מחלקת המדינה האמריקאית מחריפה את הטון בגינויים שלה נגד קידום הבנייה בהתנחלות שבות רחל. בהודעה חסרת תקדים שפורסמה היום (רביעי), הממשל האמריקאי אף קשר בין הבנייה להסכם הסיוע הבטחוני. ישראל הגיבה לגינוי האמריקני ומשרד החוץ פרסם הודעה בה נכתב: "יחידות הדיור שאושרו בשילה הן לא התנחלות חדשה. הן ייבנו בשטח שילה ולא ישנו את שטחה העירוני של שילה. הבתים מיועדים לתושבי עמונה. ישראל מחוייבת לפתרון 2 המדינות. המכשול האמיצי הוא לא ההתנחלויות אלא ההתעקשות הפלסטינית שלא להכיר במדינה יהודית".
בהודעת הגינוי אמר מארק טונר, סגן דובר מחלקת המדינה, כי ההחלטה לבנות 300 יחידות דיור "מרחיקה עוד יותר את פתרון שתי המדינות" ושהיא "סותרת התבטאויות פומביות של ממשלת ישראל, שאמרה כי היא לא מתכוונת ליצור התנחלויות חדשות בשטח". בהודעה נכתב כי "התנחלות זו, שקרובה יותר לירדן מאשר לישראל, מחלקת את הגדה המערבית ומרחיקה את המדינה הפלסטינית".
בגינוי קושרים במחלקת המדינה לראשונה את הסכם הסיוע הביטחוני לנושא: "זה מאוד מטריד", נכתב, "במיוחד לאור הסכם הסיוע הביטחוני חסר התקדים שנועד לחזק את בטחונה של ישראל. ישראל מחליטה לסתור את האינטרס הביטחוני שלה לפתור את הסכסוך עם הפלסטינים".

נתניהו ואובמה. "ישראל אמורה לבצע צעדים מקדמים שלום, ועושה רק ההיפך". צילום: רויטרס

"עוד מטריד כי בעוד שהעולם התאבל על הנשיא לשעבר שמעון פרס ומנהיגים מארה"ב ומכל העולם הגיעו לישראל, כדי לחלוק כבוד למי שקידם את השלום, תכניות התקדמו כדי לחתור תחת פתרון שתי המדינות שפרס האמין בו כל כך. ישראלים צריכים להחליט בין הרחבת ההתנחלויות לאפשרות של שלום ופתרון שתי המדינות", נכתב.  
בהודעת הגינוי מזכיר הדובר את דוח הקוורטט שקרא לצדדים לנקוט בפעולה כדי לקדם את פתרון שתי המדינות והוסיף כי "לצערי לא ראינו את זה אלא בדיוק להפך". בסיום ההודעה מציינים בהודעה כי התקדמות בבנייה בהתנחלויות היא צעד נוסף לכיוון מדינה אחת שלא תואמת את היותה של ישראל יהודית ודמוקרטית. עוד הוסיפו כי המשך בתכניות הבנייה ירחיקו את ישראל מהקהילה הבינלאומית ומשותפיה בעולם. 

דובר הבית הלבן, ג'וש ארנסט, המשיך את הביקורת הערב ואמר כי "נתניהו הפר את ההתחייבות לא להקים התנחלויות חדשות. כך לא נוהגים ידידים".
 
התכנית שגרמה לארה"ב להוציא הודעת גינוי כה חריפה היא תכנית "הפיצוי" לתושבי עמונה שאישרה הממשלה. הקמת 98 יחידות דיור חדשות סמוך להתנחלות שבות רחל בבנימין - ספק התנחלות חדשה, ספק הרחבה "יצירתית" של שבות רחל. מטרת יחידות הדיור - חלופה עבור התושבים שיפונו מעמונה בעקבות פסיקת בית המשפט העליון. תכנית כוללת גם אפשרות להרחבה עתידית של 200 יחידות דיור נוספות וכן הקמת אזור תעשייה. 
בחודשים האחרונים מחריפים בארה"ב את הטון בגינויים שמפרסמים, אולם עד כה לא קשרו בין הודעות הגינוי להסכמי הביטחון ונראה כי החשש של הממשל הישראלי מהחלטה שיעביר נשיא ארה"ב במועצת הביטחון לאחר הבחירות ושתעסוק בסכסוך הישראלי פלסטיני הופך לממשי.