בימים האחרונים, ככל הנראה על רקע בצורת בענייני כלכלה בוערים, התלהט מחדש הוויכוח על מיסוי דירה שלישית. ושוב מוחזרו אותן הטענות על היעדר ההיגיון הכלכלי בהחלטה. ושוב הוסבר דבר האיוולת שתפגע בשוכרי הדירות ותפלה לרעה את בעלי הדירות בשווי נמוך. קולות ההתנגדות בקעו בעיקר ממפלגות בקואליציה כמו הבית היהודי ויהדות התורה, אבל לא רק. גם מאנשי הליכוד כמו דוד ביטן הגיחו הצייצנים. אגב, מעניין שדווקא באופוזיציה (למעט יאיר לפיד) שותקים. הם בעד מיסוי “העשירים”.



משה כחלון. צילום:נועם רבקין פנטון, פלאש 90
משה כחלון. צילום:נועם רבקין פנטון, פלאש 90



שיא אינתיפאדת המס נגד שר האוצר משה כחלון נרשם בסוף השבוע, כשראש הממשלה בכבודו ובעצמו התחמק מהבעת עמדה כשנשאל בנושא. לטענתו, כבעל שלוש דירות הוא מנוע מהבעת עמדה. התשובה נפלה בהפתעה על כחלון, שהיה בטוח שנתניהו כבר העניק לו גיבוי בישיבת הממשלה וגם בוועדת השרים לענייני חקיקה. שרת המשפטים איילת שקד נתנה לו חבל כדי לרדת מהעץ כשהבהירה שאין מניעה להצביע בנושאי מיסוי כי מדובר בעניין רוחבי ולא אישי.



אז מדוע פתאום ראש הממשלה עשה קולות של עצמאות כלכלית בתואנה של ניגודי אינטרסים? זה מה שנשאל בסביבתו של כחלון. אלא ששריר קטן של שר האוצר הספיק כדי שראש הממשלה ימהר להבהיר שמדובר באי-הבנה, והוא בעד כחלון.



לפי הערכתי, מיסוי שלוש דירות יעבור כי מדובר בהחלטה בעלת חשיבות אסטרטגית לשר האוצר. אם החברים בקואליציה יצביעו נגד היוזמה, כחלון עלול להגיב בהקפאת העברת כספים ליישובים מעבר לקו הירוק, ומכאן קצרה הדרך לפירוק הקואליציה.


השתלטות עוינת על נתניהו


נתניהו לא יקבל עליו שום צ’אנס. הוא לא יסכן את שלמות הקואליציה ואת שלומו העצמי בגלל נושא אזוטרי מבחינתו. כחלון אינו לפיד שניתן לפטרו ללא הינד עפעף ולהקדים את הבחירות. הוא לב לבה של הקואליציה הנוכחית. כחלון השתלט השתלטות עוינת על נתניהו לאחר שלמד בצורה יסודית את כל חולשותיו. הוא סחט ממנו זיכיון לבלעדיות לטיפול בנושאי כלכלה.



ראש הממשלה נאלץ לשעבד את האג’נדה הניאו-ליברלית שלו, וכחלון מנצל את מעמדו עד תום. עם הזמן התמחה נתניהו בבליעת צפרדעים הרבה יותר מסובכות לעיכול מענייני מס כמו חוק שכר הבכירים - ועשה זאת בהצטיינות יתרה. שר האוצר מסוגל להעביר כל החלטה כלכלית הזויה ככל שתהיה כמו ביטול הטבות המס בדיוטי פרי. ראש הממשלה מתמסר כי הוא מבין היטב את מקומו במשבצת. הוא דואג לטפח ולחבק את כחלון (כמו בנסיעתם המשותפת לעצרת הכללית) חזק עד כדי סכנה לבריאותו.



כאמור, החלטת המיסוי תעבור אם כי בשינויים לא מהותיים שייעשו בהסכמת כחלון. השינוי העיקרי הוא יצירת קשר בין שווי הדירה לגובה המס שישולם. הרי לא ייתכן שמי שמחזיק שתי דירות בשווי 20 מיליון שקלים יהיה פטור ממס, אך מי שמחזיק בשלוש דירות בשווי 5 מיליון שקלים יחויב במס.


בטווח הנראה לעין ימשיכו השניים לתחזק זוגיות מופלאה עד שלאחד מהם יהיה אינטרס לשבור את הכלים.