מתאם סוגיית השבויים והנעדרים מטעם משרד ראש הממשלה, אל״מ (מיל׳) ליאור לוטן, הטיל היום על הנהגת חמאס את האחריות לסיכולן של עסקאות להשבת גופותיהם סגן הדר גולדין ואורון שאול ז"ל, שנפלו במבצע "צוק איתן" והחזרת האזרחים הישראליים שחצו את הגבול לרצועת עזה.



בהתייחסות נדירה לסוגיה במסגרת הכנס השנתי של המכון למדיניות נגד טרור של המרכז הבינתחומי הרצליה, ציין לוטן כי הנהגת חמאס דחתה באופן חסר תקדים את ההצעות להשיב לידיו את 18 האסירים של הארגון שנעצרו על ידי כוחות צה"ל במהלך "צוק איתן" ועוד 19 גופות של לוחמיו שנהרגו בזמן הלחימה תמורת החזרת גופותיהם של שני חללי צה"ל.





לפי לוטן, ישראל גם העבירה לחמאס באמצעות מספר ערוצים הצעה להשיב לרצועה עשרות אזרחים שנעצרו אחרי שחצו את הגבול לישראל תמורת מספר אזרחים ישראליים שמוחזקים כיום בידי חמאס, וזאת על אף שבארגון הטרור מודעים לעובדה שהם סובלים מתשישות נפשית. 

"זה מקובל בכל נורמות בעולם, כולל בעימותים הקשים ביותר, כאשר הצדדים מחליפים חיילים וחללים בסיום הלחימה", אמר לוטן. "באופן חסר תקדים, חמאס השיב בשלילה והציב תנאי תקדים – פתרון תיק של אסירים אחרים שאינם מרצועת עזה ואינם קשורים ל'צוק איתן'".

"ההנהגה הצבאית של חמאס אינה פועלת להשבת חלליה ונעדריה. חשוב שמשפחתו של איש חמאס שחטף את הדר גולדין וגופתו מוחזקת אצלנו תדע את זה. חשוב שתושבי עזה יידעו את זה", המשיך לוטן. "שלא נטעה ושלא יטעו אויבינו. אנחנו לא נרתעים. המלאכה תימשך ונעשה הכל להשיב את בנינו".

"חמאס דחה באופן חסר תקדים". ליאור לוטן. צילום: גדי דגון
"חמאס דחה באופן חסר תקדים". ליאור לוטן. צילום: גדי דגון


בתגובה לדברים של לוטן, אמרה משפחתו של הדר גולדין ז"ל, כי "מדינת ישראל צריכה להסביר לחמאס שאין עסקאות חינם ואין ארוחות חינם.
הדרך להחזיר את אורון והדר הביתה היא בהפעלת מנופי לחץ על עזה והחמאס. כאשר החמאס יידע שיש לו מה להפסיד מבחינה בינלאומית, מבחינת שיקום הרצועה ופיתוחה, ומבחינה פיננסית, הוא גם יחזיר את הדר ואורון״.


מוקדם יותר היום ערכה משפחת גולדין תדרוך לכתבים לפני צאתה לעצרת האו"ם השנתית בניו יורק ואמרו כי "לממשלה יש מנופים רבים להפעיל כדי ללחוץ על החמאס על מנת להחזיר את הדר ואורון. שחרור אסירים היא רק אופציה אחת והיא בטח לא האופציה הראשונה. החמאס צריך להבין שאין עסקאות חינם ואין ארוחות חינם".

במסגרת הנסיעה תצטרף המשפחה לפמליית ראש הממשלה בנימין נתניהו, בעת נאומו בעצרת הכללית של האו"ם בשבוע הבא. באותה עת המשפחה דורשת ממזכ"ל האו"ם למנות שליח מיוחד שיפעל להשבת הדר לישראל.

"אנו יוצאים לארה"ב כחלק מהמסע הארוך והמתיש להחזרת בננו הדר לארץ. במסגרת הנסיעה לארה"ב אנו מצטרפים לפמליית ראש הממשלה ואנו מודים לו על ההזמנה וכן על אמירותיו הברורות בנוגע למחויבות המדינה לגורל בניה וחלליה אשר נפלו בשבי החמאס", אמר פרופ' שמחה גולדין, "לצערי, יש שרים אחרים, סביב שולחן הממשלה והקבינט, אשר המחויבות הבסיסית הזו שבין גורל חיילי צה"ל אשר נחטפו לבין הממשלה, אשר בשליחותה יצאו לשדה הקרב. הברית הזו איננה מובנת מאליה עבורם".

טענת ההורים היא כי יש לממשלה כלים רבים להשתמש בהם כדי להחזיר את הדר ואורון. "מדינת ישראל מספקת מים וחשמל לתושבי עזה ומגדילה לעשות ומאפשרת בניית מתקני התפלת מים לאורך חופי עזה. אני אומר לממשלה, קודם תחזירו את הדר ואורון ורק אחר כך תתפילו את מי הים בעזה. ישראל מעבירה מדי יום חומרי בנייה לשיקום הרצועה, קודם תחזירו את הדר ואורון ורק אחרי זה נשקם את עזה. בבתי הכלא בישראל יש תנאי דה-לוקס לאסירי החמאס, קודם תחזירו את הדר ואורון ואחרי זה תתנו להם ליהנות מהתנאים".

לאו"ם יש אחריות


"אנחנו יוצאים אל האו"ם כי הדר נחטף בזמן הפסקת אש", מזכיר פרופ' גולדין, "הפסקת אש שהאו"ם יזם אותה והיה ערב לקיומה. למזכ"ל האו"ם ולמועצת הביטחון יש אחריות מלאה להחזיר את הדר. גוף בינלאומי שלא עומד על ההסכמים שהוא בעצמו חתום עליהם מאבד את התוקף המוסרי שלו".

אמו של הדר, ד"ר לאה גולדין, הוסיפה: "מדינת ישראל צריכה לשנות את המשוואה מול החמאס - אין עסקאות חינם ואין ארוחות חינם. אנו רואים באו"ם שותף לאחריות על גורלו של בננו. לאו"ם יש אחריות מלאה על אירוע החטיפה בזמן הפסקת האש, ועל ממשלת ישראל מוטלת האחריות להחזיר את הבנים הביתה. אנו דורשים ממזכ"ל האו"ם למנות שליח מיוחד שיפעל להשבת הדר לישראל. האו"ם מפעיל עשרות ארגונים ומזרים כספים וסחורות לרצועה ומצד שני לא נוקף אצבע למען השבת הבנים."

לאה ציינה בדבריה כי במסגרת הנסיעה לארה"ב תפתח משפחת גולדין מחר מיצג מציוריו של הדר בתוך בניין האו"ם. המיצג יוצג במסדרונות הבניין עד לנעילת העצרת השנתית הכללית של הארגון בעוד עשרה ימים.

במקביל, תפתח המשפחה תערוכה מציוריו של הדר גולדין בגלריה של בית הכנסת בפארק אווניו (PAS). המיצג בבניין האו"ם והתערוכה בבית הכנסת בניו-יורק מתקיימים ביוזמת שגריר ישראל לאו"ם דני דנון וקונסול ישראל בניו-יורק דני דיין.