לאונרד כהן נולד ממש היום לפני 82 שנה, למשפחה יהודית ממוצא פולני ליטאי, במונטריאול שבקנדה. כהן נחשב לאמן שמאוד מחובר ליהדותו, ולמעשה, בכתבה שהתפרסמה בניו יורק טיימס לפני מספר שנים, סיפר הזמר כי הוא מקפיד לשמור שבת, ואף אינו מופיע בשבת. את אלבומו האחרון (popular problems) הוציא כשהיה בן 80, לפני שנתיים בדיוק, ועדיין, ועל אף גילו המתקדם, ליאונרד כהן נחשב למשורר מבריק בעל קול עמוק וייחודי ויכולת כתיבה מרגשת ויוצאת דופן. 13 אלבומי אולפן הוציא כהן לאורך הקריירה הארוכה שלו - בשנה הבאה יחגוג 50 שנות קריירה, ועוד עשרות להיטים שילוו אותנו לעוד שנים רבות. לכבוד יום הולדתו של כהן, קבלו חמישה סיפורים מאחורי השירים שכולנו מכירים:



את "Suzanne" - אחד הלהיטים הגדולים ביותר שלו, כתב כהן ב-1966. גיבורת השיר היא סוזן ורדל שהייתה רקדנית, וגם זוגתו של מכר של כהן. הזמר התארח בביתה שליד נמל מונטריאול מספר פעמים, וסיפר עליה שהייתה מארחת למופת. על אף שיש שיחשדו ברומן בין השניים, כהן טען כי מעולם לא חוו אינטימיות. חודשים לאחר שכתב את השיר, שיתף אותו בשיחת טלפון עם חברתו הזמרת ג'ודי קולינס, שהקליטה אותו ב-1966, ולמעשה, הייתה הראשונה ששחררה אותו לאוויר העולם. כהן עצמו הוציא אותו באלבום הבכורה שלו שיצא שנה לאחר מכן, וכמו שירים רבים של כהן, גם השיר הזה זכה ללא מעט קאברים, בין היתר של נינה סימון, ניל דיאמונד ואחרים.






כהן אהב נשים, וגם אהב לכתוב על נשים. להיט ענק נוסף של הזמר – "So Long Marianne", יצא גם הוא באלבום הבכורה שלו ב-1967. את מריאן, הכיר כהן בביקורו באי היווני הידרה ב-1960. כהן סיפר כי מריאן הייתה האישה היפה ביותר שראה מימיו ובמהרה השניים הפכו לנאהבים. בעלה של מריאן, עזב אותה ואת בנם התינוק ימים ספורים קודם לכן, וכהן, החליט לאמץ את השניים, ויחד הם בילו את שנות ה-60 בין ביתה שבאוסלו, ביתו שבמונטריאול, דירתם בניו יורק והאי היווני הידרה. לפני כחודש הלכה מריאן לעולמה. את הבשורה גילה כהן דרך חברתה של מריאן שפנתה אליו וסיפרה לו כי היא על ערש דווי. כהן – איש של מילים, ביקש שתקריא לה מכתב שכתב לה: "אני קרוב מאוד מאחורייך, אם רק תושיטי יד תוכלי לגעת בי. את יודעת שתמיד אהבתי אותך, אני מאחל לך מסע נפלא. להתראות חברה ותיקה, אהבה אינסופית, ונתראה בהמשך הדרך".



את שירו של כהן "Bird on a Wire" כתב הזמר כאשר שהה עם מריאן באי היווני הידרה בשנות ה-60. הזמר עבר תקופה קשה, ומריאן, אשר ניסתה לסייע לו ולהוציא אותו מהדיכאון, הושיטה לו את הגיטרה וביקשה שינגן. באותם ימים בדיוק הותקנו חוטי הטלפון הראשונים באי, ועל אחד מהם – מחוץ לחלון ביתם של הזוג, התמקמה לה ציפור. כך נולד השיר, וגם הוא, כמו השיר "סוזן", הוקלט לראשונה על ידי הזמרת ג'ודי קולינס, חברתו הקרובה של כהן.



לאונרד כהן אוהב לכתוב מילים, וגם מכתבים. בשירו "Famous Blue Raincoat" המילים הן מכתב שכהן כותב לבחור אותו הוא מכנה – "אחי, רוצחי".


המכתב מספר סיפור על משולש אהבה בין כהן – הדובר, הבחור הנוסף ובחורה בשם ג'יין. כהן סיפר לפני שנים כי מעיל הגשם הכחול המפורסם, אותו הוא משייך במכתב לבחור הנוסף במשולש, היה בכלל שלו. הוא רכש אותו ב-1959 בלונדון, ובתחילת שנות ה-70 הוא נגנב מדירתה של מריאן בניו יורק.





אי אפשר לחגוג את יום הולדתו של כהן בלי לכתוב כמה מילים על השיר הכי מפורסם שלו – "Hallelujah". השיר יצא ב-1984, ולא נחל הצלחה כבירה. דווקא ההוצאה המחודשת של הזמר ג'ון קייל ב-1991 הכירה לעולם את השיר מחדש. שלוש שנים מאוחר יותר יצא השיר שוב בגרסתו של הזמר המנוח ג'ף באקלי, גם גרסא זו הפכה לימים למפורסמת מאוד. השיר זכה ליותר מ-300 גרסאות כיסוי, כהן עצמו סיפר פעם שהנתון הזה אירוני ומשעשע בעיניו, מאחר וכשהשיר הוקלט לראשונה, חברת התקליטים לא רצתה להוציא אותו.

לאונרד כהן מוכיח לעולם, שעל אף שכבר חצה את גיל 80, המוזיקה, חיה ועוד תחיה אצלו לנצח. כהן ממשיך ליצור, להקליט מוזיקה, ועד לפני מספר שנים, גם עמד על במה והופיע בפני עשרות אלפי אנשים ברחבי העולם. נאחל לו עוד שנים רבות של יצירה. מזל טוב!