ה'זליגה' נמשכת ואף מתגברת: בפעם שלישית בתוך שעה, והרביעית ביממה - שלוש פצצות מרגמה נפלו אחר הצהריים (שלישי) בצפון רמת הגולן. איש לא נפגע ולא נגרם נזק. בצה"ל מעריכים כי מדובר בזליגה ממלחמת האזרחים בסוריה. כמות הזליגות גדלה לאחרונה, שכן מדובר בנפילה השביעית ברמת הגולן, בעשרת הימים האחרונים. בעקבות הנפילות, צה"ל סגר לתנועה קטע מכביש 98 לצורך טיפול בזירת הפצמ"ר, לאחר מכן הכביש נפתח בחזרה לתנועה.



הנפילה הקודמת התרחשה אתמול כאשר פצמ"ר זלג ממלחמת האזרחים ונחת במרכז רמת הגולן, שעות ספורות לאחר שהפסקת אש הייתה אמורה להיכנס לתוקף בסוריה. גם במקרה זה איש לא נפגע ולא נגרם נזק. אתמול ראש מועצה אזורית גולן, אלי מלכה, זעם והעביר ביקורת על הירי המתגבר בתקופה האחרונה. "אין הבדל בין זליגה לירי מכוון", אמר מלכה, "הפצצה היא אותה פצצה ומהווה סיכון לחיי אדם. באחריות שר הביטחון וצה"ל להעביר מסר ברור לכל הגורמים בצידו השני של הגבול שכל נפילת פגז ו/או פצמ"ר בגולן יחשב כירי מכוון לישראל וצה"ל יגיב בעוצמה להשמדת מקורות הירי ופגיעה בכוחות להם הוא משתייך".



בתגובה לירי אתמול, תקף צה"ל תותחים השייכים למשטר הסורי. הבוקר דיווחו גורמים בסוריה כי "הפילו מטוסים ישראליים", לטענתם. גורם צבאי בישראל מסר כי אמנם היה ניסיון כזה אך לא נשקף איום על כוחותינו. "בסוריה לא הופל הלילה שום כלי טייס", אמר והוסיף, "שני טילי קרקע-אוויר שוגרו מסוריה, לאחר תקיפת צה"ל בתגובה לזליגת הירי אמש. מטוסי חיל האוויר היו רחוקים ממקור הירי והירי לא היווה איום על כוחותינו".

תרגיל פינוי אוכלוסייה בצפון


הנפילות כאמור מצטרפות למספר מקרים נוספים בהם חילופי האש בסוריה זלגו לישראל. רק ביום שבת נפלה פצצת מרגמה סמוך לאחד היישובים החקלאיים ברמת הגולן. גם במקרה הזה לא היו נפגעים ולא נגרם נזק.



צה"ל נערך לפינוי אוכלוסייה


בתוך כך, כחלק מהתרגיל המטכ"לי שהחל אתמול בצה"ל, בפיקודם של הרמטכ"ל גדי איזנקוט ומפקד פיקוד צפון, אלוף אביב כוכבי, היום נערך תרגול פינוי אוכלוסייה בגבול הצפון. כחלק מהתרגיל ביצעו הכוחות בשטח דימוי מצב מלחמה בו יישובים צמודי גדר מאוימים על ידי חיזבאללה גם בגלל ירי תלול מסלול של רקטות וגם בגלל חשש לחדירת מחבלים ליישוב.



בצה"ל רואים בשני התרחישים כאפשריים ולא בכדי מתרגלים את מצב של פינוי אוכלוסיה בשעת חירום. "התרגיל התמקד בכל הנושא של פינוי אוכלוסיה במצב חירום על מנת להוציא את האזרחים הבלתי חיוניים ממרחב הסכנה במטרה למנוע פגיעה בנפש והישג תודעתי", הסביר קצין ההגנה המרחבית באוגדה 91 בפיקוד הצפון, סא"ל יניב קריאף. "התרגיל התמקד ביישובים סמוכים לגבול וכלל את כלל גורמי החירום, פיקוד העורף, רשות חירום לאומית וצוותי חירום של היישובים שלקחו חלק בתרגיל, יחד עם הרבש"צים ואנחנו נדאג לפנות את האוכלוסייה לאחר שנקבל הוראה כזו בהתאם להערכות המצב. היום תרגלנו את הפינוי מרגע קבלת ההחלטה ועד להגעת התושבים ליישוב שיארח אותם".



התרגיל התמקד היום ביישובים יערה ודישון ונועד לחדד את הפקות הלקחים מהתרגיל הראשון שבוצע בקיבוצי הגליל העליון לפני כמה חודשים. בצה"ל תרגלו מצב של פינוי חלקי בהתאם להערכת המצב הגזרתית. חיילים דימו תרחישים של אזרחים שנמצאים בדילמות שונות כמו קשישים, נכים ומסורבי פינוי. לצדם פונו גם אזרחים שלקחו חלק בתרגיל במטרה להראות להם איך יתבצע הפינוי בזמן אמת.



"המטרה הכי חשובה של התרגיל מעבר התרגול עצמו זה נושא המודעות של התושבים", הסביר סא"ל קריאף. "חשוב מאוד שהתושבים יהיו מודעים שיום אחד זה באמת יקרה והם יתכוננו לזה לא רק בהיבט המנטלי אלה גם בפועל כלומר ישאגו שיהיה להם מרחב מוגן ולא איזה מחסן צדדי שישתמשו בו, שיהיה להם את הציוד הנדרש בזמן פינוי ובעיקר את המודעות לנושא".



תרגיל פינוי אוכלוסייה בצפון הארץ. צילום: דובר צה"ל
תרגיל פינוי אוכלוסייה בצפון הארץ. צילום: דובר צה"ל



בצה"ל נעשו לאחרונה סקרים בקרב תושבי הצפון כדי לבדוק את המודעות לפינוי אוכלוסיה, מהם עולה כי 50 אחוז מהתושבים מתכוונים להתפנות באופן עצמאי, 25 אחוזים לא יתפנו באופן עצמאי והשאר לא גיבשו דעה בנושא. התרגיל נועד להעלות את המודעות בעיקר בקרב צוותי החירום ביישוב במטרה לראות את תפקודם שנחשב על פי גורמי צבא כקריטי ביותר.



"ההערכות שלנו בשגרה זה מכפיל כוח בחירום" מחדד קריאף. "אנחנו רוצים שאנשים יכירו את נושא הפינוי, יבינו את זה ולא יחוו את זה בפעם הראשונה תחת אש. מה גם שנושא נתיב הפינוי הוא על פי הערכות מצב, כמו גם העומס בכבישים. אבל אנחנו רואים את המודעות עולה באמצעות צוותי החירום הישובים".



אחרי כמה שעות של תרגול סיכמו בפיקוד הצפון את התרגיל. ביומיים הקרובים ירוכזו כל הפקות הלקחים הנדרשות לטיפול. "התרגיל הסתיים בהצלחה אבל אין ספק שיש הפקות לקחים. השתפרנו מאוד מהתרגיל האחרון ועדיין אנחנו צריכים להשתפר עוד וזה בדיוק מה שנעשה", סיכם סא"ל קריאף.