עומר שניצר (30) מבית לחם הגלילית נפצע לפני כשלושה שבועות בתאונה טרגית במהלכה נפל מסוס עליו רכב. ככל הנראה, הסוס נבהל במהלך הרכיבה, מה שגרם לעומר ליפול ממנו ולאחר מכן מהסוס פגע בעומר. בבית החולים נלחמו על חייו במשך כשלושה שבועות, אך ביום שלישי האחרון נקבע מותו. בלכתו, הוא הציל את חייהם של ארבעה בני אדם נוספים באמצעות תרומת איבריו, לאחר שמשפחתו הסכימה להליך.



כאמור, איבריו של עומר הושתלו בהצלחה בארבעה בני אדם: ליבו הושתל בגבר בן 58 בהליך שבוצע בבית החולים שיבא, ריאתו הושתלה בגבר בן 70 בהליך שבוצע בבית החולים בילינסון, אונת כבד הושתל בגבר בן 62 בבית החולים איכילוב, הכליה בבת 37 בבית החולים הדסה ואונת כבד וכליה נוספים הושתלו בילדה בת 8 במרכז הרפואי לילדים שניידר.




איבריו הצילו 5 בני אדם, עומר שניצר ז"ל. צילום: באדיבות המשפחה



"זה לא מנחם, אך זה מרגש"


אור חרמוני-שניצר, אחותו של עומר, סיפרה בשיחה עם מעריב-אונליין על ההחלטה של המשפחה: "לא היה לו בארנק כרטיס אדי ולא עשינו בדיקות האם הוא חתום במאגר, אבל ברור לנו במאה אחוז שזה מה שהוא היה רוצה. הוא היה טיפוס שלא ידע להגיד לא. היה על זה דיון משפחתי, אבל בגדול בסופו של דבר ההחלטה הייתה של כולנו. דיברנו על זה ההורים אני ושני האחים. לחלקנו היה מאוד ברור שכן וחלק התלבטו ובסופו של דבר, ההחלטה הייתה שלמה ושל כולנו".



עוד הוסיפה האחות: "אני לא יכולה להגיד שזה מנחם, אבל זה בהחלט מרגש. ביקשנו להיות בקשר עם הנתרמים וכבר קיבלנו פרטים ראשונים על איזה אברים נתרמו ומהם הגילאים של הנתרמים. זה לוקח זמן עד שהם יתאוששו מההשתלות, ואז נשמח להכיר את אלה שירצו".



התרומה שהגיעה בדקה ה-90


ד"ר הדר מרחב, מנהל מחלקת ההשתלות בבית חולים הדסה, סיפר למעריב אונליין שמושתלת הכליה חיכתה במשך תשע שנים בהם עברה טיפולי דיאליזה עד לקבלת התרומה. לדבריו, "ההשתלה עברה בהצלחה ותוך מספר ימים היא תשוחרר לביתה".



בבית חולים שיבא תל השומר ניצלו חייו של מי שזכה בליבו של שניצר. סגן מנהל המחלקה ד"ר יגאל כסיף הוא זה שביצע את ניתוח הנצלת הלב ברמב"ם.  יחד עם מנהל היחידה להשתלות לב בשיבא, פרופסור יעקוב (ג'י) לביא, השתילו השניים את הלב למושתל הלב בשיבא. לביא סיפר: "המושתל היה מאושפז ביחידה לטיפול נמרץ לב אצלנו, עקב הפרעות קצב קשות מאוד שגרמו לצורך בשוקים חשמליים חוזרים ונשנים. הוא היה בסכנת חיים גבוהה ומידית והתרומה הגיעה בדקה התשעים, ממש כמו מתנה משמיים שהצילה את חייו. אני לא רוצה לחשוב איך היה נגמר הסיפור אם התרומה לא הייתה מגיעה. המנותח התעורר תוך שעות ולמחרת היה מחוץ לטיפול נמרץ. היום הוא טייל במחלקה ותוך זמן קצר יוכל לחזור לביתו".



ד"ר מיכאל גורביץ, אחראי על השתלות כבד במרכז שניידר לרפואת ילדים: "ההשתלה אצלנו בוצעה בילדה בת שמונה שסבלה מאי ספיקת כליות. היא עברה טיפולי דיאליזה וחיכתה קרוב לשנה להשתלתה כבד-כליה. הילדה עברה בסוף השבוע השתלת כבד וכלייה הודות לתרומת איברים. הילדה מאושפזת ביחידה לטיפול נמרץ במרכז שניידר ומצבה מוגדר טוב ויציב".