ארצות הברית ושותפיה למשא ומתן הסכימו בחשאי לאפשר לאיראן להתחמק מכמה הגבלות בהסכם הגרעין שנחתם בשנה שעברה במטרה לעמוד בהתחייבויותיה עד תאריך היעד, ובכך לקבל הקלות מהסנקציות הכלכליות, זאת לפי דוח של המכון למדע ולביטחון בינלאומי בוושינגטון. הדוח צפוי להתפרסם ביום ביום חמישי הבא על ידי המכון, כך אמר הנשיא של צוות המשא ומתן דיוויד אולברייט, ששותף גם הוא לכתיבת הדוח. הדוח מבוסס על מידע שסופק על ידי מספר בכירים בממשלה שהיו מעורבים במשא ומתן, ושאת זהותם אולברייט סירב להסגיר. "ההנחות והפרצות קרו בחשאי, ונראה היה כי הם תומכים באיראן", אמר אולברייט.



בין ההקלות היו שתיים שאפשרו לאיראן לחרוג מגבולות העסקה ונגעו לכמות האורניום המועשר ברמה נמוכה שהיא יכולה להחזיק במתקני הגרעין, כך לפי הדוח. את האורניום מסוג זה ניתן להפוך לאורניום מועשר. ההקלות, כך לפי הדוח, אושרו ע"י הוועידה המשותפת שהוגדרה במסגרת העסקה ושתפקידה היה לפקח על יישום ההסכם. הוועדה מורכבת מארה"ב, משותפיה למו"מ - המכונות P5+1, ומאיראן.



בכיר בעל ידע בנושא צוטט בדוח כשהוא אומר כי אם הוועדה המשותפת לא הייתה יוצרת את ההקלות האלו, כמה ממתקני הגרעין של איראן לא היו תואמים את העסקה עד חודש ינואר האחרון, שהיה תאריך היעד להסרת הסנקציות.



ממשל ארה"ב אמר כי המעצמות שדנו בהסכם - ארה"ב, רוסיה, סין, בריטניה, צרפת וגרמניה, לא ביצעו הסדרים חשאיים. לעומתו, גורם רשמי מהבית הלבן שסירב להזדהות בשמו' אמר כי הוועדה המשותפת ותפקידה "לא סודיים". הוא לא התייחס לטענות הדוח על הקלות. דיפלומטים באו"ם מארצות ה-P5+1 לא הגיבו לפניות סוכנות הידיעות רויטרס בנושא. אולברייט טען שהחריגות עלולות לקבוע תקדים שאותו איראן יכולה לנצל כדי לבקש ויתורים נוספים. אולברייט שימש כמפקח בסוכנות האנרגיה האטומית של האו"ם שחקר את תכנית הגרעין של נשיא עיראק לשעבר סדאם חוסיין.