רגע לפני פתיחת השנה העברית החדשה, כשהטמפרטורות בערבים כבר הופכות נסבלות, ישראלים רבים מוצאים זמן להתחבר אל לב לבה של היהדות ויוצאים לסיורי סליחות. בדרך כלל המנהג מתקיים באתרים אפופי קדושה, כמו ירושלים וצפת.



בעת שאלפי מתפללים מגיעים להשתתף בתפילות הסליחה של חודש אלול, המטיילים הסקרנים יכולים לחוות קצת את החיבור למסורת. המסלול הפופולרי ביותר של סיורי הסליחות עובר כמובן ברובע היהודי בירושלים.



את הסיורים ברובע ניתן לבצע בעזרת הדרכה או באופן עצמאי. תעברו בין המבנים העתיקים ובנקודות תצפית עוצרות נשימה, שבהן תיהנו מהמראה שיש לבירת ישראל להציע בלילה. תוך כדי ההליכה תוכלו להציץ בבתי כנסת קטנים, באתרים של חפירות ארכיאולוגיות שנמצאים מתחת לרובע, במוזיאונים המספרים את תולדותיה של העיר העתיקה, ולחתום את הביקור בגולת הכותרת של העיר - הכותל המערבי, שבתקופה זו של השנה גדוש מתפללים.


אף שאפשר לחוות בקלות את סיורי הסליחות באופן עצמאי, בכל זאת מומלץ - לפחות פעם אחת - להצטרף לאחד מסיורי הסליחות המודרכים. הסיבה היא כי המדריכים יכולים להכיר לכם פינות נסתרות במסלול שבו אתם צועדים. ברשותם גם, כמובן, ידע עשיר, שאותו הם מתבלים באנקדוטות משעשעות, משחקי תפקידים וכלי נגינה שיכניסו אתכם לאווירת חודש אלול.



בתקופה הנוכחית, עד ימי החגים, יש לא מעט סיורים מודרכים בתשלום שאליהם תוכלו להצטרף. הנה כמה מהמומלצים.


דרך הקולות


לרגל עשרת ימי תשובה, חברת יאללה באסטה, שבדרך כלל מתמחה בסיורים קולינריים בשווקים, מוציאה סיורים מאורגנים לכותל המערבי ולרובע היהודי בירושלים. שלושת הסיורים שמוציאה החברה יעברו בין בתי הכנסת הוותיקים של הרובע, קבר דוד והתצפית המשקיפה אל רחבת הכותל המלאה במתפללים. בימים אלה, שבהם העיר העתיקה עמוסה במבקשים גישה חופשית אל הבורא, תוכלו לחוות את האווירה דרך הפיוטים שנשמעים מכל עבר.


כחלק מהסיור יתקיים דיון בין המשתתפים על משמעות הימים הנוראים בימינו ובימי קדם.



מתי: יום רביעי, 28 בספטמבר, יום חמישי, 6 באוקטובר, יום שני, 10 באוקטובר. החל ב-21:00 ועד חצות. מחיר: 79 שקל למשתתף. לפרטים ולהרשמה: 055-6646684.


גם חברת מסלולים מתכננת סיורי סליחות ליליים בירושלים. הם יועברו על ידי ערן ודוד גל–אור עד ערב יום כיפור, 11 באוקטובר. הסיורים ישלבו חוויית השתתפות באמירת סליחות במגוון בתי כנסת, צפייה במתפללים בכותל והליכה בסמטאות העיר בשעות הלילה ועד הבוקר.



בית הכנסת "החרובה" בירושלים. צילום: מיטל שרעבי
בית הכנסת "החרובה" בירושלים. צילום: מיטל שרעבי



סיור אחד שמוצע הוא "אשמורת הבוקר בנחלאות", שמתקיים בין 03:30 לפנות בוקר ל-06:30. בשעות אלו, שבהן המטיילים לא פוקדים את הרחובות, אפשר להכיר באופן אינטימי את סמטאות הבירה. זאת הזדמנות נפלאה להתחבר לאווירה של העיר העתיקה בימים של בקשת הסליחה ולהתוודע מקרוב אל המנהגים של חגי תשרי.



מתי: שישי, 30 בספטמבר, שישי, 7 באוקטובר, שלישי, 11 באוקטובר. לפרטים ולהרשמה: 054-2406657 ,054-2406653.


לצד הכנרת


אם אתם מעוניינים בסיור סליחות מודרך בלי להיפרד מעשרות שקלים, התאחדות המלונות בטבריה עורכת סיור כזה בעיר, ועוד בשעות שהבריזה של הכנרת קרירה ומרגיעה.



הסיורים יתקיימו בימי שני במהלך חודש ספטמבר ב–21:00. הם יחברו אתכם לקדושה של העיר הצפונית, בין היתר משום שהמסלול עובר בבית כנסת "כיפות השל"ה הקדוש", שבו תוכלו לשמוע את סיפור המקום ועל מנהג "תשליך" שרלוונטי מאוד כשמטיילים לצד הכנרת.



בהמשך תגיעו לבית הכנסת של חסידות קרלין ול"עץ החיים" של רבי חיים אבולעפיה, ותעצרו במקווה העתיק. במקום תשמעו פיוטי סליחות בנוסח טברייני. את הסיור תסיימו בבית הכנסת "הסניור".



אם יישאר לכם עוד מקום לקלוט רוחניות, תוכלו לסיים בתפילת סליחות בקבר רבי מאיר בעל הנס שעל חוף הכנרת.



מתי: יום שני, 26 בספטמבר, ב־21:00. נקודת יציאה: הפארק הארכיאולוגי (מול מלון “לאונרדו פלאזה״). הסיורים ללא תשלום. הרשמה מראש בטל׳: 054-2282373.



מיזם "אוצרות הגליל" מזמין אתכם למסע בעקבות סיפורה של מרגלית זינאתי, יהודייה מהכפר הדרוזי פקיעין. הסיור ייפתח במערת רבי שמעון בר יוחאי, שבה יש המאמינים שהתגלו סודות הקבלה ונכתב ספר הזוהר. כחלק מהרצון להתחבר לשורשים העתיקים של חודש הסליחות, יסופר במערה סיפור בריחתו של בר יוחאי מהרומאים וחייו במערה. כאן תבינו את הקשר המיוחד בין חודש הסליחות לתורת הסוד.



בית הכנסת העתיק בפקיעין. צילום: מיטל שרעבי
בית הכנסת העתיק בפקיעין. צילום: מיטל שרעבי



מהמערה תרדו עם השביל למעיין ותפגשו את הפסיפס האנושי הייחודי של הכפר. תשמעו מבני המקום סיפורים על הדת הדרוזית המסתורית. לאחר מכן הסיור ימשיך אל בית הכנסת העתיק, שם יתקיים מופע ופיוטי סליחות. את הביקור מסיימים במופע "פיסות של פקיעין" של מרגלית זינאתי.



מתי: ראשון, 26 בספטמבר, רביעי, 28 בספטמבר, חמישי, 6 באוקטובר, ראשון, 9 באוקטובר. שעת התחלה: 19:00. משך הסיור: כשעתיים וחצי. מחיר: 60 שקל למבוגר, 40 שקל לילד. נקודת יציאה: כביש 864. יש להחנות בירידה למערת רבי שמעון בר יוחאי. לפרטים: 077-9964430.


על הנמל

כחלק ממסורת שנתית, נמל תל אביב יארח את התזמורת האנדלוסית הישראלית אשדוד לקונצרט סליחות לפני השקיעה. הקונצרט, שיתקיים זו השנה החמישית, מזמין דתיים וחילונים שרוצים להתחבר אל חודש אלול באווירה תל אביבית, שהיא מעט שונה מזו שבסיורי הסליחות הנהוגים בערים העתיקות. בקונצרט ינגנו פיוטים של חודש הסליחות, ובעמדת המנצחת תעמוד סיון אלבו בן חור. ילוו את המוזיקה אורית עטר, ליאור אלמליח ומני כהן.



מתי: יום ראשון, 9 באוקטובר, 19:30, נמל תל אביב. ללא תשלום.



לרגל חגי תשרי, קק"ל מוציאה טיול סליחות מאורגן בשם "אל סמטאות צפת הקסומה". הטיול יוצא באוטובוס מתל אביב, עם נקודת איסוף בחיפה, בדרך לעיר המקובלים. מדובר בסיור מודרך שיעצור בקברו של רבי שמעון בר יוחאי בהר מירון ומשם ימשיך אל סמטאות צפת העתיקה, המתעוררות לחיים במהלך חודש אלול. תוך כדי שיטוט בין הסמטאות תיכנסו גם לבית כנסת עתיק, שבו מקיימים עד היום את מנהג הסליחות.



מתי: יום חמישי, 29 בספטמבר, 15:00. נקודת יציאה: תל אביב. חזרה משוערת: חצות. מחיר: 120 שקל למשתתף.  לפרטים ולהרשמה: 1-800-350-550.