נמשך יישומו של הסכם הפיוס עם טורקיה, שהביא לסיום המשבר שפרץ לפני שש שנים בעקבות פרשת המרמרה. ראש הממשלה בנימין נתניהו הורה להעביר לאנקרה השבוע את כספי הפיצויים בסך 20 מיליון דולר, לאחר שהפרלמנט הטורקי אישר את ההסכם בין המדינות. הכסף מועבר בתמורה לוויתור של טורקיה על תביעות משפטיות נגד ישראל. בשלב הבא צפויה ישראל להציב שגריר באנקרה ואילו טורקיה תמנה שגריר בתל אביב.



עוד נקבע בהסכם כי ישראל תאפשר לטורקיה הזרמת כספים לבנקים בעזה. כמו כן תאפשר ישראל הקמת מתקן להתפלת מים ותחנת כוח במימון טורקי ברצועת עזה.



סכסוך שהחל בהשתלטות על המרמרה


בהסכם נכתב כי טורקיה מתחייבת להימנע מתביעה משפטית נגד ישראל בכל הנוגע למשט המרמרה במאי 2010. "הסכם זה יהווה שחרור מלא מכל אחריות של ישראל, שולחיה ואזרחיה, ביחס לכל תביעה שהיא, אזרחית או פלילית, אשר הוגשה או אשר תוגש נגדם בטורקיה, על ידי טורקיה או על ידי כל אדם אחר או ישות משפטית טורקית ביחס למשט", נאמר בהסכם.



מוקד המשבר, המאווי מרמרה. צילום: ויקיפדיה
מוקד המשבר, המאווי מרמרה. צילום: ויקיפדיה



הסכסוך בין המדינות פרץ על רקע השתלטות צה"ל על ספינות המשט הטורקי לרצועת עזה, במהלכה נהרגו תשעה אזרחים טורקים שהיו על ספינת ה"מאבי מרמרה" ועשרות נוספים נפצעו. בין היתר, המתיחות הובילה להחזרת השגרירים מתל אביב ומאנקרה ולהורדת הדרג הדיפלומטי, לצד פתיחה בהליכים משפטיים בטורקיה נגד בכירי צה"ל במהלך ההשתלטות, בהם הרמטכ"ל לשעבר גבי אשכנזי ומפקד חיל הים דאז האלוף אליעזר (צ'ייני) מרום.