ארונו של נשיא המדינה התשיעי, שמעון פרס הוצב הבוקר (חמישי) ברחבת הכנסת כדי שאזרחים יוכלו לחלוף על פניו ולחלוק לו כבוד אחרון. לפי ההערכות, כ-35 אלף בני אדם הגיעו אל האזור וחלפו על פני הארון. הצפי הוא שבשעות הערב המספרים עוד יוסיפו ויגדלו. בין המבקרים, אזרחים מכל קצוות הארץ, חיילים, תלמידים ובני נוער.


אתמול נפתחו אירועי ההשכבה כשהורדו דגלי הלאום לחצי התורן במשכן. תחילה נערך במקום טקס הנחת זרים על ידי נשיא המדינה ראובן ריבלין, ראש הממשלה בנימין נתניהו ויו"ר הכנסת יולי אדלשטיין, ועד תשע בערב יוכל הציבור לחלוף על ארונו. 

נשיא ארצות הברית לשעבר, ביל קלינטון שנחת הבוקר בישראל, הגיע ישירות מהשדה לירושלים. קלינטון התייחד עם זכרו של פרס ברחבת הכנסת. הוא התייצב מול הארון מלווה בנשיא ריבלין וביו"ר הכנסת אדלשטיין ואחר כך חלף על פני הארון, התייצב מולו ושם ידו על לבו. 

קהל של אלפים עבר משעות הבוקר ועד כה ליד ארונו של הנשיא התשיעי שמעון פרס המוצב ברחבת הכנסת. בין החולפים היו חברים של פרס מתקופות שונות בחייו, חברי תנועות נוער, תלמידי בתי ספר בירושלים. 

נערים ומבוגרים מוקירים את פועלו. צילום: מרק ישראל סלם
נערים ומבוגרים מוקירים את פועלו. צילום: מרק ישראל סלם


"פרס, אתה חסר". צילום: מרק ישראל סלם
"פרס, אתה חסר". צילום: מרק ישראל סלם


כבוד אחרון חלקו לפרס כמה אנשים שליוו אותו בצמתים שונים בחייו ביניהם צלמו האישי ויועצו יוסף אבי יאיר אנגל המכונה "ג'וחא שאמר". "בתקופת נשיאותו של פרס צילמתי כ-500 אלף תמונות ומעולם לא חשבתי שאגיע לרגע שאצטרך לצלם את ארונו".

על הארון חלפה גם אורנה שמעוני ממקימות ארגון ארבע אמהות שבעלה המנוח היה ראש מטה ההסברה של מפלגת העבודה כשפרס שימש כיו"ר המפלגה: "הלב שלי הלך אני רועדת כל היום. הסתלקותו של פרס הכתה בי והוא יחסר לי מאוד. פרס היה אחרון הענקים".

בפינה צדדית ברחבה הודלקו נרות נשמה והונחו זרי פרחים מטעם האזרחים. בשעות הבוקר קיימה סיעת העבודה ישיבת אבל במשכן כשיו"ר האופוזיציה, חבר הכנסת הרצוג, חברת הכנסת ציפי לבני וח"כים נוספים ספדו לפרס ואחר כך עברו על פני הארון. בכנסת מעריכים כי במשך היום יחלפו רבבות על פני הארון ודיווחו כי זרם הבאים הולך ומתגבר. 


ריבלין ליד ארונו של פרס. צילום: מרק ישראל סלם
ריבלין ליד ארונו של פרס. צילום: מרק ישראל סלם


בין הנוכחים היו גם בני נוער, ליהוא עמידור בן ה-12 דרש ממשפחתו להגיע לאירוע. "היה לי חשוב להגיע ודרשתי ממשפחתי לבוא כי פרס לדעתי הוא אחד האנשים הכי חשובים במדינה ואם לא הוא, המדינה לא הייתה כפי שהיא היום. אני עדיין לא מעכל את זה. הבן אדם שהקים את המדינה בשתי ידיים הלך. אחיו עילאי עמידור הוסיף: "לא חשוב אם מסכימים עם פרס או לא, חשוב לחלוק לו כבוד כפי שהוא חלק לנו".

רינה מיבנה הגיעה עם נכדה עילאי: "היה לי חשוב להגיע כי זה אדם שחלם ואני חלמתי איתו, עכשיו הוא הלך ואני מפחדת מדלת החלומות שנסגרת. הייתה תקופה והיא איננה, הרגשתי אתמול כאילו איבדתי את אבא שלי שוב. היה לי חשוב שהנכד יגיע ועוד כמה שנים הוא יבין את גודל האירוע".



אמש הבית הלבן הודיע כי אובמה צפוי לנחות מחר בישראל ולשאת דברים במהלך ההלוויה. אובמה הוציא הנחיה רשמית להוריד את דגלי ארצות הברית לחצי התורן בעקבות מותו של פרס. זו רק הפעם השישית בלבד בהיסטוריה של ארצות הברית שדגלי המדינה הורדו לחצי התורן עבור אישיות זרה.

בתוך כך אבטחה חסר תקדים לקראת הלווייתו של פרס מחר בשעה 12:00 בחלקת גדולי האומה שבהר הרצל. המבצע משותף למשרד החוץ, רשות שדות התעופה, צה”ל, השב"כ והמשטרה. בנתב”ג ההיערכות תהיה מורכבת במיוחד, שכן היום ומחר הם ימים מהעמוסים ביותר בשדה הלאומי, בשל נסיעתם של עשרות אלפי חסידי ברסלב ומאמינים לעיר אומן, לרגל ראש השנה.

7,000 שוטרים יאבטחו את המבצע המורכב, "כעת מחר" שמו, מהיום ועד מחר אחר הצהריים בתום ההלוויה. הארון הועבר ב־8:00 בבוקר מבסיס צה”ל שבצריפין בשיירה איטית על גבי רכב הלוויות, והוא לווה בחוליה של משמר הכנסת. ברחבת המשכן הוא הוצב על בימה שחורה שהוקמה עוד אתמול, ומשעה 9:00 ועד 21:00 יוכל הציבור הרחב לחלוף על פניו. כביש 1 מתל אביב לירושלים ייחסם לתנועה בשעות הבוקר בשל שינוע הארון. ביום שישי לפנות בוקר ייחסמו לתנועה הכבישים המובילים אל הכנסת וממנה, עד לשעה 14:00.

מחר ייצא הארון מהכנסת להר הרצל. ב־09:30 ייערך טקס הפרידה ויינשאו ההספדים. ב־11:00 תחל הצעידה לחלקת גדולי האומה, ושם יתקיים בשעה 12:00 טקס קבורה ממלכתי, שצפוי להסתיים עד 13:00. טקס הקבורה עצמו יהיה מצומצם, אבל הציבור יוכל לצפות בו על מסכי ענק שיוצבו בהר הרצל.

דרכו האחרונה של פרס. צילום: מרק ישראל סלם
דרכו האחרונה של פרס. צילום: מרק ישראל סלם


משפחת פרס תשב שבעה החל ממחר במרכז פרס לשלום שביפו, למעט בשבת ובראש השנה שבו לא יושבים שבעה לפי ההלכה היהודית.

ההיערכות לכל זאת החלה כבר לפני שבועיים עם אשפוזו של הנשיא לשעבר. הגורמים הרשמיים רעננו את הפקודה המכונה “חבצלת”, שלה אחראי ירדן ותיקאי, ראש מערך ההסברה הלאומי, ובמשטרה ניצב אלון לבבי, ראש אגף המבצעים.

המנהיגים מהעולם יועברו במסוקים או בשיירות מיוחדות מנמל התעופה בן גוריון להר הרצל. השב"כ יהיה אחראי לאבטחת המשלחות ויקבל תגבור של יחידות מיוחדות של המשטרה ושל צה"ל.

בשיירה האווירית צפויים להגיע יותר מ־100 מטוסים. בנמל התעופה בן גוריון ייקלטו המשלחות, כאשר האמריקאים הודיעו אתמול לרשויות בישראל כי הם זקוקים לאישורי נחיתה לשישה מטוסי מטען.

כל האורחים הממלכתיים שיגיעו יחולקו לבתי מלון יוקרתיים בבירה, פרט לנשיא ארה"ב לשעבר ביל קלינטון, שככל הנראה ילון בבית מלון בהרצליה. הנשיא המכהן ברק אובמה ינחת בשישי בבוקר וימריא באותו יום בחזרה לארה"ב, משיקולי אבטחה. שאר ראשי המדינות ילונו במלון המלך דוד בירושלים. האמריקאים ישוכנו במלון מצודת דוד, ושרי החוץ שבאורחים ילונו במלון וולדורף אסטוריה. משרד החוץ מפעיל חדר מצב, כדי לרכז את המידע הנוגע להגעת אישים בכירים וטיפול בהם במהלך שהותם בארץ.