האם יו"ר הרשות הפלסטינית, מחמוד עבאס, היה סוכן ק.ג.ב בדמשק? על פי מחקר חדש ומקיף שנעשה במכון טרומן על ידי זוג ישראלים, יו"ר הרשות הפלסטינית הוגדר באותן השנים כסוכן של ממש, דרגה מעל משתף פעולה או הגדרה בדרג פחות בכיר. ד"ר איזבלה גינור וגדעון רמז חשפו את המסמכים, שהיו חלק מהארכיון של וסילי מיטרוחין, והותרו לפרסום בשנה האחרונה. מיטרוחין נחשב לאחד מהנכסים הגדולים ביותר של המערב, שהעתיק מסמכים רבים וגרם לחשיפת מאות מחסני נשק, סוכנים רבים ברחבי העולם, ועזרה משמעותית במלחמה כנגד ברית המועצות הנופלת. הוא ערק למערב ועד היום הארכיון שלו נחקר ביסודיות, גם על ידי גופי ביון וגם על ידי חוקרים.



הסיפור נחשף ע"י עורך חדשות החוץ של ערוץ 1 אורן נהרי, שם נראים מסמכים שהביא עמו מיטרוחין למערב, ובה נמצאת בין השאר רשימה משנת 1983 של מקורות, סייענים וסוכנים פלסטינים של הק.ג.ב בדמשק, ובה מצוין במפורש מחמוד עבאס. שם הקוד שלו היה "קרוטוב" (חפרפרת), והוא נחשב שם לסוכן הביון הרוסי בסוריה. ארכיון מיטרוחין נפתח לציבור החוקרים לפני חודשים ספורים, והמסמך הגיע לחוקרי מכון טרומן.



"הזמנו את התיק המזרח תיכוני לקראת ספר שאנחנו מפרסמים. שלחו לנו אותו מאוניברסיטת קיימבריג', יש שם חומר רב מאוד על הפעילות הסובייטית, על שנות ה-70 וה-80 ושם ראינו את המידע הזה. זאת אמינות גבוהה מאוד, הפרטים לא כולם ידועים, אנחנו יודעים שמיטרוחין העתיק מסמכים, והגיע עם הרישומים שלו לארצות הברית, אך רק בבריטניה העריכו אותם". גינור ורמז עוסקים במחקר במסגרת ספר עליו הם שוקדים בנושא המלחמה הסובייטית והשפעתה על ישראל בשנים 1967-1973. בארכיון מיטרוחין מופיעים שמות מוכרים גם כמו מרקוס קלינגברג, וגם שמות צופן עם פרטים היכן משרתים סוכנים בישראל, ולמה בחרו לרגל למען הקרמלין.

על פי המסמך, אבו מאזן שימש כסוכן ב-1983, כשייתכן ועשה זאת גם לפני ואחרי. כזכור, הוא למד במוסקבה, שם כתב את עבודתו על הכחשת השואה. אבו מאזן שירת את הק.ג.ב, בדיוק בזמן שבו שירת גם ניקולאי בוגדאנוב, שליחו הנוכחי של פוטין למזרח התיכון. במסמכי הק.ג.ב נכתב: "מדובר על איש איש אמון שלנו, משתף פעולה, מקור מידע אמין".