למעלה מ-40 שעות לאחר קריסת החניון בתל אביב, 500 חיילים ומחלצים של פיקוד העורף המשיכו הלילה בניסיון להגיע כמה שיותר מהר לשלושת הנעדרים במתחם החניון שקרס. זאת, אחרי שאתמול נמצאה גופת הנעדר הרביעי, תושב עכו. בפיקוד העורף ממשיכים לעבוד תחת ההנחה כי הלכודים יכולים להיות בין החיים וייתכן כי חלקם לכודים בתוך כיסי אוויר, לכן ממד הזמן קריטי. "אנחנו עושים הכל כדי למצוא את כולם", ציין אחד המשתתפים במבצע הענק, שמתנהל באיטיות רבה, לנוכח הזהירות הנדרשת בחפירות.



"במקומות אחרים בעולם שבהם פעלנו מצאנו ניצולים גם אחרי ארבע יממות", מסביר אל"מ איציק גיא, ראש מחלקת התכנון בפיקוד העורף. "אנחנו כרגע באתר עם כל המורכבות של הזירה ומתייחסים לכל לכוד בהנחת עבודה שהוא חי, כל עוד לא הגענו אליו ולא הוכחנו עדיין אחרת".



לדבריו, "יש בזירה שכבות שלמות שקרסו לקומה מינוס 4 וכתוצאה מההתרסקות יש תשפוכת אדירה, למעלה מ־4,000 קוב של הרס שיושב על הקרקעית. חילקנו את הזירה לחמש נקודות עבודה ובאותן נקודות אנחנו עובדים להוצאת העפר ולקדיחה בבטון במטרה לפנות את השכבות ולמצוא כיסי אוויר שבהם אנחנו מקווים למצוא לכודים", מספר אל"מ גיא בשיחה עם "מעריב־השבוע".



מנסים לאתר ניצולים באתר קריסת החניון ברמת החייל בת''א. צילום: דובר צה''ל
מנסים לאתר ניצולים באתר קריסת החניון ברמת החייל בת''א. צילום: דובר צה''ל



אחד המוקדים שבהם ביצעו המחלצים חיפושים מתחת לאדמה היה קרקעית הקומה הרביעית של החניון. לצורך מציאת ניצולים הוחדרו מערכות טכנולוגיות הכוללות מצלמות לראיית לילה, שסורקות את השטח מתחת להריסות.



בפיקוד העורף ביצעו הערכות מודיעיניות, כולל הצלבה עם המשטרה והקבלנים בשטח, ויש הערכות טובות היכן נמצאים הלכודים, אולם באשר להערכות זמן בפיקוד העורף לא מסתכלים על השעון אלא פועלים במרץ להגיע ללכודים.



"אנחנו מתחמים כרגע מרחב שבו אנחנו משערים שאולי נמצא בו לכודים", מסביר אל"מ גיא. "לצד זה צריך לומר שלא יצרנו מגע עם השלושה, ולכן פעולות החילוץ יכולות להימשך שעות רבות עד ימים. ראינו בעולם אירועים שחשבנו שיימשכו שעות בודדות וזה נגמר בימים".




החניון שקרס. צילום: אבשלום ששוני
החניון שקרס. צילום: אבשלום ששוני



ירידה דרסטית בתפוסה במסעדות ובבתי קפה



על רקע עבודת החפירות הקשה בידיים ובעזרת כלים ידניים, הגיעו בצהריים שני עובדים ממסעדה סמוכה והביאו לחיילים מגשים עם כריכי המבורגר. "הם עובדים מאוד קשה, מגיע להם", אמרו.



במסעדות ובבתי הקפה באזור רמת החייל, שבשעות הצהריים מלאים לרוב עד אפס מקום, ניתן היה למצוא מקומות בשפע גם בשעות הלחץ. "יש ירידה של לפחות 30%. היו כאלה שנשארו בבית בגלל כל הבלגן וגם חלק מהרחובות סגורים וקשה מאוד להגיע לכאן", סיפר עובד במסעדה.



עם זאת, עובדים במקומות העבודה באזור שהגיעו לעבודה יצאו בצהריים להפסקה במסעדה או בבית קפה. "לא מלא כאן כמו בכל יום, אבל החיים נמשכים", אמר חיים, שעובד באזור, על רקע הכלים ההנדסיים הכבדים והחיילים והשוטרים הרבים שכבשו את כל האזור.



השינויים בהסדרי התנועה יצרו עומסים כבדים באזורים נרחבים בכניסות הצפוניות לתל אביב. העירייה הציבה שירות שאטלים מחניון גני יהושע לרמת החייל.