ראשת העיר נתניה, מרים פיירברג, נעצרה ונחקרה היום (רביעי) במשטרה בפרשה הכרוכים בה חשדות לשוחד, מרמה ועבירות נוספות. חוקרי היאח"ה מבססים חלק משמעותי מחקירתה על האזנות סתר שביצעו בעיקר לגרוש של פיירברג, לבנה וכן לגורמים נוספים המעורבים בפרשה. המשטרה מייחסת לפיירברג מעורבות ישירה בהקלות שניתנו לכאורה לקבלנים במסגרת שינויי ייעוד. במקרה אחד לפחות הפך בית מלון למגדל מגורים ולפיירברג יש שם נכס אותו רכשה. המשטרה טוענת כי פיירברג קיבלה שוחד בין במישרין ובין באמצעות גורמים אחרים במסגרת פעילותה הציבורית.


חיים פרידריך, חבר מועצת העיר נתניה ואיש עסקים פרטי, סיפר לבן כספית ואריה אלדד ב"רדיו ללא הפסקה 103FM": "אני מכיר אותה חמישים שנה ופה מדובר בשחיתות. בשבילי זה לא הפתעה ואני לא מבין איך עד היום לא תפסו אותה. היא ניסתה להשתיק אותי ושלחתי מכתב למשטרה שהיא מנסה להשתיק אותי באיומים. אני וחבר שלי, צביקה ליבר, שהחליט להוציא עיתון בשם 'נתניה ללא מורא וללא משוא פנים', החלטנו לחשוף ולבדוק את כל הנושא של מרים פיירברג. לפני 20 שנה היא ביקשה הנחה בארנונה ופתאום לאחר שלוש-ארבע שנים יש לה נכסים במיליוני שקלים".




"השיטה הייתה פשוטה", הסביר פרידריך, "לקנות מגרש בזול, להשביח אותו ולהכפיל או אפילו לשלש את ערכו. זה לא קשור להפשרת קרקעות לבנייה. למשל, פרויקט קורל. מלון קורל נקנה לפני 17 שנה על ידי משפחת תשובה. כנראה שמתישהו לפני שהוא נהפך למלון, עורך הדין שלה (של פיירברג) קנה בשבילה את הנכס. והרי לא ייתכן שראש עיר הולכת לנהל בית מלון, כן? כנראה שהייתה הבטחה שלטונית שברגע שהנכס יהפוך לדירות היא לכאורה תקבל את הדירה שלה. הרי אפשר לתת עמלות ופיקציות של מכתבים, ושילמתי ולקחתי. כל איש עסקים יודע שאפשר לתת צ'ק ולקבל מזומן".

לטענת פרידריך, "היא (פיירברג) מינתה מינויים פוליטיים כגון 'ראש אגף לפרויקטים מיוחדים'. מה הם הפרויקטים המיוחדים? פרויקטים נסתרים. היא מינתה למנהל אגף אדם עם שתים-עשרה שנות לימוד, בלי שום תואר, בזמן שלתפקיד מנהל מחלקה דורשים שני תארים. ואת אשתו מינו לדירקטורית וסגנית מנהל אגף, ועכשיו היא מועמדת לניהול אגף".

"אף אחד מחברי מועצת העיר לא הניף את דגל המאבק בשחיתות, למרות שאני צועק כל הזמן על מה שקורה", הדגיש פרידריך. "אני קורא להם בובות של ראשת העיר. היא חשבה שנתניה זו האחוזה הפרטית שלה ואפילו ניסתה להחליף את הסמל לאות פ"א. ואני לא צוחק. ואז גילו שיש מסעדה בטבריה עם הסמל הזה. עוד מעט מתקיימת ישיבת מועצה שבה אני עומד להודיע שלא יעבירו שום נושא של העברת תיקים או מינויים עד שנראה מה קורה (בחקירה). אני גם מתכוון לבקש משר הפנים לפזר את מועצת העיר, כולל ראשת העיר. כי לא יכול להיות שיישבו שם 26 בובות והיא השופר היחיד שמדבר".

"שחיתות ברשויות המקומיות היא מגיפה"


ח"כ רוזנטל התייחס לפרשת השחיתות ואמר כי "שחיתות ברשויות המקומיות היא מגיפה. ראשי רשויות נופלים בזה אחר זה במלכודת הכוח. פרשת השוחד לכאורה של פיירברג בנתניה היא דוגמא נוספת לצורך בטיפול שורש ושינוי כללי המשחק בשלטון המקומי. יש להגביל את כהונת ראש הרשות לשתי קדנציות בלבד. הכוח הרב שצובר ראש עיר אחרי 15 או 20 שנות כהונה משחית. תחלופה מעודדת עניין ואמון ציבורי וכן ביקורת אופוזיציונית הכרחית".

הצעת חוק שהגיש רוזנטל נוגעת למצב לפיו שומרי הסף בעיריות – היועץ המשפטי, מבקר הפנים וגזבר העירייה – כפופים מנהלית לראש הרשות. "מי שאמור לבקר ולשמור על טוהר המידות ברשות מועסק בפועל על ידי ראש הרשות. משרתו של המבקר תלויה במושא הביקורת שלו. זה מצב בלתי נסבל הגורע רבות מהאפקטיביות של התפקיד המהותי הזה. הצעת חוק שהגשתי מבקשת לנתק את שומרי הסף מראש הרשות ולהכפיפם למשרד מבקר המדינה".

עוד טוען ח"כ רוזנטל לבעיה באופן מימון המועמדים במערכת הבחירות: "המדינה אינה מממנת את קמפיין הבחירות של מועמד לראש רשות, אלא בהתאם למספר המנדטים שתקבל רשימתו בעתיד. הדבר גורם למועמדים לחפש מימון מגורמים פרטיים. בעלי אינטרסים כלכליים בעיר או ברשות ישמחו כמובן לתרום למועמד מתוך תפיסה של 'שלח לחמך על פני המים' ויצפו לגמול לאחר הבחירות. על המדינה לסייע למועמד מחד, ולחזק את הפיקוח על סכומי ההוצאות בעת קמפיין בחירות מאידך".

רוזנטל הוסיף כי "מתוקף תפקידו שולט ראש הרשות בוועדות התכנון הבניה, שם מתקבלות החלטות השוות עשרות מיליונים. חוקי התכנון והבניה מסובכים, מסורבלים ומותירים מרחב עצום לשינויים והחרגות בתוכנית העיר. הרעה החולה הנקראת 'החרגות' היא פתח המאפשר מעילה ומרמה. הידוק מסיבי של החוק והתקנות יכול למנוע מקרי שחיתות רבים".