הלווייתו של הרצל שאול, אביו של החייל אורון שאול ז"ל שגופתו מוחזקת ע"י חמאס ברצועת עזה, התקיימה היום (ראשון) בבית העלמין פוריה עלית שבצפון הארץ. שאול היה בן 54 במותו והוא נפטר ביום שישי האחרון לאחר מאבק במחלה קשה בבית החולים תל השומר, כשבני משפחתו לצידו. כאלף בני משפחה, חברים ואנשי ציבור באו לחלוק כבוד אחרון לאב שניהל מאבק ציבורי להשבת גופת בנו, בין המספידים היו ראש הממשלה בנימין נתניהו, נשיא המדינה ראובן ריבלין, שר הביטחון אביגדור ליברמן והרמטכ"ל רב-אלוף גדי איזנקוט.



בנו אבירם שאול, ספד לו: "מלאך, גיבור שלנו, אני לא מאמין שאני מדבר עליך בלשון עבר, זה לא נתפס. לשנייה לא נתת לנו להרגיש שזה עומד לקרות, גם אם אתה עצמך ידעת והיום אני בטוח ומבין שידעת, לא שידרת את זה כלפי חוץ והמשכת להיות אתה. התאמצת ללכת, לקום ולהמשיך לעשות את הכל כמו שידעת לעשות תמיד וכמובן בלי לבקש עזרה".



אורון שאול. צילום ארכיון



"למה הלכת אבא? תחזור אלינו לעוד קצת רק לעוד שנייה, מה נעשה בלעדיך עכשיו? איך נסתדר בבית בלעדיך? מי יעשה לנו את העל האש הכי טעים שרק אתה ידעת לעשות? עם מי אני אראה כדורגל בשבת? איזה מן קבוצה בית"ר ירושלים תהיה בלעדיך? אמרת והבטחת שאתה תישאר כאן לראות את אורון חוזר בחזרה מהמלחמה ואתה לא עומד בהבטחה שלך, אז תחזור אבא אתה הבטחת", אמר הבן.



עוד הוסיף על הרגע בו קיבלו את הבשורה על אורון: "נכנסתי לבית כשכולו היה כבר מלא באנשים, ירדתי למטה מהר מבלי שאף אחד ישים לב ואתה חיבקת אותי ואמרת לי תוך כדי שאתה נחנק מדמעות 'איך לקחו לנו את אורון, מה נעשה עכשיו?' ואני עניתי לך אל תדאג הכל יהיה בסדר, רק לא ידעתי שהמצב יילך וייעשה הרבה יותר מורכב מיום ליום".



בהמשך דבריו פנה לנשיא, לראש הממשלה ולשר הביטחון ואמר: "אבא שלי נפטר מתוך יגון וצער וחרטה. אבא התחרט על שאולץ לשבת שבעה על בנו אורון שנחטף בצוק איתן. בכל יום שעבר החרטה של אבי על ישיבת שבעה על בנו הפכה לגדולה יותר ויותר. האם אתם הייתם מסכימים לשבת שבעה על בנכם בעקבות קביעה אחת ויחידה שאומרת שבקסדה של בנכם נמצא חור של קליע וכתם דם ובהיעדר טיפול רפואי הולם קיים ספק לחייו? זו הקביעה, אלה הממצאים, שום דבר מעבר לזה. אני מבטיח לך אבא שנהפוך כל אבן, אני יודע שהמקרה של אורון הוא זה שניצח אותך, לא המחלה".



נתניהו: "מחויב להשיב הביתה את אורון"

ראש הממשלה  נתניהו פנה במהלך נאומו למשפחת שאול ואמר: "אתם אינכם לבד. העם כולו דומע עמכם ומחבק אתכם באהבה. המחויבות שלי היא להשיב הביתה את אורון, את הדר גולדין, את כל בנינו. המשימה הזאת עומדת בראש מעייננו ואיני מרפה ממנה. לחלל העמוק הנורא שנפער בחייכם, הצטרפה כמיהה קורעת לב להביא את אורון לאדמת ישראל".

"בכל המפגשים שקיימנו אתכם, קיימנו אני אומר, גם רעייתי שרה ואנוכי, התרשמנו עמוקות מאישיותו של הרצל. ידענו שעסק בסיעוד, ידענו ששימש משענת איתנה לקשישים. למדנו שבד בבד הוא הושיט יד מסייעת לנוער בסיכון, מתוך רצון להעלות את אותם צעירים וצעירות על דרך הישר. הרצל אהב את מדינת ישראל בכל לבו – והיה לו לב ענק. הרגישות שלו, הצניעות שלו, יכולת הנתינה והחסד שלו כבשו מיד את כל מי שהכיר. מדינת ישראל מצדיעה לאנשים כמו הרצל", כך ראש הממשלה. 

לסיום אמר נתניהו: "אני מחויב לצוואתו של הרצל. אני מחויב לחיילינו, אני מחויב לחיילינו שנשלחו להגן עלינו מפני ירי טילים ומנהרות טרור. אני מחויב להשיב את אורון והדר. אני מאמין שבעזרת השם היום הזה יבוא, והפצעים יידעו מזור. דמותך הנאצלת, הרצל, תוסיף ללוות אותנו. לא נשכח אותך, אני לא אשכח אותך. יהי זכרך ברוך".

"האהבה החזיקה אותו בימיו האחרונים"


בחודשים האחרונים לחייו נלחם להשיב את בנו מעזה ורגע לפני מותו השביע את בנו בכורו שלא ירפה מהמאבק להחזיר את אחיו. "אתה מתחייב לא להישבר ולהחזיר את אורון לאימא", אמר לבנו ולמחרת נפטר. עם מותו, ביקשו אשתו זהבה שאול וילדיו למסור: "אנו מודים לאלפי האנשים במדינת ישראל שחיבקו, ברכו והתפללו בשבועות האחרונים. האהבה הגדולה שהורעפה מכל קצוות הארץ עודדה וחיזקה את אבא בימיו האחרונים".



הרצל שאול. צילום ארכיון: יונתן זינדל, פלאש 90


 



בחודשים האחרונים היה הרוח החיה במאבק להשבת בנו. הוא פנה לכל כלי תקשורת ומתח ביקורת על ראשי המדינה על שהם חותמים הסכמים עם החמאס מבלי לקבל מידע על בנו. סמל ראשון אורון שאול, נהרג בתקרית הנגמ"ש בסג'עייה ב-20 ביולי 2014. שישה לוחמי גולני נהרגו בתקרית הקשה, ואורון הוכרז נעדר. חמאס הודיע שהחייל ברשותו, אך בצה"ל קבעו כי אורון אינו בין החיים.