בדיקות המעבדה אישרו: חשש להמצאות סלמונלה בסדרת ייצור של מוצר כריות נוגט 750 גרם של תלמה, שיוצרה בתאריכים 18/09/16 עד 20/09/16, משרד הבריאות עודכן. לאחר שאתמול פורסם כי נבדק החשד לחיידק הסלמונלה בדגני הבוקר של תלמה בשל אינדיקציה ראשונית להמצאות החיידק, הודיעה הבוקר (שישי) החברה כאמור, כי התקבל אישור סופי מהמעבדה החיצונית להמצאות החיידק. 



חברת יוניליוור מסרה כי בהמשך להודעה מאמש ולאחר שקיבלו הבוקר אישור סופי מהמעבדה החיצונית, "האריזות שיוצרו בסדרה זו נתונות בהסגר מלא מרגע ייצורן ולא יצאו לשיווק - החברה ביצעה בדיקה פיזית של המשטחים שבהסגר, כולל מדבקות הזיהוי שעליהם והתאמת המדבקות לתכולה. לאחר השלמת כלל הבדיקות, נמצא שכל האריזות שיוצרו בסדרת ייצור זו אכן נמצאות בהסגר והחל נוהל השמדה. השמדת האריזות תושלם בתחילת שבוע הבא. החברה מבהירה שכל המוצרים ששווקו ונמצאים על המדפים עברו בדיקות ובטוחים לצריכה".

קורנפלקס של תלמה, ארכיון. צילום: אבשלום ששוני
קורנפלקס של תלמה, ארכיון. צילום: אבשלום ששוני



עוד נמסר מהחברה כי "בעקבות האירוע שהתרחש לאחרונה במפעלנו בערד, הרחבנו את מערך הבקרה והפיקוח, זאת כדי לוודא ששום מוצר לא יגיע אל השוק בטרם קבלת תוצאות מעבדה מיקרוביאליות תקינות. החברה פועלת על פי הנחיות משרד הבריאות ועל פי הסטנדרטים המחמירים של יוניליוור העולמית, כדי להבטיח שכל מוצריה יגיעו למדפים לאחר בדיקות איכות קפדניות ושהם תקינים ובטוחים לצריכה".



פרטי הסדרה המיועדת להשמדה:


כריות נוגט 750 גר׳


ת. יצור - 18/09/16 – תוקף – 13/09/17- קו אריזה D


ת. יצור – 19/09/16 – תוקף – 14/09/17 - קו אריזה D


ת. יצור – 20/09/16- תוקף- 15/09/17 – קו אריזה D



איגוד רופאי בריאות הציבור התייחס לאירועי זיהום סלמונלה בפסי ייצור: "לאור הדיווחים בימים האחרונים על זיהום סלמונלה בפסי ייצור של מפעלים גדולים, איגוד רופאי בריאות הציבור שב ומדגיש כי ההגנה על בריאות הציבור בתחום בטיחות המזון מצריכה מצד אחד אחריות ושקיפות של יצרני המזון ומצד שני פיקוח ממלכתי יעיל השומר על בריאות הציבור בכל עת. הודעות מלאות ומוקדמות של חברות המזון לציבור תמנענה פגיעה באמון הציבור, בפרט אם נוצר מחסור זמני על המדפים, המעלה תהיות ושאלות באופן טבעי".



עוד מסר האיגוד כי "בראייה זאת, אנו מברכים על החמרת הפיקוח על בדיקות זיהום במזון בתקופה האחרונה, כולל ההנחיה החדשה של משרד הבריאות בנוגע לחובת הדיווח של כל המעבדות, כולל הפרטיות. חובת הדיווח חלה על כל ממצא של חיידקי סלמונלה וליסטריה הפתוגניים בכל שלב בייצור".



הפרשה החלה בחודש אוגוסט


כזכור, בתחילת חודש אוגוסט הודיעה חברת "יוניליוור" כי התגלה זיהום של חיידק הסלמונלה במפעל ייצור דגני הבוקר שלה, אולם הבהירה כי מוצרים נגועים לא שווקו לצרכנים. לאחר שהתעקשה לאורך הפרשה כי אין חשש שמוצרים מזוהמים הגיעו לרשתות השיווק, פרסמה החברה הודעה דרמטית לפיה יצאו אל השוק מוצרי החברה, "קורנפלקס של אלופים" ו"קוקומן צדפים", שבהם קיים חשש לזיהום.



החברה הודיעה כי כ-240 יחידות של המוצרים הגיעו לציבור וששוקו באזור פתח תקווה. השאלה כיצד אירעה התקלה טופלה בחקירה פנימית במפעל. למרות שהובהר כי המוצרים הנגועים ירדו מהמדפים, הביקורת הציבורית לא איחרה להגיע, והצרכנים הצביעו בידיים. שר הבריאות יעקב ליצמן שהתראיין בנושא, אמר: "אם החברה משקרת זה חמור מאוד. אם הייתה כן פשלה בטעות זה דין אחד, אם זה מכוון - תהיה תגובה חזקה וחריפה מאוד של המשרד".