צעירים" חשודים יותר בעיני שוטרים "מטבע הדברים", כדבריו. קבוצת האמהות קמה בעקבות המחאות האחרונות של הצעירים יוצאי אתיופיה. הנשים נפגשו לאחר ההפגנות הסוערות בעקבות פרשות החייל שהוכה בידי שוטרים, דמאס פקאדה, והצעיר המנוח יוסף סלמסה, והחליטו להצטרף למאבק של ילדיהן. "שאלנו את עצמנו איפה אנחנו בתור הורים, והחלטנו שאסור לנו לשתוק ואנחנו חייבות להצטרף למאבק" אומרות לנו המפגינות.



חנה אלעזר לגסה, דוברת האגודה הישראלית למען יהודי אתיופיה, החברה בקבוצת האמהות ואחת המפגינות, אמרה ל"מעריב אונליין" כי "אנחנו האמהות הן חלק מדור שעלה לארץ אבל גם אנחנו כאן כבר 40-30 שנה. אני עליתי כילדה, שירתתי פה, התחתני וילדתי ילדים פה. היום יש לי בן חייל בסדיר. אלה הילדים שלנו". המפגינות נסערות מאמירת המפכ"ל אמש לפיה שייך את התואר "מהגרים" לבניהן וחנה שואלת: "עד מתי נהיה מהגרים ועולים? עד מתי? לעולם נישאר בשל צבע עורנו מהגרים ועולים? אנחנו עלינו כמו כל העליות האחרות".



המפגינות לא מסתפקות בהבהרות של המפכ"ל וטוענות כי מדובר בבעיה תודעתית שאלשיך הוא חלק ממנה לפיה כל אדם שחור הוא פושע מועד. הן חוששות כי משמעות דבריו נתפסת באזני השוטרים כהצדקה להיות בניהן 'חשודים טבעיים'. "מפכ"ל משטרת ישראל שמתבטא בצורה כל כך סטריאוטיפית לא צריך לשרת בתפקידו, צריך להחליף אותו. איזה מסרים הוא מעביר לפקודים שלו? אם הוא מתבטא כך מה אמור לחשוב השוטר ברחוב ובשטח כשהוא רואה את הבן שלי מסתובב בשכונה שלא נחשבת לגטו של יוצאי אתיופיה שמסלילים אותם לשם? צריך לחשוב שהוא פושע אם הוא נמצא במקום ש'טבעי לו".



השר לביטחון פנים גלעד ארדן. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
השר לביטחון פנים גלעד ארדן. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90



האמהות מדגישות כי ישראל היא מדינת מהגרים ותוהות: "מדברי המפכ"ל עולה כאילו כולנו צריכים להיות מאחורי סורג ובריח כי כולנו מהגרים או בני מהגרים והניסיון של המפכ"ל להסביר את מה שהוא בעצם גזענות ממסדית גם לקה בחסר משום שהנתונים מצביעים כי לצעירי העדה האתיופית נפתחים יותר תיקים מלכל אוכלוסייה אחרת, גם של עולים חדשים כשהבנים שלנו כולם ילידי הארץ, ועוד על איזו עבירה הכי נפוצה? על אלימות נגד שוטרים. זה לא קיים אצל קבוצות אחרות של עולים או ילדי עולים".



בתשובה לשאלה מדוע הן מפגינות מול ביתו של ארדן ולא מול ביתו של המפכ"ל, אמרו האמהות: "אנחנו לא רוצים התנצלויות יותר. המפכ"ל צריך להיות מפוטר על ידי השר כי הבהרות לא יעזרו פה". חשוב לאמהות להבהיר: "זה מאבק של כולנו כחברה ישראלית וכהורים. אם לא נתאחד ונעצור את זה כחברה אנחנו בבעיה. אנחנו יודעים שארדן מגבה את המשטרה לאורך כל הדרך, אבל לא מעכשיו לא נרפה עד שהמפכ"ל אלשיך יפוטר או יתפטר ולא נעזוב פה עד שזה יקרה. זה העתיד של הילדים שלנו. איך אנחנו יכולים לחנך את הבנים שלנו לשרת את המדינה שהוא חלק בלתי נפרד ממנה כשמפקד המשטרה אומר שהם תמיד יהיו חשודים? אנחנו מודאגות כאמהות מהעתיד של הילדים והנכדים שלנו. לא מספיק עוצרים אותם בכל פעם שהם יוצאים אז המפכ"ל עוד נותן לזה לגיטימציה עכשיו? מה אנחנו אמורות לומר לילדים שלנו?". 



המפכ"ל עצמו התקשר למפגינות ושוחח עם זיוה מקונן-דגו, מנכ"לית האגודה למען יהודי אתיופיה וניסה להסביר את דבריו כשתמך בדברי האמהות כי ישראל היא חברת מהגרים ואמר לה כי לא התכוון בשום צורה להצדיק שיטור יתר כלפי צעירי העדה: "החברה לא קלטה את העלייה בצורה מושלמת, ואנחנו צריכים להתמודד עם הדבר הזה. כשיש עלייה בפשיעה יש גם תוצאה של שיטור יתר, כי השוטר שרואה בחור אתיופי מיד מתרגם את זה בראש בצורה של כשל חשיבה, כאילו כל מי שהולך ברחוב הוא חשוד. אז אנחנו מחנכים את השוטרים איך להתמודד עם זה", אמר אלשיך.



מקונן-דגו קטעה את המפכ"ל ואמרה: "לא, אנחנו מצפים שתהיה ענישה של אותו שוטר שעוצר את האחיין שלי רק כי הוא מסתובב בשכונה מעורבת".



אלשיך ניסה להסביר בשיחה גם את דבריו על צעירי העדה כ'מהגרים' ואמר כי התופעה החברתית של עולים כחשודים עברה על ישראל גם בגלי העלייה מתימן וממרוקו, אבל מקונן-דגו לא התרצתה וענתה לו: "חוץ מאשר העליות ממזרח אירופה, ובכל מקרה גזענות העבר לא מצדיקה בשום צורה גזענות ממסדית בישראל של שנת 2016".