מחאת הפלמ"ח נמשכת: ותיקי הארגון ובראשם מפקדי ולוחמי חטיבת הראל הפגינו היום (שישי) מול מתחם החאן בשער הגיא במחאה על כוונת הממשלה להנציח במקום את שמו של רחבעם זאבי (גנדי). בעצרת השתתפו מי שנחשב למשורר הפלמ"ח חיים גורי ואשתו עליזה, האלופים במיל צבי זמיר, עמוס חורב, שייקה גביש, אלעד פלד ולצידם רבים מ בני דור ההמשך ומשוחרי מורשת הפלמ"ח. דפנה זהבי, שאביה היה לוחם פלמ"ח והיא עצמה כלתו של המשורר דוד זהבי, ביצעה בעצרת את השירו של חיים גורי "באב אל וואד" ואת העצרת ארגן ארגון דור ההמשך של הפלמ"ח בהובלת יואב רגב.



רחבעם זאבי. צילום: פלאש 90
רחבעם זאבי. צילום: פלאש 90



לאחר העצרת, ותיקי הפלמ"ח ובני דור ההמשך יצאו בשיירת מכוניות משער הגיא לעבר משטרת לטרון לתצפית לעבר המשלטים בהם ניהלו בתש"ח קרבות עקובים מדם. ותיקי חטיבת פלמ"ח הראל טוענים כי אין כל מקום להנציח בשער הגיא את זכרו של רחבעם זאבי (גנדי), שאמנם היה איש פלמ"ח, אך לחם בגזרות אחרות ולא בשער הגיא, בו איבדה חטיבת הראל מאות מלוחמיה במהלך ליווי השיירות ופריצת המצור על ירושלים בתש"ח.



שוקלים שביתת רעב


יו"ר עמותת מוזיאון הפלמ"ח, שייקה גביש, הסביר לקראת ההפגנה כי לו ולחבריו אין כל התנגדות לכך שגנדי יונצח בכל מקום אחר בארץ אך לא במקום שההנצחה בו צריכה להיות מוקדשת ללוחמים שלחמו בשער הגיא ובדרך אל ירושלים ואף איבדו בקרבות רבים מחבריהם. במקביל עשו ותיקי הפלמ"ח ניסיון לשכנע את בני משפחתו של גנדי לוותר מרצונם על הניסיון להנציח אותו בשער הגיא. הם פנו לבני המשפחה באמצעות ח"כ לשעבר משה (מוסה) פלד מקיבוץ בית השיטה, אך לדבריהם נענו בשלילה.



משורייני שער הגיא. צילום: דוד ועקנין, פלאש 90
משורייני שער הגיא. צילום: דוד ועקנין, פלאש 90



ההחלטה להנציח את רחבעם זאבי במתחם החאן בשער הגיא התקבלה על ידי הממשלה עוד באוקטובר 2011. ראשי עמותות הפלמ"ח פנו כבר אז במכתב למזכירות הממשלה וביקשו לבטל את ההחלטה אך נתקלו בסירוב. בשל כך, הם החליטו לפנות בעניין זה גם אל נשיא המדינה ראובן ריבלין וביקשו להפגש עם ראש הממשלה בנימין נתניהו כדי להביא לסיום הפרשה. "לא רצוי שוותיקי הפלמ"ח ינהלו מאבק נגד משפחתו של מי שהיה לוחם פלמ"ח בעצמו ולוחם בצה"ל", אמרו בעמותת דור ההמשך. כמה מהדמויות המרכזיות במאבק וביניהן משורר הפלמ"ח חיים גורי שוקלים אף לפתוח בשביתת רעב באתר שער הגיא אם יוחלט על החרפת המאבק.



ח"כ איילת נחמיאס ורבין עם חיים גורי משורר הפלמ"ח בשער הגיא: "החלטת הממשלה בדבר קריאת חאן שער הגיא על שמו של גנדי ז״ל חייבת להתבטל. החאן צריך להיקרא על שם הלוחמים שדמם ודמעותיהם טבולים באדמת שער הגיא, באב אל וואד. כששומעים את סיפורי הלוחמים הותיקים, אלופים כמו צביקה זמיר עמוס חורב ולוחמים נוספים, אשר ראו 531 לוחמים נופלים בדרך לירושלים, מבינים שאי אפשר להותיר בצידי הדרך את זכר הנופלים".



ח"כ בר לב תמך גם הוא במפגינים: "הקמת אתר מורשת לרחבעם זאבי ז"ל בשער הגיא חוטאת לאמתי ההיסטורית ויש בה כדי לבטל את תרומתם וגבורתם הגדולה של לוחמי הפלמ"ח וחטיבת הראל בהובלת הלחימה על פתיחת הדרך לירושלים. ראוי כי האתר יוקדש להנצחת זכרם של לוחמי החטיבה ומורשתם, הקשורים במקום בקשר של דמים".



"יריקה בפרצופן של נשים בהם פגע"


אמש פנתה ח"כ מרב מיכאלי, יו"ר סיעת המחנה הציוני, לראש הממשלה בנימין נתניהו בשם הסיעה בבקשה לבחון אפשרויות אחרות אשר יגרמו פגיעה פחותה ברגשות הציבור. "לאחרונה התפרסמו תחקירים רבים אשר ייחסו לזאבי אלימות מינית כלפי נשים וחיילות ששירתו תחת פיקודו", כתבה מיכאלי בפנייתה, "האיש אמנם אינו עמנו עוד ועל המעשים חלה התיישנות, אולם נשים דיברו בשמן ובפניהן וסיפרו את אשר עולל להן. קריאת אתר הנצחה נוסף על שמו אחרי הפרסומים המדוברים היא בבחינת יריקה בפרצופן של אותן נשים בהן פגע לכאורה ומסר של סובלנות מצד הממשלה כלפי פגיעה מינית".



עוד נכתב במכתב: "באב אל וואד, שער הגיא, והקרב על פריצת ירושלים הם מהסמלים הבולטים ביותר של התקומה היהודית בארץ ישראל, של מדינת ישראל הצעירה ושל מורשת הקרב של הפלמ"ח. רבים ורבות חירפו שם את נפשם. הלוחמים נשאו את הקרבות הקשים עוד שנים רבות. רחבעם זאבי ז"ל לא היה אחד מהם. קריאת האתר על שמו פוגעת פגיעה קשה בלוחמי הפלמ"ח שכן לחמו שם ובוודאי בזכרם של אלה שנפלו שם".