ראש הממשלה, בנימין נתניהו, הודיע הערב (שישי), כי הנחה להשהות את העבודות ברכבת בשבת הקרובה, ולהביא את המשך העבודות להכרעה תוך 72 שעות. בהודעה האשים נתניהו את שר התחבורה והמודיעין, ישראל כ"ץ, בכך שניסה ליצור משבר קואליציוני מיותר עם החרדים. "רק לפני חודש נפגש כ"ץ עם ראשי הסיעות החרדיות והבטיח להם שלא יבוצעו עבודות כלשהן בשבת", נמסר מלשכת נתניהו, והאשים כי "זמן קצר לאחר מכן, אחר שכ"ץ נכשל בניסיונו להשתלט על מוסדות הליכוד, הדהים שר התחבורה את ראשי הסיעות החרדיות כשנתן הנחיות לבצע עשרות עבודות בשבת".



בהודעה נכתב עוד: "אין דרך להבין את פעולותיו של כ"ץ אלא כניסיון מכוון להביא למשבר מיותר עם החרדים כדי לערער את יציבות הממשלה. ככל הנראה, כ"ץ מנסה לצבור נקודות בקרב הציבור הרחב שאינו מצוי בפרטים על-ידי חילול שבת שייצור משבר עם החרדים". 



העבודות להסרת המסילות שיפגעו בפעילות הקו בין חיפה לת''א. צילום: רכבת ישראל.
העבודות להסרת המסילות שיפגעו בפעילות הקו בין חיפה לת''א. צילום: רכבת ישראל.



כמו כן טען נתניהו כי כ"ץ הסתיר מנתניהו את זאת שהוא אומד להשבית את תנועת הרכבות לשמונה ימים רצופים, בהם ימי חול, מה שלטענתו מוכיח כי העבודות בשבת אינן הכרחיות. גורמים במפלגת השלטון טענו כי הסכסוך בנוגע לעבודות בשבת נובע ממשבר אישי בין השניים וכי נתניהו בוחן את כל האפשרויות בנוגע לכץ.



יו״ר מרצ זהבה גלאון הודיעה הערב על כוונתה לפנות לשופט תורן ולבקש צו מניעה נגד החלטתו של רה''מ לעצור את עבודות הרכבת בשבת : "מדובר בהחלטה שערורייתית הרומסת ציבור עצום של אזרחים. אין בסמכותו של נתניהו לקבל החלטה שכזו, ועל בית המשפט למנוע את זה בהקדם, בטרם ישפיע הדבר על הנוסעים במוצאי שבת זו".



הוסר חלק ממסילת הרכבת בין תחנת סבידור מרכז להרצליה. צילום: רכבת ישראל.
הוסר חלק ממסילת הרכבת בין תחנת סבידור מרכז להרצליה. צילום: רכבת ישראל.




קו תל אביב חיפה לא ייפעל במוצאי שבת וייתכן שאף לא בראשון



לאחר ההודעה, הודיעה רכבת ישראל כי התנועה בין תל אביב לחיפה תופסק במוצאי שבת, וייתכן שגם בראשון. לטענת הרכבת, עבודות שהחלו חמש דקות לפני כניסת השבת נאלצו להיפסק בשל ההנחיה וזאת לאחר שעובדים כבר פירקו חלק מהמסילה צפונית לתל אביב לצורך ביצוע עבודות בין תחנת סבידור להרצליה. מאחר שחלק מהמסילה כבר פורק, ורק בצאת השבת יהיה ניתן להחזירה למקומה.



בשל ההנחיה, לא תהיה תנועת רכבות במוצאי שבת ואף לא ברור האם תהיה אפשרות להפעיל את הקו מתל אביב לחיפה, הקו העמוס ביותר בישראל שחיילים רבים השבים לבסיסם בעזרתו, בראשון. החשש הוא שאם אכן יהיו שיבושים בבוקר צפויים עומסים כבדים ביותר באוטובוסים ובכבישים, מה עוד שמדובר ביום ראשון הראשון שלאחר תום חופשת הקיץ, מה שעלול ליצור פקקי תנועה ענקיים וצפיפות גדולה.



השר ישראל כ"ץ בוחן את עבודות הרכבת. צילום: אבשלום ששוני
השר ישראל כ"ץ בוחן את עבודות הרכבת. צילום: אבשלום ששוני





עבודות בטיחותיות למניעת שריפות



מוקדם יותר, גורם ברכבת ישראל טען כי גורם ברכבת אמר כי בסוף השבוע תוכננו להתבצע כ-20 עבודות בהיתר במהלך השבת, שהוגדרו כחיוניות. "המשמעות היא שיבושים בתנועת הרכבות במקומות בהן צריכות להתבצע עבודות נקודתיות. לא מדובר רק בעבודות תשתית, אלא גם גם בעבודות בטיחותיות, כמו למשל, ניקוש עשבייה בסמיכות למסילה, למניעת התפשטות אש", הסביר.



רכבת ישראל, צילום: אריאל בשור
רכבת ישראל, צילום: אריאל בשור



לגבי נסיעות הרכבת בסוף השבוע, החרדים דורשים שתנועת רכבות תופסק בצהריים המוקדמים של יום שישי ורכבות רבות שיוצאות במוצאי השבת יבוטלו. המשמעות של ביטול הרכבות היא פגיעה בחיילים רבים המשתמשים ברכבת בסופי השבוע ובנוסעים רבים. ברכבת מעריכים כי מדובר בעשרות אלפי נוסעים.




"המחנה הציוני ייספק הסעות לחיילים, מר"צ תתבע ייצוגית"



מוקדם יותר היום, הודיעו במחנה הציוני כי אם תיעצר תנועת הרכבות לקראת שבת בעקבות המשבר הקואליציוני, בכוונתם לספק הסעות לטובת חיילים שייפגעו. יו"ר האופוזיציה, יצחק הרצוג אמר כי הוא "הנחה לסייע בביצוע הסעות לחיילים בצאת השבת אם תיפגע התחבורה הציבורית במוצאי שבת. חיילי ישראל ששומרים על ביטחוננו הפכו כלי ניגוח במשחקי האגו של שרי הממשלה הזו".



הרצוג הוסיף: "כבר לא אכפת להם מאמא שמתגעגעת לבנה החייל והם מחרבים במחי אינטרס פוליטי את הזמן המשותף שלהם ולא משנה להם שהרכבת היא כלי תחבורה המספק לאלפים פתרון זול ויעיל- העיקר להכניס עוד אגרוף פוליטי ותקשורתי אחד לשני. גם על חשבון החיילים".



יו"ר התנועה, חברת הכנסת ציפי לבני האשימה את נתניהו במשחק פוליטי שמונע משיקולי הישרדות. "המשחק הפוליטי של נתניהו בעניין הרכבות ושיקולי הישרדות על חשבון החיילים חייבים להיפסק" אמרה לבני, והוסיפה, "נדרש איזון בין חשיבות השבת ליכולת של החיילים להגיע הביתה למשפחותיהם ולחזור לבסיס. מדינת העם היהודי אינה מונופול של המפלגות החרדיות".



מוקדם יותר, נערכה הפגנה בהובלת מפלגת מרצ בתחנת רכבת סבידור, שם מתבצעות העבודות שנמצאות בלב המריבה. בהפגנה השתתפו גם יו״ר מרצ, זהבה גלאון, וחברי הכנסת אילן גילאון, תמר זנדברג ומיכל רוזין.



הפגנת פעילי מר"צ ברכבת סבידור
הפגנת פעילי מר"צ ברכבת סבידור



במהלך ההפגנה הודיעה גלאון כי בכוונתה להגיש תביעה ייצוגית בהיקף של מאות מיליוני שקלים בגלל הפגיעה הכלכלית הצפויה מעיכוב עבודות הרכבת והקדמת הפסקת פעילותה בשבתות, "מדובר בכניעה מבישה פעמיים, כיוון שלא רק שמדובר על ביטול רכבות במוצ"ש, אלא גם שהממשלה מעבירה הסכמים לאישור רבנים. אם עבודות התשתית לא יפעלו כסדרן, תגיש מרצ תביעה ייצוגית בהיקף של מאות מיליוני שקלים. לא רק הסיעות החרדיות יכולות לגבות מחיר". אמרה גלאון בהפגנה.