האם ישראל בכל זאת תקבל סיוע ביטחוני גדול יותר מארצות הברית? קבוצה של סנאטורים רפובליקנים הגישה הצעת חוק שתפשר לקונגרס לתת לישראל 1.5 מיליארד דולר נוספים בסיוע ביטחוני, נוסף על 38 המיליארד שיינתנו על ידי הממשל, כפי שנקבע בהסכם שנחתם בשבוע שעבר.



עוד מציעים הסנאטורים כי המגבלות על הוצאת הכסף ירוככו וכי הסעיף שהיה קיים עד היום, לפיו ישראל יכולה להוציא כרבע מהסכום על ציוד שמיוצר בתעשיות הביטחוניות שלה יוחזר להסכם, לאחר, שעל פי דרישת האמריקאים הסעיף יתבטל בהדרגה עד 2024.



כזכור, מה שהרגיז במיוחד את הרפובליקנים בקונגרס, שעל פי החוק הוא זה ששולט בהוצאות, הוא הסעיף שנקבע, לפיו ישראל לא תוכל לבקש סיוע נוסף מהקונגרס אחרי שההסכם ייכנס לתוקף ב-2018.



את ההצעה הגישו הסנאטורים לינזי גרהאם, שתקף לאחרונה את ראש הממשלה בנימין נתניהו על חתימת ההסכם טען כי משך את השטיח מתחת לרגלי הקונגרס, קלי איוט, ג'ון מקיין וטד קרוז. סנאטורים נוספים שהביעו תמיכה בחוק הם מרקו רוביו, רוי בלאנט ומארק קירק.



"זה רגע מאד דרמטי ביחסי ארצות הברית-ישראל בין הקונגרס לישראל", אמר הסנאטור גרהאם. "הקונגרס לא הולך לשבת בצד". הסנאטורים התנגדו גם להסכמה של ישראל להחזיר כסף אם הקונגרס ינסה לתת יותר מ-3.8 מיליארד דולר בשנה.



כזכור, הסנאטור גראהם, שאחראי על תקציב סיוע החוץ של ארצות הברית אמר בסוף השבוע כי ישראל טעתה כשחתמה על הסכם הסיוע בסך 38 מיליארד דולר עם ממשל אובמה. גראהם אמר כי ראש ממשלת ישראל, בנימין נתניהו, יכול היה לקבל עסקה טובה יותר אם היה מחכה שהנשיא ברק אובמה היה עוזב את הבית הלבן. גראהם הוסיף כי יש תמיכה רבה בקונגרס בקרב הרפובליקנים והדמוקרטים לתת סיוע צבאי נוסף לישראל ונשיא חדש, בין אם זו הילרי קלינטון או דונלד טראמפ יהיה נדיב יותר. "הם השאירו כסף על השולחן", אמר גראהם על ישראל.