משבר עבודות הרכבת: יו"ר מפלגת מרצ, ח"כ זהבה גלאון, עתרה היום (שבת) לבג"ץ בבקשה לחדש באופן מיידי את עבודות התשתית שתוכננו לשבת. גלאון דורשת כי בית המשפט העליון יוציא צו ביניים לביטול ההחלטה שקיבל ראש הממשלה בנימין נתניהו, לפיה ייפסקו עבודותיה של רכבת ישראל בשבת, בכללן גם העבודות שהוגדרו חיוניות. שופט תורן בבית המשפט העליון יקבל החלטה בעניין ככל הנראה עוד הערב.  
 "בית המשפט חייב לשים סוף להשתוללות משולחת הרסן של ראש הממשלה על גבם של אלפי נוסעים", אמרה ח"כ גלאון. "ההחלטה להפסיק את עבודות התשתית ברכבת רגע לפני כניסת השבת ניתנה בלא סמכות, בניגוד לחוק החברות הממשלתיות, ובניגוד להיתרי העבודה שניתנו כדין לעבודה בשבת".

העתירה שהגישה גלאון. צילום מסך
לפי העתירה, שהוגשה באמצעות עורך דין דפנה הולץ-לכנר, "כדי שחברה ממשלתית, דוגמת רכבת ישראל, תסטה מן הכלל היסודי לפיו עליה לפעול לפי שיקולים עסקיים, כפי שמבקש ראש הממשלה להורות במקרה שלפנינו, אין די במתן 'הוראה' של ראש ממשלה, על דעת עצמו, שלו בלבד, כגורם יחידי, אלא נדרשת ממשלת ישראל כולה, באישור וועדת הכספים של הכנסת, לקבוע מפורשות בשים לב ובדקדקנות מהם אותם שיקולי פעולה אחרים, שאינם עסקיים, אשר על פיהם מבקשת הממשלה כולה כי אותה חברה ממשלתית תפעל".

עוד נטען בעתירה כי "על פי עקרון שלטון החוק אין בידי ראש הממשלה לעשות כל אשר חפצה נפשו בכל עת ובכל מקום, אלא מתחייב לשמור ולכבד את הוראות החוקים והדינים במדינה".
 

זעם באופוזיציה


החלטתו של נתניהו בלחץ המפלגות החרדיות לעצור את העבודות, שתגרום לביטול קווי רכבת רבים גם ביום ראשון ותוביל להשקעת סכומי כסף ניכרים בהקמת הסדר נסיעות חד פעמי לחיילים, מעוררת זעם גדול באופוזיציה. בהודעה משותפת חריגה של סיעות האופוזיציה לתקשורת נמסר כי האופוזיציה דורשת דיון פגרה בנושא משבר השבת. סיעות האופוזיציה אספו את 25 החתימות הדרושות לטובת כינוסה המיוחד של הכנסת בנושא. 

יו"ר סיעת יש עתיד, ח"כ עפר שלח אמר כי "אי אפשר לעבור לסדר היום על כניעתו המבישה של נתניהו להפגנת הכוח של החרדים, על חשבון חיילי צה"ל והציבור בכלל. הציבור מאס בתרגילים הנכלוליים של ראש הממשלה".

מוקדם יותר היום אמרה ח"כ שלי יחימוביץ' באירוע שבת תרבות ברמת גן כי משבר הרכבת "כלל לא היה מתרחש אם נתניהו לא היה מזמין אותו מהחרדים. מדובר במשחקי כוח וקרבות דמיוניים שהוא מנהל עם יריביו האמיתיים והמומצאים בתוך מפלגתו שלו. מאבקים פוליטיים הם טבעיים ולגיטימיים, אבל במקרה הזה הם נעשים באופן הבוטה והנורא ביותר על גבם של אזרחי ישראל. מי שיש לו רכב פרטי לא יפגע מהתרגיל הפוליטי היקר והמיותר של נתניהו. מי שנזקק לתחבורה ציבורית, כלומר, החלשים ביותר, הם שישלמו את המחיר".

ח"כ זהבה גלאון. צילום: יצחק הררי, פלאש 90


לדבריה, "התנהגות מגלומנית זו של ראש הממשלה היא המשך ישיר להתנהלותו בשבועות האחרונים. נראה שהוא אחוז תחושת כוח בלתי מוגבלת, מלווה ברהבתנות ובהפגנות כוח חסרות תכלית. הטרגדיה היא שמדינת ישראל היא לוח השח-מט של נתניהו ואזרחי ישראל אינם אלא פיונים שהוא מתעמר בהם על פי מצבי רוחו ולפי צרכיו הפוליטיים".

ביקורת על המהלך של נתניהו נשמעה גם מקרב הקואליציה. ח"כ אמיר אוחנה מהליכוד ביקר את התנהלות החרדים הבוקר באירוע שבת תרבות בבאר-שבע, אך לא פספס הזדמנות לעקוץ את המחנה הציוני: "חיה ותן לחיות הוא מושג זר למפלגות החרדיות, שדורשות שוב ושוב את זכות הווטו - ואנו אומרים אמן. יחד עם זאת מי שלא נכנס לממשלת אחדות שלא יבכה על הווטו של החרדים בנושאי דת ומדינה - הוא האשם. הדרך היחידה לבטל את הווטו הזה היא בנטרול יכולתם להוות לשון מאזניים קואליציוני. הדבר הזה פועל נגד ההסכמות הרחבות שיש בציבור הישראלי בנוגע לשורה של נושאים בתחום דת ומדינה".