עידן חדש:הסכם הפיוס בין ישראל לטורקיה הפך היום (רביעי) לעובדה מוגמרת, כשהנשיא, רג'פ טאיפ ארדואן, חתם על החוק שעבר בפרלמנט וקבע כי אנקרה מאמצת את ההסכם ובמטלת את כל התביעות נגד קציני צה"ל שהשתתפו בפשיטה על ספינת המרמרה



בהסכם, הוחלט כי ישראל תאפשר לטורקיה הזרמת כספים לבנקים בעזה. סוכם כי ישראל תאפשר הקמת מתקן להתפלת מים במימון טורקי בעזה, וכן הקמתה של תחנת כוח ברצועה שתיבנה לאחר הקמת המתקן להתפלת המים. בנוסף, ישראל העבירה לאנקרה תשלום של 20 מליון דולר כפיצוי לנפגעי הפשיטה. 



סימן ראשון להתחממות היחסים הרשמיים ניתן ביום שלישי, כששני קופר, הציר המדיני בשגרירות ישראל באנקרה, לחצה את ידו של הנשיא ארדואן בקבלת הפנים המסורתית לרגל "יום הניצחון" בטורקיה.



לאחר שההסכם אושר בממשלות של שתי המדינות, אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו, כי מדובר בהסכם חשוב. "הוא לא חף מביקורת, זה הסכם חשוב למדינת ישראל. זה חשוב להיום, למחר, ולדורות הבאים. זה לא ירח דבש, אבל האינטרסים החיוביים הם גדולים יותר. אביא זאת לאישור הקבינט. לא מתרשם מציוצים וקנטרנות. חשוב להוביל את המדינה לשגשוג".



כזכור, ההסכם עם טורקיה עורר ביקורת לאחר שסוגיית השבת השבויים והנעדרים בעזה לא הוכנסה כסעיף בעסקת הפיוס. עם החתימה על ההסכם בשבוע שעבר אמר ראש הממשלה, בנימין נתניהו כי הוא מבין את סבלן של המשפחות שאול, גולדין, מנגיסטו והישאם. "יודע מה עובר עליהם, אני מבקש להבטיח לבני המשפחות, שאנחנו לא נפסיק ולא נעצור, עד שנחזיר אותם הביתה, זוהי מחויבות אישית. זהו כלי נוסף לפעול בנושא".



על רקע ההתנגדויות להסכם ממשיכה משפחתו של אורון שאול להיאבק על השבת גופת בנה המוחזקת בידי חמאס. עם הגעתה לכרם שלום של משאית ועליה משלוח מטורקיה לעזה, הבהירה משפחת שאול: "צוק איתן אולי הסתיים בעבור הפוליטיקאים, אבל השארנו בנים מאחור. לכן, המערכה עדין לא תמה. ישראל השפויה. ישראל שעל ברכיה גדלנו, לא משאירה את חייליה מאחור. אין ערך חשוב יותר לחוסן הלאומי והביטחוני ולצערנו הממשלה לא נוהגת על פי הערכים הנעלים הללו".