שני מיליון עולי רגל הגיעו השבוע למכה שבסעודיה כדי לקיים את מצוות החג'. החג' הוא מונח באסלאם המתאר עלייה לרגל למכה; כל המוסלמים מחויבים לעשות זאת פעם אחת בחייהם, אם הם יכולים להרשות זאת לעצמם מבחינה פיזית וכלכלית. העלייה לרגל עצמה נעשית בין היום השמיני ליום ה־12 של חודש ד'ו אל־חיג'ה, החודש ה־12 בלוח השנה המוסלמי. שיאה של עונת החג' יהיה בשני הבא, אז יציינו המוסלמים ברחבי העולם את חג הקורבן, שיימשך כארבעה ימים.



העיר מכה שבערב הסעודית, מקום הולדתו של הנביא מוחמד, היא העיר הקדושה ביותר למוסלמים, וזה יותר מ־1,400 שנים היא משמשת להם מוקד עלייה לרגל. כמדי שנה מנסים השלטונות בסעודיה להתמודד עם המספרים העצומים של עולי הרגל שמגיעים למכה, וזאת כדי למנוע אסונות.



גם השנה ניכרת הסלמה בהתבטאויות של בכירים איראניים הקוראים לשיעים ולכלל המוסלמים העולים לרגל למכה לדרוש שהאחריות על המקומות הקדושים תילקח מידי סעודיה. בראש המבקרים עומד המנהיג העליון של איראן, אייתוללה עלי חמינאי, שקרא לעולם המוסלמי "להפסיק את העוול" שגורמים בריאד כלפי החג'ים, כלשונו.



במסר שהתפרסם שלשום לרגל תחילת עונת החג' כינה חמינאי את סעודיה "עץ מקולל" והוסיף: "השליטים המסיתים שהביאו את העולם המוסלמי למלחמות פנימיות, כולל רצח ופציעה של חפים מפשע באמצעות ייסוד וחימוש קבוצות אסלאמיסטיות (דאע"ש ואל־קאעידה), גרמו לתימן, לעיראק, לסוריה וללוב לטבוע בדם. הם פוליטיקאים ערמומיים שאינם מכירים את אלוהים".



בהתבטאות חמורה ביותר האשים חמינאי את סעודיה ב"הושטת יד ידידותית לישות הציונית הכובשת" וב"עצימת עיניים מול סבל הפלסטינים והאסון שלהם". הוא האשים את שליטי ריאד בכך ש"אין להם דת או מצפון, והם שגרמו לאסון מינא הגדול בשל החטאים שחטאו".



בדבריו התייחס גם חמינאי לאסון שאירע בשנה שעברה, ובו נהרגו כ־2,200 עולי רגל, בהם 450 עולי רגל מאיראן, כתוצאה משעטה המונית שהובילה לרמיסתם. "במקום שיתנצלו בסעודיה בגין רשלנותם שגרמה לאסון, הם התחמקו בחוצפה וחוסר בושה אף מהקמת ועדת חקירה של מדינות האסלאם", הוסיף חמינאי.



מעבר לאסון שאירע בשנה שעברה, גם ב־2007 נהרגו 75 בני אדם בשל קריסת של בית מלון בן ארבע קומות בעיר מכה, ואילו 350 עולי רגל אחרים נמחצו למוות במהלך סקילת השטן במינא. טקס דתי זה גובה מדי שנה קורבנות רבים לנוכח הצפיפות האדירה במקום. ב־2004 נמחצו למוות 250 בני אדם באותו טקס, ואילו ב־2001 נהרגו 35 עולי רגל.



ב־1998 נהרגו 118 עולי רגל בתאונות שונות, ב־1997 נספו 343 עולי רגל בשל שריפה שפרצה בעיר סמוכה למכה, ב־1994 נהרגו 270 עולי רגל, ואילו ב־1988 נמחצו למוות 180 בני אדם. ב־1987 נמחצו למוות 400 עולי רגל, רובם איראנים, בעת הפגנה במכה.



אולם האסון הקשה ביותר אירע ב־1990, כאשר 1,426 עולי רגל, רובם מאינדונזיה וטורקיה, נהרגו כשנסו על נפשם במנהרה במכה.



כ־2,200 עולי רגל נהרגו. האסון  בעמק מינא במכה, ספטמבר 2015. צילום: רויטרס
כ־2,200 עולי רגל נהרגו. האסון בעמק מינא במכה, ספטמבר 2015. צילום: רויטרס




מסכנים את הביטחון



בדיווחים שונים שפרסמה הממלכה נאמר כי כוחות מיוחדים, כולל עשרות אלפי שוטרים סעודים, מאבטחים השנה את העלייה לרגל מחשש לפיגועי טרור, וכדי לסכל כל אפשרות למזימה מצד איראן נגד המשטר הסעודי. ביקורת נוקבת נמתחה על סעודיה, לנוכח הפרסומים כי ביקשה מהפנטגון לשגר כוחות מיוחדים לממלכה כדי לאבטח את עונת החג'.



הפרשנים ד"ר חמדאן א־שאהרי וד"ר לואי טיאר אמרו בשיחה לאתר "עין יום", המקורב לשלטונות סעודיה: "אין ספק שמהלך זה בא כדי לטרפד כל ניסיון של איראנים, שעלולים להסתנן בין העולים לרגל העיראקים ולפגוע במהלך התקין של עונת החג'". א־שאהרי הוסיף: ,קיים מידע מודיעיני ולפיו אנשי משמרות המהפכה האיראנים, שיש להם דרכונים עיראקיים, הגיעו עם העולים מעיראק וינסו לצאת להפגנות ולגרום לכאוס כדי לפגוע בביטחון העולים לרגל". ואילו ד"ר טיאר הוסיף: "השתתפות כוחות מיוחדים מסעודיה באבטחת עונת החג' היא צורך ביטחוני חשוב נוכח האיומים שנועדו לפגוע בממלכה".



כדי להבטיח שעונת החג' תעבור בשלום, הגיע שלשום יורש העצר מוחמד בן נאיף - ראש הממשלה ושר הפנים - לאזור מינא, שבו אירעו רוב האסונות בשנים האחרונות. בן נאיף בדק מקרוב את סידורי הביטחון במקום כדי לוודא שאף עולה לרגל לא ייהרג בתאונה - דבר שיביא לליבוי גל הביקורת שמובילה איראן כלפי הסעודים. "נתייחס בחומרה רבה לכל מי שיערער את הביטחון של העולים לרגל בעונת החג'", אמר בן נאיף, המשמש גם יו"ר ועדת החג' העליונה.



בן נאיף אף האשים את האיראנים בניסיונות להפוך את הטקס הדתי לטקס פוליטי. "האיראנים יודעים כי הממלכה נתנה הקלות לעולי הרגל האיראנים כמו לכל עולי הרגל, אך הדרישות של משלחת החג' של איראן השנה מנוגדות לדרישות יתר המשלחות ומסכנות את ביטחון העולים לרגל, ובהם גם האיראנים עצמם".