הכנסת גועשת בעקבות כניעת ראש הממשלהלדרישות החרדים שלא לבצע את עבודות תשתית הרכבת הנדרשות בשבת, החלטה שתביא לשיבושים בתנועת הרכבות מחר (ראשון) בקו תל אביב - חיפה. בהודעה משותפת של סיעות האופוזיציה לתקשורת נמסר כי האופוזיציה דורשת דיון פגרה בנושא משבר השבת.  



סיעות האופוזיציה אספו את 25 החתימות הדרושות לטובת כינוסה המיוחד של הכנסת, במטרה לדון בנושא ביזוי השבת והפגיעה בחיילים ואזרחים סביב משבר הרכבת. סיעות האופוזיציה ידרשו את קיום הדיון המיוחד בעקבות יוזמה של סיעת מרצ. יו״ר סיעת מרצ, אילן גילאון: "הדגל הלבן שהניף נתניהו בפני הסחטנות של הסיעות החרדיות, תוך שהוא מביא לשיבוש ודאי של תנועת הרכבות ובכך לפגיעה בציבור הנוסעים, היא שערוריה שעל הכנסת לתת עליה את הדעת".



ח"כ מיכאלי, יו"ר סיעת המחנה הציוני מסרה כי "משחקי האגו במזכירות הליכוד עולים לנו במחיר כבד מידיי שיביא לבזבוז משווע של כספי ציבור בהם ניתן היה להשתמש להגדלת קצבאות הזקנה והנכות של עשרות אלפי אזרחיות ואזרחים. יש לנו כבוד גדול לשבת וכבוד גדול לציבור שומרות ושומרי השבת. חבל שנתניהו מבזה את השבת, פוגע בחיילי צה"ל ובאזרחים ובאופן אבסורדי לחלוטין גם גורם למאות עובדי משרד הביטחון ונהגי אוטובוסים לחלל שבת רק כדי לנסות להראות לשר כץ בתוך הליכוד מי בעל הבית".



יו"ר סיעת יש עתיד, ח"כ עפר שלח: "אי אפשר לעבור לסדר היום על כניעתו המבישה של נתניהו להפגנת הכח של החרדים, על חשבון חיילי צה"ל והציבור בכלל. הציבור מאס בתרגילים הנכלוליים של ראש הממשלה".



שלי יחימוביץ. "רה"מ מנהל משחקי כוח וקרבות דמיונייים". צילום: מרים אלסטר, פלאש 90



"משחקי כוח על גב האזרחים"


מוקדם יותר היום אמרה ח"כ שלי יחימוביץ' באירוע שבת תרבות ברמת גן כי משבר הרכבת "כלל לא היה מתרחש אם נתניהו לא היה מזמין אותו מהחרדים. מדובר במשחקי כוח וקרבות דמיוניים שהוא מנהל עם יריביו האמיתיים והמומצאים בתוך מפלגתו שלו. מאבקים פוליטיים הם טבעיים ולגיטימיים, אבל במקרה הזה הם נעשים באופן הבוטה והנורא ביותר על גבם של אזרחי ישראל. מי שיש לו רכב פרטי לא יפגע מהתרגיל הפוליטי היקר והמיותר של נתניהו. מי שנזקק לתחבורה ציבורית, כלומר, החלשים ביותר, הם שישלמו את המחיר".



לדבריה, "התנהגות מגלומנית זו של ראש הממשלה היא המשך ישיר להתנהלותו בשבועות האחרונים. נראה שהוא אחוז תחושת כוח בלתי מוגבלת, מלווה ברהבתנות ובהפגנות כוח חסרות תכלית. הטרגדיה היא שמדינת ישראל היא לוח השח-מט של נתניהו ואזרחי ישראל אינם אלא פיונים שהוא מתעמר בהם על פי מצבי רוחו ולפי צרכיו הפוליטיים".



יחימוביץ' הדגישה: "אפילו לא מדובר כאן על המאבק האמיתי על צביונה של השבת. היתר לבצע עבודות תשתית חיוניות הוא עניין שבשגרה וכלול במסגרת חוק שעות עבודה ומנוחה. שר העבודה מעניק היתרים כאלה באופן שגרתי מאז ומעולם, במסגרת החוק ובמסגרת הסטטוס קוו מאז קום המדינה. לא מדובר אפילו בפתיחת עסקים ומרכזי קניות ללא היתר אלא בעבודות חוקיות ומקובלות לחלוטין. מי ששובר כאן את הסטטוס קוו באופן מיותר ומזיק הוא ראש הממשלה עצמו. שלא לדבר על כך שמאות אנשים מועסקים כעת, בשבת, בארגון מערך ההיסעים החלופי לחיילים, בסיקור התקשורתי של המשבר ועוד. זו פשוט חרפה".



גם חברתה למפלגה, ח"כ ציפי לבני, תקפה את ההחלטה וכינתה את משבר הרכבת "תאונת שרשרת של קבלת החלטות" לדבריה, כל החלטה ביממה האחרונה נובעת מלחץ אחר - ומעל כולם הצורך בהישרדות פוליטית. ממשלה חכמה שדואגת לצרכי הציבור לא היתה נכנסת לבור הזה. אוטובוסים לחיילים זאת חובה - אבל רק פלסטר שלא יכסה על פגיעה קשה באלפי אזרחים ולא יכסו על הבזיון של הממשלה בעניין הזה. ומה יצא לחרדים? חילול שבת של ראש ממשלה שרים ועוד? כל אזרח שיחכה הערב או מחר לרכבת שלא תגיע, צריך לשאול את עצמו למה. למה מסילות פורקו שעה לפני כניסת השבת ונותרו באוויר בעקבות החלטה חפוזה? והתשובה היא לא שמירה על השבת, כי היו לזה פתרונות - אלא שמירה על הקואליציה".



הסעות לחיילים בלבד במוצ"ש ובראשון


ראש הממשלה בנימין נתניהו הודיע אמש כי הנחה להשהות את עבודות הרכבת שיתקיימו היום. בעקבות ההודעה, ברכבת הבהירו כי התנועה בין תל אביב לחיפה תופסק במהלך מוצאי השבת, וייתכן שגם ביום ראשון, כיוון שעבודות שנערכו לפני כניסת השבת הופסקו בשל ההנחיה. ההחלטה הובילה לביקורת בקרב האופוזיציה וחלקים נרחבים בציבור, כיוון שהמשמעות שלה היא שאזרחים רבים, ביניהם חיילים, לא יוכלו להגיע ליעדם ביום ראשון. הבוקר מסרו גורמים בלשכת ראש הממשלה בנימין נתניהו, כי הוצג פתרון לסוגיית הסעות החיילים.



על פי מקורבים לראש הממשלה, נתניהו ושר הביטחון אביגדור ליברמן החליטו שבמוצאי שבת וביום ראשון יפעיל משרד הביטחון הסעות לחיילים מתחנות הרכבת שאינן פועלות וכי החיילים יכולים להגיע כרגיל לתחנות.



יו"ר הקואליציה, חבר הכנסת דוד ביטן, התייחס היום באירוע שבתרבות במודיעין למשבר על רקע ביטול עבודות הרכבת בשבת ואמר כי "קיים משבר אמון בין ראש הממשלה לשר התחבורה. יהיה קשה להחזיר את הגלגל לאחור אולם עלינו לנסות לעשות כן באמצעות שיחות לטובת הליכוד וממשלה".



ביטן הדגיש כי המשבר צריך להיפתר בשיח בין רה"מ, בנימין נתניהו, לשר התחבורה ישראל כץ, והוסיף: "אנחנו מצפים ששרי הליכוד יפעלו ביחד עם ראש הממשלה. משבר הרכבת יטופל באופן שעבודות שאינן חריגות לא יעשו בשבת וכל זאת מבלי שהציבור הרחב יפגע".



ביקורת על המהלך של נתניהו נשמעה גם מקרב הקואליציה. ח"כ אמיר אוחנה מהליכוד ביקר את התנהלות החרדים הבוקר באירוע שבת תרבות בבאר-שבע, אך לא פספס הזדמנות לעקוץ את המחנה הציוני: "חיה ותן לחיות הוא מושג זר למפלגות החרדיות, שדורשות שוב ושוב את זכות הווטו - ואנו אומרים אמן. יחד עם זאת מי שלא נכנס לממשלת אחדות שלא יבכה על הווטו של החרדים בנושאי דת ומדינה - הוא האשם. הדרך היחידה לבטל את הווטו הזה היא בנטרול יכולתם להוות לשון מאזניים קואליציוני. הדבר הזה פועל נגד ההסכמות הרחבות שיש בציבור הישראלי בנוגע לשורה של נושאים בתחום דת ומדינה", ציין ח"כ אוחנה בעניין סערת עבודות הרכבת והסיעות החרדיות.



בהמשך התייחס ח"כ אוחנה בהרחבה להקמת ממשלת אחדות: "אם התנאי של המחנה הציוני לכניסה לממשלה הוא פתיחת משא ומתן להקמת מדינת אויב בלב ארץ ישראל - אז לא תודה. אם לעומת זאת, הם מעוניינים לקחת חלק בעיצוב מדינת ישראל בתחומים השונים, ובפעילות משותפת במשרדים ובממשלה, בלי תנאים בנושאים המדיניים - יתקבלו בברכה".