גוברת המחאה נגד החלטת הממשלה להנציח את זכרו של השר רחבעם זאבי (גנדי) במתחם החאן שבשער הגיא. קבוצה של מורי דרך המתנגדים להחלטת הממשלה מריצים עצומה באינטרנט ואילו ותיקי חטיבת הראל של הפלמ"ח מתכננים הפגנת המונים בשער הגיא. את העצומה נגד ההחלטה להנציח את גנדי דווקא בשער הגיא מובילים ד"ר שמעון גת, מדריך טיולים ומרצה מקיבוץ נען, ואיתו קבוצה של מורי דרך. הללו העלו בסוף השבוע עצומה באינטרנט שבה הם תובעים להכריז על חאן שער הגיא כמוקד הנצחה למלווי השיירות לירושלים בתש"ח, שהיו אנשי חטיבת הראל.



"זו כמעט קריאת חירום. מעשה חמור מתרחש מול עינינו. החלטת ממשלה מ־1998, שנועדה להקים מרכז הנצחה ללוחמי ונהגי השיירות לירושלים במלחמת העצמאות, אנשים שסכנו עצמם ורבים מהם קיפחו את חייהם שם, נהפכה על פיה. בהחלטת ממשלה מ־2011 הוחלט להקדיש את המקום למורשתו של רחבעם זאבי־גנדי", כתב שמעון גת, יוזם העצומה.



"הונצח במספר רב של אתרים"


נימוקיהם: "גנדי מעולם לא לחם שם. הוא הונצח כבר במספר רב של אתרים. הנה רשימה חלקית: כביש הבקעה, שזאבי פעל לפיתוחו, גשר מעל נתיבי איילון ברמת השרון (עיר מגוריו), טיילת באשדוד; שדרת הטיילת בראשון לציון; טיילת בהר הזיתים בירושלים; הטיילת המרכזית באילת ועוד. "אני שייך לקבוצת פעילים, מורי דרך, שיצאה בזעקה נגד מהלך זה, שחיים גורי הגדירו היטב במילה אחת: 'תועבה'. לפיכך אנו מבקשים מכולכם לחתום על העצומה ולהפיצה בין כל מכריכם", כתב גת.



בתוך כך ועד הפעולה של ותיקי חטיבת פלמ"ח הראל מתכנן השבוע הפגנה גדולה בשער הגיא נגד יוזמת הממשלה, בהמשך למכתב ששלחו בסוף השבוע מפקדי חטיבת הפלמ"ח לראש הממשלה בהם הם קוראים לממשלה לחזור בה מהחלטתה.