נשיא ארצות הברית לשעבר ביל קלינטון ספד לנשיא התשיעי של מדינת ישראל שמעון פרס ז"ל בטקס ההלוויה שנערך היום (שישי) בהר הרצל ואמר כי פרס הוא "Imagine" של ג'ון לנון: "אני זוכר אותו ביום ההולדת 80 שלו עם אריאל שרון. זה היה ערב פרסי טיפוסי. על הבמה היו המון צעירים שדיברו ואמרו מהו בשבילו. היו שם גם ילדים אתיופיים. אחד שפגש אותו בשדה התעופה במסגרת העלאת יהודי אתיופיה. הייתה שם גם מקהלה של יהודים וערבים ששרו ביחד את אימג'ן. שמעון היה יכול לדמיין את כל האנשים שחיים בעולם לפי השיר הזה".



קלינטון תיאר איזה אדם מיוחד היה פרס: "הוא התחיל בתור סטודנט, המשיך בתור מורה, והפך לאגדה. הוא סייע לכולנו להתנשא מעל הפחדים, מעל הדברים שאנחנו מתנגדים אליהם. היה קשה לו לעשות את זה. מאוד קל להגיד דברים כאלה בעצרת זיכרון. קשה לעשות את זה. תחילה הוא היה צריך להבין מה הוא עושה, לסלוח לעצמו על השגיאות של עצמו. המאמץ המינימלי שצריך לעשות את זה, גרם ללב שלו להיות גדול ממוחו".




"יותר מהכל -  היה משרת ציבור" 



כמו כן, התייחס נשיא ארצות הברית לשעבר לקשר הקרוב לנשיא התשיעי: "אתמול ראש הממשלה אמר, שזה היום הראשון בלי מדינת ישראל. הוא היה משרת הציבור יותר מהכל. היה לי הכבוד לחלוק כמעט 25 מהשנים האלה איתו, ועם יצחק רבין, בניסיונות להגיע לשלום צודק בין ישראל לפלסטינים. שמעון זה מישהו להקשיב לו, לצחוק איתו, עם סבלנות אין קץ. הוא תמיד הרשים ביכולת שלו ללכת מעבר לכל המכשולים. יש לי את הכבוד לספר לכם מה הוא היה עבור מישהו שהוא לא אזרח המדינה".



נשיא ארה''ב לשעבר ביל קלינטון לצד יושב ראש הכנסת יולי אדלשטיין. צילום: AFP
נשיא ארה''ב לשעבר ביל קלינטון לצד יושב ראש הכנסת יולי אדלשטיין. צילום: AFP



קלינטון הוסיף: "אני מייצג מיליונים אחרים שהוא מייצג ולא פגש. הוא עשה כמיטב יכולתו לבנות כוח הגנה בלתי ניתן להכנעה. הוא דאג לילדי ישראל, אבל גם לילדי השכנים ומדינות אחרות ברחבי העולם. שאלו אותו מה אתה רוצה שתהיה המורשת שלך, הוא אמר שהוא דואג למחר יותר מאשר לאתמול. הוא תמיד הסתכל קדימה. הוא תמיד הסתכל קדימה, כמו פארק ההייטק שהוא מתכוון לבנות. יש עכשיו צעירים בכל האזור, שמנסים לשבור את הכבלים המנטליים באמצעות היכולות שהוא העמיק. המבקרים שלו טוענים שהוא היה נאיבי, ויותר מדי אופטימי. הם טעו לגבי הנאיביות שלו. הוא ידע בדיוק מה הוא עושה, הוא היה אופטימי. הוא מעולם לא ויתר על אף אחד. ראש הממשלה דיבר על החברות הנפלאה. היה שם קמפיין קשה, אבל הם שמרו על הכבוד ביניהם".