לא מפתיע שמאיה בוסקילה בחרה לקרוא לאלבום החדש שלה "נושמת", שכן נראה שבשנים האחרונות עשתה בוסקילה הכל חוץ ממוזיקה: היא הסתבכה עם אמרגנים ומנהלים, נכוותה מקריירת משחק קצרה, רבה עם גלגלצ - והגיעה עם זה עד לפתחה של הכנסת, בגיבוי מירי רגב שרת התרבות. ובכל זאת, בצל כל הפרשיות שנקשרו לשמה, נראה שכולם שכחו שמאחורי כל זה מסתתרת זמרת מצוינת שיש לה קול חד-פעמי.



"אני מרגישה שאני נושמת אוויר אחר השנה", היא מספרת לי בזמן שהיא משחקת עם לני, בנה בן השלוש ושמונה חודשים. "כשקיבלתי את השיר 'נושמת', הרגשתי שהוא נכתב במיוחד בשבילי. אחרי כל החיפוש העצמי וכל רכבת ההרים שעברתי, אני מרגישה שאני יכולה סוף סוף לנשום, ולכן בחרתי לקרוא ככה לאלבום החדש".



מאיה בוסקילה במחזמר "אוויטה". צילום: איציק בירן, יח"צ
מאיה בוסקילה במחזמר "אוויטה". צילום: איציק בירן, יח"צ



עברו 13 שנה מאז פרצה בוסקילה (38) בסערה למרכז הבמה עם "הלב" ("זה לילה סתווי"), "יש בלבי כינור" ו"סיפור מכור" ועם אלבום בכורה שזכה בתוך שלושה שבועות למעמד של אלבום זהב, "רינגטון הזהב", "רינגטון הפלטינה", פלוס שלל תארים מחמיאים: "אשת השנה במוזיקה", "זמרת השנה" של גלגלצ ורשת גימל, "תגלית השנה" ו"זמרת השנה" בטקס פרסי עמ"י בערוץ 24, ועוד ועוד.



למרות הנסיקה המטאורית, ידעה הקריירה של בוסקילה הרבה טלטלות מטלטלות עם הרבה ריקושטים שעפו לכל הכיוונים. משהו בקריירה שלה לא דפק כמו שצריך. מתברר שהיא לא מתחרטת על מאומה. "אם הייתה לי אפשרות לעשות הכל אחרת, כמו בסרט 'דלתות מסתובבות', הייתי עושה הכל אותו דבר".



אבל אי אפשר להתעלם מטעויות שעשית במהלך הקריירה. החוזה עם רוברט בן שושן ייבש אותך תקופה ארוכה על המדף. זה פגע לך בקריירה.


"זה לא פגע בי, אלא עשה לי את הדרך ליותר מאתגרת. היום אני מעריכה את הכל הרבה יותר. כל מה שצריך לקרות קורה. ואולי אם לא הייתי עושה את הדרך הזאת בדיוק, לא הייתי מגיעה היום לתיאטרון".




"כן, אני דיווה"


וכשהיא מדברת על תאטרון, היא מתכוונת לפנייה המפתיעה מתיאטרון הבימה שתחליף את שירי מימון, שביקשה לקצץ את מינון הופעותיה במחזמר "אוויטה". היא לא שכחה את האפיזודה הרעה לתפארת ב"ימים של אהבה" (2005), סרטו של מנחם גולן ע"ה, שחטף ביקורות קטלניות־רצחניות.



ההצעה להיכנס לנעליה של אוויטה נראתה לה בהתחלה גדולה על מידותיה, אבל היא החליטה לקבל עליה את הסיכון. "בעבר האשמתי את עצמי בכישלון של הסרט, אבל עם הזמן הבנתי שזאת לא הייתה אשמתי. אני מסכימה עם הביקורות הלא טובות שהיו על הסרט. הצילום והעריכה לא היו מקצועיים, וכל השחקנים יצאו שם לא טוב. לא רק אני. זה גרם לי שלא לגעת במשחק כמה שנים, ועכשיו אני חווה תיקון ב'אוויטה'".



מרגישה הזדהות עם דמותה של אוויטה פרון?


"אני קצת דומה לאוויטה. היא הייתה עקשנית לגבי האג'נדות שלה ולגבי העתיד שלה, נלחמה נגד המון אנשים שהיה להם מה להגיד עליה, ולרוב ניצחה. למרות העובדה שהדרכים שלנו שונות, אני מרגישה הזדהות עם זה שהיא באמת הלכה עד הסוף כשרצתה משהו".



שתיכן מעין דיוות. גדולות מהחיים. כשראיינתי לפני חצי שנה את צביקה פיק על המופע שלו, "צביקה והדיוות" - שבו התארחת - הוא בפירוש קרא לך דיווה.


"דיווה יכול להתפרש לפירושים שונים. דיווה, מבחינתי, היא אישה שלוקחת על עצמה דברים גדולים והולכת עד הסוף. אז כן. אני דיווה".



הפרשה האחרונה שהדיווה בוסקילה הייתה מעורבת בה הייתה המסע שלה נגד גלגלצ. טענותיה נגד התחנה הצבאית על כך שהדירו אותה מהפלייליסט גררו את התערבותה של השרה מירי רגב וזכו לכותרות ענק.



מירי רגב תמכה בך, וזמרות נוספות יצאו להגנתך, אבל קולות רבים טענו שאם את לא בגלגלצ, כנראה השירים שלך לא טובים מספיק, וקראו לך ליצור מוזיקה ראויה במקום להתבכיין.


"כל דבר שתעשה, תמיד יהיו כאלה שיתמכו בך, וכאלה שיצאו נגדך. אם בגלגלצ לא מצאו לנכון לאהוב אפילו שיר אחד, מתוך עשרה שירים שלי שנשלחו אליהם, אז לא מדובר בהחלטות אומנותיות גרידא. ועובדה, גלגלצ שינו את הפלייליסט. בין היתר בזכותי. הם הבינו שדי הרבה זמן נעשה עוול לזמרות, לעומת זמרים, ולמוזיקה הישראלית לעומת המוזיקה הלועזית. הדרך עוד ארוכה, אבל בהחלט רואים שינוי".



באמת האמנת שתצליחי לשנות משהו?


"לא, אבל אני מאמינה שזה חשוב למוזיקה הישראלית, וצריכים לשמור על זה. אם בישראל לא ישמיעו מוזיקה בעברית, אז איפה כן ישמיעו?".



ב-11 בספטמבר תשיק בוסקילה בזאפה בתל אביב את הדיסק הרביעי שלה, "נושמת", שהפיק מוזיקלית יעקב למאי. את מילות השירים כתבו (חוץ מבוסקילה): סהר חגי, ניצן קייקוב, רמי קליינשטיין, דקלה ועוד.



"הולך להיות מופע מאוד מיוחד. הוספתי להופעה שירים באנגלית. הרי בתחילת הדרך שלי שרתי רק באנגלית. באיזשהו שלב זנחתי את זה. אז עכשיו אני מרגישה שזה הזמן לחזור לאנגלית, ואני מביאה לבמה את הדרך שעשיתי".  



כל מה שחסר עכשיו הוא אהבה. כבר שלוש שנים - מאז התגרשת ממתן כהן - לא הייתה לך זוגיות.


"אני עכשיו רווקה מוחלטת, ולא מתגעגעת לחיי הנישואים. קיבלתי בנישואים האלה את המתנה הכי יפה בעולם – את הבן שלי. כרגע אני מאוהבת בו עד הראש. יש לי בבית מאהב קטן, אבל אני בטוחה שכשיגיע הגבר הנכון אתמסר לזוגיות".