משבר השבת שפרץ לאחרונה סביב עבודות הרכבת ושבירת הסטטוס קוו חשף את הקרע בין דתיים לחילונים. כעת מתברר שמחריף גם הקרע בין מדינת ישראל לקהילה היהודית-אמריקאית בסוגיית יחסי הדת והמדינה. כך עולה מממצאי סקר משותף לוועד היהודי האמריקאי (AJC) ולעיתון "הג'רוזלם פוסט", שנערך בקרב 1,002 יהודים מרחבי ארה"ב מעל גיל 18, ומסקר נוסף שנערך על ידי מכון רפי סמית בקרב 500 גברים ונשים ישראלים מעל גיל 18.



על פי הסקרים, 74% מהיהודים האמריקאים ו-62% מהיהודים בישראל מאמינים כי מדינת ישראל צריכה להכיר רשמית בזרמים הרפורמיים והקונסרבטיביים ביהדות ולאפשר להם לערוך נישואים, גיורים וכו'. הסקרים מראים באופן ברור כי ישנו משבר חמור בין ישראל לבין יהדות התפוצות בכל הנוגע להקמת אזור תפילה שוויוני ברחבת הכותל המערבי, צעד שהממשלה חסמה, אף על פי שאושר מוקדם יותר השנה על ידי הקבינט, וזאת בשל התנגדות חרדית.



רפורמים מתפללים בכותל. צילום: הדס פרוש, פלאש 90
רפורמים מתפללים בכותל. צילום: הדס פרוש, פלאש 90



52% מהיהודים האמריקאים מעולם לא ביקרו בישראל


70% מהיהודים האמריקאים ו-61% מהיהודים בישראל אומרים כי הם תומכים בהקמת אזור פלורליסטי ברחבת הכותל, שבו יינתנו שירותי תפילה שוויוניים. הסקרים מגלים עוד ש-48% מהיהודים האמריקאים סבורים שהכרה באורתודוקסיה כזרם הרשמי היחיד בישראל "מחלישה את היחסים בין ישראל לקהילה היהודית-אמריקאית", בעוד 39% סבורים כי אין לנושא זה השפעה כלשהי.



54% מהיהודים הישראלים אמרו כי השליטה האורתודוקסית במדינה "לא מקובלת" עליהם. עוד עולה מהסקרים ש-79% מיהודי ארה"ב ציינו שהעובדה שהם יהודים היא משמעותית וחשובה עבורם. עם זאת, 52% מהיהודים האמריקאים לא ביקרו מעולם בישראל.



הסקרים המלאים מופיעים היום (שישי) במגזין של "הג'רוזלם פוסט" יחד עם טורי דעה של ההנהגה הרפורמית והקונסרבטיבית בארה"ב, כמו גם נציגים מהתנועה האורתודוקסית בישראל. העורך הראשי של "הג'רוזלם פוסט", יעקב כץ, הדגיש: "ניכר כי סוגיות הגיור, ההכרה בזרמים השונים ומשבר הכותל מביאים את היחסים לנקודת רתיחה".