אימונים משותפים:חיל האוויר הישראלי חזר מתרגיל ה"רד פלאג" הבינלאומי שהתקיים בארצות הברית. בשונה מפעמים קודמות הפעם הטיסו בחיל האוויר לראשונה גם מטוסי תדלוק עד ארצות הברית. על פי פרסומים בארצות הברית, בין המדינות שהשתתפו בתרגיל ניתן למצוא גם את פקיסטן. "תרגלנו הכל" הסביר היום (חמישי) גורם בכיר בחיל האוויר. "כל תרחיש אפשרי קיים, מקרבות ועד פגיעות במטרות והתגוננות ממתקפות של סוללות טילים ואפילו מתקפות סייבר ותקיפת חוליות בשטח. האמריקאים צריך לומר בנו תרגיל מרשים מאוד", הסביר הגורם.



תרגול בינלאומי מאפשר לטייסי חיל האוויר לא רק להתמודד עם תרחישי לחימה אלא, בעיקר כדי לטוס בזירות שונות להם. מדובר בטייסי קרב שבדרך כלל טסים במתארים מקומיים. ב"רד פלאג" הם מקבלים הזדמנות להתמודד עם שפה זרה, טייסים זרים, מתאר זר ועשר משימות שונות ממה שהם רגילים. "זה אימון במרחב בלתי נודע", אמר הגורם בחיל האוויר. "אנחנו בעלי ניסיון בתרגיל הזה ובכל זאת תמיד לומדים משהו חדש. האמריקאים מאוד מאתגרים אותו. בשנים האחרונות התחלנו לתרגל גם ביום וגם בלילה בשונה מהעבר".



תרגיל ב"מגרש האימונים המורכב בעולם". צילום: דובר צה"ל
תרגיל ב"מגרש האימונים המורכב בעולם". צילום: דובר צה"ל



בחיל האוויר לא מספקים אינפורמציה על המדינות שמשתתפות בתרגיל, זאת בשל בחירה של האמריקאים לא לחשוף זאת. עם זאת, על פרסומים בארצות הברית בתרגילים דומים משתתפים גם היוונים, הגרמנים, הירדנים ומדינות נוספות. "אנחנו מתאמנים עם מי שמגיע" הבהיר הגורם בחיל האוויר. "לנו אין מילה בנושא. מי שבא ברוך הבא". בתרגיל הזה לא לקחו חלק מטוסי החמקן F-35 אולם בחיל האוויר מקווים שבפעמים הבאות המטוס יצטרף למסורת ה"רד פלאג".



מדובר באחד מתרגילי האוויר הוותיקים בעולם. בכל שנה מתקיימים ארבעה תרגילים כאלה בחלקם משתתף חיל האוויר הישראלי לצד מדינות נוספות. בחיל האוויר מגדירים את מתחם האימונים של התרגיל כ"מגרש האימונים המורכב בעולם" דבר שמהווה אתגר משמעותי עבור טייסי חיל האוויר.



תרגיל בינלאומי. צילום: דובר צה"ל
תרגיל בינלאומי. צילום: דובר צה"ל