המשרד להגנת הסביבה עדכן היום (שני) כי כתוצאה מתקלה שמתרחשת בבז"ן, הופסקה פעילות אחד ממתקני הגופרית במפעל. "כתוצאה מכך, צפויה פעילות מוגברת של הלפידים. כונני המשרד להגנת הסביבה בדרכם למפעל כדי לבדוק את הסיבה לתקלה, ויפעלו להפסקת הפעילות החריגה בבז"ן בהקדם האפשרי". זו התקלה השנייה במתחם בתי הזיקוק בחיפה בתוך שלוש יממות ובמשרד מוסיפים: "אנו רואים בחומרה את ריבוי התקלות והאירועים החוזרים ונשנים במתחם בז"ן, ונפעל בכל האמצעים העומדים לרשותנו".



הלפידים הם ארובות בערה במתחם בתי הזיקוק המופעלות כדי לשרוף גזים רעילים בעת תקלה, כדי שלא יתנדפו לאוויר. אבל בליל שישי האחרון הבחינו תושבים רבים רבים בעשן סמיך שעלה מלפיד הבערה, אינדיקציה לכך שבכל זאת נפלטו לאוויר גזים רעילים, דבר שלא הוכח בבדיקות הראשוניות של איגוד ערי מפרץ חיפה להגנת הסביבה והוכחש תחילה על ידי האיגוד. עם זאת אתמול פרסם האיגוד הודעה לפיה לאחר תחקיר התקלה במפעל המסוכן בליל שישי עלה כי היתה חריגה בהזרמת הגזים למתקן הבערה שעדיין לטענתם לא הביאה לסכנה לבריאות הציבור.



ענבל יסיף, תושבת הקריות: "הפסקנו לעקוב אחרי הזיהום. אנחנו חיים בגוש של רעל, אוכלים, נושמים וישנים עם הרעל. בעוד 50 שנה, שיגידו כולם איך נתנו לזה לקרות, אבל אנחנו כבר לא נהיה פה. זה ביזיון מה שקורה. כל יום מגלים זיהום אחר, ממפעל אחר, והרשויות גוררות רגליים. הקריות וחיפה סובלות, אבל למעלה בממשלה יושבים ושותקים". 

אריה לביא, תושב קריית אתא, הוסיף: "אני לא מהמתלוננים, ואף אחד לא הכריח אותי לגור כאן. הוריי גרו כאן, אבל יש ימים, כמו בשבוע האחרון, שהריח הוא בלתי נסבל. אני לא מבין גדול ממה נובע הריח, אבל אני שומע מכולם שמדובר בפליטת רעלים מסרטנים, שכשמם, כן הם, לא יכולים להיות דבר טוב. עד שלא יסגרו מפעל אחד או שניים, ו-200 איש יילכו הביתה, אף אחד בממשלה לא יתעורר. אני לא מאשים את ראשי הרשויות, לא איכפת להם כי הם מקבלים מקומות עבודה וארנונה, וסותמים עין, אוזן ופה, ונותנים לנו לנשום את זה".
 

בארגוני הסביבה איבדו את האמון ברשויות לחלוטין. מעמותת אזרחים למען הסביבה נמסר: "עוד תקלה בבתי הזיקוק והמשרד להגנת הסביבה מודיע ש'אנשיו בדרך לשם כדי לבדוק את התקלה'. למשרד יש סמכויות להפסיק את פעילות המפעל ואף לסגור אותו במקרים כאלה אבל הוא מעדיף לא להשתמש בהם כשמדובר במפעלים גדולים, להבדיל מעסקים קטנים.



"מזיהום תעשייתי כולם נפגעים - אבל זה מחיר שהמדינה מוכנה לסבול למען בעלי ההון הגדולים". בארגון מגמה ירוקה חיפה טוענים: "מופעי האימים של ליל שישי ושוב היום, הם פרצופה של התעשייה המזהמת במפרץ חיפה. מגמה ירוקה בדקה את טבלאות הניטור בעת הארוע בשישי ונוכחה כי בעוד מתרחש במפרץ אירוע זיהום סביבה חריג - הערכים בטבלה לא שיקפו את המציאות.


אזור המפעלים בחיפה. צילום: שי לוי
אזור המפעלים בחיפה. צילום: שי לוי



"נפתח בהליכי אכיפה נגד המפעלים"

"זהו מערך הניטור הלקוי עליו מסתמכות גם ועדות התכנון בבואן להרחיב את התעשיות המזהמות בחיפה. אנו תוהים מה שווי חיי אדם במפרץ חיפה - מול טובתו של מפעל פרטי, בזן, עם התנהלות כושלת שזו כבר התקלה הרביעית שלו החודש. יש לקיים את ההמלצות שהוגשו לממשלה (דוח חנין 2014) ולצמצם את התעשיות ואחסון החומרים המסוכנים במפרץ חיפה".



ליהי שחר ברמן, מובילת המאבק לאוויר נקי מטעם מגמה ירוקה, תוהה: "איך אני יכולה לישון בשקט בידיעה שאת המפעל הזה רוצים להרחיב. הציניות בה ועדות התכנון בראשות השר משה כחלון מפקירים את תושבי מפרץ חיפה בולטת נוכח אוזלת היד של המשרד להגנת הסביבה?".



רק אתמול פרסם המשרד להגנת הסביבה את מסקנות בדיקת הפתע שערכו המשטרה הירוקה ונציגי מחוז חיפה של ביום חמישי האחרון לתקינות ארובות בחמישה מפעלים באזור מפרץ חיפה, שניים מהם במתחם בז"ן, בה נמצאו ליקויים רבים ברוב הארובות שמופו כחשודות ונבדקו, וכי כל חמשת המפעלים מפרים את תנאי היתר הפליטה או תנאים נוספים לרישיון העסק בנושא של התאמת ארובותיהם לנוהל.



מהמשרד להגנת הסביבה נמסר: "המשרד יפתח בהליכי אכיפה נגד המפעלים המפרים, לרבות הטלת עיצומים כספיים (לפי סעיף 53 לחוק אוויר נקי), וידרוש את תיקונם המידי של הליקויים". בעמותת אזרחים למען הסביבה אומרים: "ממצאי הבדיקה מחמישי האחרון רק מחזקים את תחושת הבלבול וחוסר הביטחון של התושבים מול אוזלת היד של המשרד להגנת הסביבה בהגנה על תושבי האזור מפני הזיהום התעשייתי.



"מצד אחד טוען המשרד שהמפעלים מפוקחים באופן צמוד ושהם פועלים לפי תקנים מחמירים אבל מצד שני תקלות קורות כל הזמן במפעלים וגם כאשר ננקטים הליכי אכיפה אז הם לא ממוצים עד הסוף ולכן אין פלא שהם לא מרתיעים. בפועל לא מדובר בתקלות. אירועים כאלה הם לא תקלה. זאת השגרה. שגרה שכתוצאה ממנה האוויר באזור מופצץ בחומרים רעילים בבת אחת, כמעט רק בלילות וכאשר מצלמות הניטור לא עובדות".



מחברת בז"ן נמסר: "מדובר בתקלה נקודתית במתקן הדחת גופרית שטופלה תוך מספר דקות , ודווחה כנדרש לרשויות. לא נגרם נזק סביבתי".