הוצאותיה של התעשייה האווירית בעקבות פיצוץ הלוויין עמוס 6 ביום חמישי האחרון מתקרבות לסך של 180 מיליון דולר. מתעשייה אווירית נמסר היום (ראשון) כי, בעקבות פיצוץ המשגר מתוצרת חברת השיגור SpaceX ואבדן הלוויין עמוס 6 בשל כך, נדרשת התעשייה האווירית להשיב לחברת חלל תקשורת בע"מ תקבולים שהתקבלו בגין הלווין (כ- 173 מ' דולר) וכן לשאת בהוצאות קשורות נוספות".



התעשייה האווירית הדגישה היום כי היא מחזיקה בפוליסת ביטוח המכסה את כל הסיכונים ללוויין במשלוח ובאתר השיגור. להערכתה, בהתאם לתנאי הפוליסה, היא זכאית לשיפוי ביטוחי מלא והיא פועלת מול הגורמים המבטחים לקבלת השיפוי הביטוחי כאמור.



טיל פלקון 9. צילום: AFP
טיל פלקון 9. צילום: AFP



הערכה: עמוס 6 התפוצץ במהלך תדלוק חמצן במכלי השיוט


בתוך כך צוות החקירה בפלורידה המשיך בסוף השבוע לחקור מה גרם לפיצוץ שהרס את הלוויין בזמן הכנתו לשיגור, שהיה אמור להתבצע אמש, במוצאי שבת. מהחקירה הראשונית עולה כי הפיצוץ אירע דקות אחדות לאחר שהחלה סדרה של בדיקות מרחוק והכנת המערכת לתדלוק ראשוני של מכלי החמצן, שאמורים לספק את הבעירה בשיוט הלוויין בחלל החיצון.






המומחים מעריכים כי בשלב הזה הייתה דליפת דלק ושילוב של ניצוץ הוא שגרם לבעירה הראשונית, שהובילה לפיצוץ הגדול. צוות המומחים, שכולל גם נציגים של חיל האוויר האמריקאי וחברת SpaceX, ימשיך בימים הקרובים בחקירה.



כפי שפורסם לראשונה ב"מעריב־השבוע" בחודש אפריל, בתעשייה האווירית חוששים לגורל תעשיית לוויני התקשורת. אם בימים הקרובים לא תיזום ממשלת ישראל תוכנית להמשך פיתוח הפרויקט, ייאלצו בתקופה הקרובה בתעשייה האווירית להיפרד מאנשי הצוות המובחרים שאחראים על פיתוח, ייצור, הרכבה ושיגור הלוויין לחלל. מדינת ישראל לא מוכנה להשתתף בסבסוד עלויות הפיתוח של הלוויין העתידי עמוס 7.



התעשייה האווירית משקיעה המון כסף, אולם ממשלת ישראל מדללת תקציבים. הערכות הן שבין 200 ל־250 עובדים ילכו הביתה, ומדובר בעובדים המובחרים שבמובחרים שבשוק לווייני התקשורת בחלל.



הפיצוץ ידחה שיגור לחלל של לוויין נוסף בשנתיים וחצי לפחות. הדבר ייצור “בור” בחלל, והנזק הוא עצום. לווייני התקשורת לא משמשים רק את מערכת הביטחון, שמעדיפה לתקשר על לווייני התקשורת הישראלים ולא על הלוויינים הזרים. מתן היכולת למדינות זרות תפתח עבור ארגונים, לא מאוהדי ישראל, את היכולת להשתמש בתקשורת הלוויינים הישראלית, זה כולל יכולת לצפות בשידורי הלוויין יס או לחדור למערכות ביטחוניות תקשורתיות.