המערכת הפוליטית גועשת: סערה במערכת הפוליטית בעקבות דבריו של ח"כ באסל גטאס (הרשימה המשותפת) מוקדם יותר היום (רביעי) על הנשיא התשיעי שמעון פרס. ח"כ איציק שמולי (המחנה הציוני) הגיב לפוסט שפרסם גטאס נגד שמעון פרס ואמר: "גטאס איש קטן ועלוב שכל תרומתו לפוליטיקה מסתכמת בזריעת שנאה ומדון בין אנשים, תמיכה בטרור ופרובוקציות זולות לקידום עצמי. הוא לא ראוי בכלל להוציא את שמו של פרס מהפה".



מאוחר יותר הגיב גטאס על הביקורת ואמר: "ההמולה התקשורתית סביב הפוסט שפירסמתי היסטירית ולא מובנת, בסך הכל כתבתי את עמדתי שמשקפת איך האיש נתפס בנרטיב והזיכרון הקולקטיבי הפלסטיני כאחד ממנהיגי המפעל הציוני המרכזיים. זוהי עמדה ודעה פוליטת שאין לה שום קשר לעמדתי האנושית כלפי מר פרס ומשפחתו בשעה קשה זו". 



סגן יו"ר הכנסת, מאיר כהן (יש עתיד), הגיב גם על הפוסט ואמר: "באסל גטאס, נבלה ברשות הרבים. כך מתבטא עוכר ישראל שמבאיש את שמנו בעולם. אני מקווה שנמצא את הדרך להקיא מהפרלמנט שלנו אנשים כמוהו. נחמתי היא שהוא אינו מייצג את רובו הגדול של הציבור הערבי, אלא את הקיצונים השפלים שבהם. אני מצפה מח"כ איימן עודה שיגנה את הדברים הללו". 


ח"כ איתן ברושי (המחנה הציוני) אמר: "הדברים שרשם באסל גטאס בעמוד הפייסבוק שלו על אדם רב זכויות כשמעון פרס הנאבק בשעה זו על חייו, הם חמורים ומבישים. בעיקר הם מביישים את הציבור הערבי אותו מתיימר גטאס לייצג ופוגעים במאמצים לדו-קיום אמיתי בין יהודים לערבים בישראל. כנראה שהגיע הזמן פשוט להתעלם מח"כים כמו גטאס וזועבי שכל מהותם היא עשיית פרובוקציות וזריעת שנאה ופילוג. אני מצפה משאר חברי הרשימה המשותפת להפגין שאט נפש מההתבטאות הדוחה כלפי שמעון פרס".

ח״כ אורן חזן (ליכוד) גם הגיב לדברים: "היריקה של חבורת המנוולים והנאלחים הללו בפרצופו של הנשיא התשיעי של מדינת ישראל, ומי שמייצג יותר מכל דמות אחרת בעולם כיום את החתירה לשלום והניסיון לבוא לקראת אלו המכנים עצמם פלסטינים, וזאת בעודו בין חיים למוות, היא ההוכחה הטובה ביותר שאין היום עם מי לדבר וכל מה שאותם פלסטינים רוצים הוא לחסל ולהביא סוף לקיומה של מדינת ישראל. אינני מצפה להרבה מגטאס אך אני דורש שיחזור בו מיד מדבריו השוטים".

"אינו מייצג את רובו הגדול של הציבור הערבי", ח"כ כהן. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90
"אינו מייצג את רובו הגדול של הציבור הערבי", ח"כ כהן. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90


"מילות שנאה מהסוג הנמוך ביותר"


ח"כ עודד פורר (ישראל ביתנו) אמר: "אין שמאל או ימין אצל גטאס, יש רק שנאת ישראלים. המילים היוצאות מפיו של אחד מחברי הכנסת המסוכנים ביותר שהיו במדינת ישראל, הן מילות התרסה ושנאה מהסוג הנמוך ביותר. דבריו בעת הזו כשכולנו מתפללים לשלומו של הנשיא התשיעי, שמעון פרס, מהווים דגל שחור מעל ראשם של חברי הכנסת שממשיכים לתת גיבוי לאיש המסית, הגזען ותומך הטרור הזה".

מזכ"ל העבודה, ח"כ חיליק בר הגיב: "הפוסט הדוחה שפרסם היום גטאס על פרס הוא מעורר חלחלה וגועל, וזאת מעבר להיותו שקרי ומסית. לדאבוני, גטאס בוחר להמשיך לזרוע הרס ושנאה ולהשחיר מילים דווקא על האדם שתרם יותר מכל לשיקום ובנייה של החברה הישראלית והערבית, ובוודאי לנושא הדו קיום והשלום עם הפלשתינים. גטאס אף בחר בקטנות נפש לעשות זאת ברגעים בהם שמעון פרס נלחם על חייו".

ח"כ איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני) מסרה: "פעם אחר פעם מצליח גאטס להדהים אותי בהתבטאויות האיומות שלו - הפעם הופנה החץ כלפי הנשיא התשיעי בעת שהוא מורדם ומונשם. האיש אינו ראוי לשאת את התואר חבר בכנסת ישראל ולדעתי גם אינו חפץ בכך באמת אלא לצורך פרובוקציות. הנשיא פרס עשה הרבה יותר לטובת הדו קיום ממה שגטאס אי פעם ניסה".

השר יריב לוין (ליכוד) הגיב גם לגל"צ על דבריו: "הוא מעורר פרובוקציות. לאנשים מסוג זה אין מקום בכנסת ישראל". באסל גטאס מסר גם כן לגל"צ תגובה לסערה: "מתחת לכבודי להתייחס לאטרפים כאלה".

"לא משתתפים בפסטיבל של השבט"


כזכור, בזמן שהנשיא לשעבר שמעון פרס מאושפז במצב קשה בבית החולים כשהוא מורדם ומונשם, כתב היום ח''כ באסל גטאס (הרשימה המשותפת) פוסט שמשתלח בו. את הפוסט כתב בערבית בחשבון הפייסבוק הפרטי שלו. "האם זו דרכו האחרונה של פרס? אין לדעת, האיש עם שבע נשמות. הוא היה מעמודי התווך של הפרויקט הציוני - קולוניאליזם מתנחלי. הוא היה הכי אכזרי, קיצוני והמזיק ביותר כלפי העם הפלסטיני. למרות כל התכונות הצליח פרס לתאר את עצמו כיונת שלום ולגרוף פרס נובל לשלום".

 
גטאס לא הסתפק בכך והמשיך: "אז לפחות במותו נזכור את אישיות הרודן והאחראי על פשעי המלחמה נגדנו. פרס מכוסה בדמנו מכף רגלו ועד הראש. איננו ממהרים להשתתף ולתרום בפסטיבל העצב והצער הקולקטיבי של השבט".