טקס הזיכרון הממלכתי לחללי מלחמת יום הכיפורים התקיים היום (חמישי) בבית העלמין הצבאי שבהר הרצל. בטקס, בו ציינו 43 שנים למלחמה, השתתפו נשיא המדינה ראובן ריבלין, ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון אביגדור ליברמן והרמטכ"ל גדי איזנקוט. ראש הממשלה נתניהו התייחס במהלך הטקס לפרוץ המלחמה בשנת 1973 ואמר בנאומו: "בחיי מדינה יש רגעי מבחן עליונים שמחייבים גיוס של כל הכוחות הלאומיים. כך היה לפני 43 שנים כשקרעו הצופרים את דממת יום הכיפורים. המלחמה פרצה בשל שני כשלים מנהיגותיים -  חוסר היכולת לזהות את הסכנה, ומשזוהתה הסכנה חוסר הנכונות לפעול נגדה מיד". 



לדבריו של נתניהו, "המחדל זעק לשמיים ומי שתקף בשעת המבחן הם לוחמינו שלא נשברו תחת מהלומת הפתע. הם השקיעו מאמץ אדיר לבלום את האויב ולמרות הזעזוע הגדול שספגנו שהיה כרוך במחיר כבד, הבית נותר על תילו ונשאר עומד בזכות תעוזת בנינו ובנותינו היקרים שנאבקו יום ולילה עד שהאיום הוסר".



אין לנו הפריבילגיה להפסיד באף מערכה"


עוד הוסיף ראש הממשלה כי "מלחמה זו הבהירה לשכנינו שלא יכניעו אותנו בכוח הנשק, ידינו ממשיכה להיות מושטת לשלום לאלה מבין שכנינו שרוצים בשלום. ועד שיבוא השלום וגם כשיבוא - אנו נמשיך להיות מוכנים להגן על עצמנו". נשיא המדינה ראובן ריבלין אמר במהלך נאומו: "כאב השכול הוא פרטי, יומיומי, עמוק ומטלטל, אך משפחת השכול הישראלית שגדלה בלי היכר במלחמת יום הכיפורים והיא פוגשת בתוכה את כולנו. העם בישראל כולו חב להם, לחללי מערכות ישראל ולכם בני המשפחות חוב של כבוד ושל זכות. מלחמת יום הכיפורים הייתה ועודנה מהאירועים המכוננים של המלחמה שהכתה בתדהמה והותירה אותנו המומים וכואבים".



"אנו יודעים היום כי אין לנו את הפריבילגיה להפסיד באף מערכה. אנו לא מאוימים כפי שהיינו באותה עת, וזאת בשל הפקת לקחים משמעותית ובשל פעילות מדינית והסכמי השלום שנחתמו. אך עדיין, חובה עלינו לזכור ולהיות מודעים לסכנות הרובצות ולהיערך אליהן. גם כשארגוני הטרור תופסים את מקום הצבאות הסדירים, אל לנו לשכחו את תורת הלחימה הבסיסית. מלחמה זו לימדה אותנו לא להיכנע לשאננות ולהיות דרוכים, צריכים להיות מוכנים בו זמנית לאתגרי ההווה ואיומי העתיד", אמר הנשיא.



הנשיא ריבלין. צילום: מארק ניימן, לע"מ