הצבא הסורי טען היום (שלישי) כי הפיל מטוס קרב ומזל"ט ישראליים, בעקבות התקיפות של חיל האוויר באזור קוניטרה לאחר זליגת הירי אמש מסוריה לשטח ישראל, כך דווח היום בתקשורת המקומית בסוריה. סוכנות הידיעות סאנ"א אמרה כי התקיפה לכאורה של מטוס הקרב בוצעה בשעה אחת לפנות בוקר בפאתי דרום קוניטרה. עוד דווח כי מזל"ט נוסף הופל יחד עם המטוס.



גורם בצה"ל הכחיש את הדיווח ואמר כי "בסוריה לא הופל הלילה שום כלי טייס". עוד הוסיף הגורם כי "שני טילי קרקע-אוויר שוגרו הלילה מסוריה, לאחר תקיפת צה"ל בתגובה לזליגת הירי אמש. מטוסי חיל האוויר היו רחוקים ממקור הירי והירי לא היווה איום על כוחותינו". על הנסיבות בגינן פורסם הדיווח אמר הגורם: "זה ניסיון להשפיע תודעתית על המצב בסוריה שאינו קשור למציאות". 



מדובר בשינוי משמעותי בהתנהגות צבא סוריה, כשבניגוד לתקיפות האחרונות של צה"ל, כוחות הצבא לא מבליגים ומגיבים בניסיון להפיל כלי טייס בשמי סוריה. בכך צבא סוריה מעביר הלילה מסר חד וברור לפיקוד הצפון לפיו גם מעבר לגבול לא יבליגו על הפרת ריבונות.



מטוס של חיל האוויר, ארכיון. צילום: עופר מנחם
מטוס של חיל האוויר, ארכיון. צילום: עופר מנחם



מוקדם יותר לפנות בוקר תקף צה"ל באמצעות כלי טיס של חיל האוויר תותחים השייכים למשטר הסורי במרכז רמת הגולן הסורית, בעקבות נפילת פצצת מרגמה בשטח ישראל, בצפון רמת הגולן. בהודעה שמסר צה"ל נמסר כי הוא רואה במשטר הסורי האחראי לנעשה בשטחו ולא יסבול כל ניסיון פגיעה בריבונותה של מדינת ישראל ובביטחון תושביה. האירוע האחרון התרחש שעות ספורות לאחר כניסתה לתוקף של הפסקת האש בין הצדדים הלוחמים בסוריה.



מדובר בנפילה חמישית באזור רמת הגולן של זליגת ירי במסגרת מלחמת האזרחים בסוריה. איש לא נפגע כתוצאה מהנפילה ולא נגרם נזק, אך ראש מועצה אזורית גולן, אלי מלכה, זעם והעביר ביקורת על הירי המתגבר בתקופה האחרונה: "אין הבדל בין זליגה לירי מכוון" אמר מלכה, "הפצצה היא אותה פצצה ומהווה סיכון לחיי אדם. באחריות שר הביטחון וצה"ל להעביר מסר ברור לכל הגורמים בצידו השני של הגבול שכל נפילת פגז ואו פצמ"ר בגולן יחשב כירי מכוון לישראל וצה"ל יגיב בעוצמה להשמדת מקורות הירי ופגיעה בכוחות להם הוא משתייך".