הצעדים להידוק חוקי ההגירה והאמצעים לסינון המהגרים שהמועמד הרפובליקני לנשיאות, דונלד טראמפ, כלל בנאומו שנשא בפניקס ושהבטיח ליישם אם ייבחר,  עוררו הלם ושאט נפש בקרב בכירים יהודיים, רבנים ועסקנים, ביניהם כאלה המזוהים וידועים כתומכי המפלגה הרפובליקנית. בשיחות עם מנהיגי הקהילה היהודית באמריקה, השתמעה הסכמה כללית כי מבחינתם טראמפ חצה את כל הקווים האדומים בנאום שבו הוא זנח את מה שהם הגדירו כ"ערכי היהדות, הצדק החברתי, הכבוד האנושי, הסיוע למבקשי מקלט, והבטחת אפשרויות להגשמת החלום האמריקאי", ערכים אותם הקהילה מקדשת.



"אם חוקי ההגירה שהציע טראמפ היו נהוגים ומיושמים בארה"ב בעשרות השנים הראשונות של המאה ה-20, לא הייתה פורחת ומשגשגת קהילה יהודית באמריקה", אמר בכיר יהודי. "אני ורבים מעמיתי בקהילה לא היינו קיימים כאן היום".



גזענות תמיד מגיעה בסוף ליהודים




בשיחות סגורות הביעו בכירים יהודים השוואה בין האמצעים להליכי סינון מהגרים וחקירת השקפותיהם שהציע טראמפ, למדיניות ההגירה שיושמה בארה"ב לאחר מלחמת העולם הראשונה, שהייתה מדיניות אנטישמית מוצהרת ושמטרתה הייתה למנוע כניסת יהודים לארה"ב. "היום טראמפ מדבר נגד מוסלמים ונגד מהגרים מאמריקה הלטינית, מחר הוא יהפוך מגזר מיעוטים אחר ליעד עוין, וכמו תמיד זה יגיע ליהודים. היום דיבורים כאלה נשמעים הזויים. אבל מדובר באדם בלי צפוי ומסוכן".



דונלד טראמפ ונשיא מקסיקו אנריקה פנה נייטו במסיבת העיתונאים. צילום: רויטרס.
דונלד טראמפ ונשיא מקסיקו אנריקה פנה נייטו במסיבת העיתונאים. צילום: רויטרס.



פרקליט יהודי ידוע בניו יורק, הנמנה עם ראשי ופעילי הקואליציה הרפובליקנית היהודית, אמר בשיחה פרטית כי "בביקורו הקצר במקסיקו, טראמפ נראה מיושב ומכובד, אבל הנאום בפניקס היה נורא. אני מפחד ממנו מאוד. כרפובליקני ותיק, להערכתי, בנאום הזה הוא הרס את סיכוייו לזכות בנשיאות".



עסקנים ופעילים של מגזר יוצאי ארצות אמריקה הלטינית שהתבטאו בראיונות בתוכניות חדשות הבוקר בערוצי טלוויזיה ארציים, תקפו באופן חריף ובוטה את נאום ההגירה של דונלד טראמפ. לדבריהם, ההבהרות וההסברים שביקש לתת בנאומו בפניקס להצהרותיו הקודמות בנושא ההגירה רק החריפו את התדמית שלו כאויב ההיספנים בארה"ב, והרעילו עוד יותר את היחס כלפיו בציבור המהגרים. פרשנים שהתייחסו לנאום של טראמפ הדגישו כי "ההצהרה של טראמפ בנאום שמקסיקו תממן את הקמת החומה בגבול היא פשוט שקרית. נשיא מקסיקו אמר באופן הכי חד משמעי כי מקסיקו לא תממן את בניית החומה"