החלטה אנטי-ישראלית נוספת עברה היום (חמישי) באונסק"ו, ארגון החינוך, המדע והתרבות של האו"ם. מדובר בהצעה פלסטינית שמהותה ניתוק הזיקה היהודית לירושלים ולהר הבית. הפלסטינים דורשים את הקמתה של משלחת בינלאומית של מומחים למקומות הקדושים, שתבחן את מה שהם מכנים "הרס המורשת ההיסטורית והארכאולוגית על ידי ישראל", תוך שורה של דוגמאות כולל קו הרכבת הקלה וחפירות ארכאולוגיות.



24 מדינות תמכו בהחלטה, שאף מטילה ספק בקשר בין היהדות לכותל המערבי. שש מדינות הצביעו נגד, כ-26 מדינות נמנעו ושתי מדינות נעדרו מההצבעה.



גורם בכיר במשרד החוץ אמר כי המאמצים הדיפלומטים של ישראל הניבו שינוי משמעותי בדפוסי ההצבעה של מדינות אירופה, כאשר אף אחת מהן לא תמכה בהחלטה.



צרפת, שבדיה, סלובניה, ארגנטינה, טוגו והודו עברו מתמיכה בהחלטה בחודש אפריל האחרון להימנעות כעת. בין המדינות שהתנגדו להחלטה היום נמנות: ארצות הברית, בריטניה, גרמניה, הולנד, ליטא ואסטוניה. בין התומכות ישנן רוסיה סין והמדינות הערביות.



בישראל החליטו בצעד חריג לפנות לעזרת הוותיקן אף שלשגריר שלהם באונסק"ו אין זכות הצבעה. ישראל ניסתה לרתום את הוותיקן למהלך נגד ההחלטה שכן הפלסטינים פועלים לנתק לא רק את הזיקה של העם היהודי להר הבית ולירושלים אלא גם את הזיקה הנוצרית.



ראש הממשלה, בנימין נתניהו הגיב להחלטת אונסק"ו ואמר כי "תיאטרון האבסורד באונסק"ו נמשך. היום הארגון הזה קיבל עוד החלטה הזויה שאומרת שלעם ישראל אין קשר להר הבית ולכותל".



נתניהו הוסיף בביקורת: "לומר שלישראל אין קשר להר הבית ולכותל, זה כמו לומר שלסין אין קשר לחומה הסינית, ולומר שלמצרים אין קשר לפירמידות. בהחלטה האבסורדית הזאת אונסק"ו איבד את מעט הלגיטימיות שנשארה לו. אבל אני מאמין שהאמת ההיסטורית יותר חזקה, והאמת תנצח. ואנחנו עוסקים היום באמת".



בעקבות החלטת אונסק"ו פנה שר החקלאות, אורי אריאל לראש הממשלה נתניהו: "דווקא היום על הממשלה לפעול להגברת המשילות והנוכחות היהודית בהר הבית". במכתב כתב השר אריאל: "אונסק"ו כידוע הוא ארגון השייך לארגון האומות המאוחדות, ועלינו בממשלה בכלל ועליך כשר החוץ בפרט לדרוש ממדינות העולם לגנות החלטות אנטישמיות אלו ולהפסיק לאלתר את מימון האו"ם שתחת ארגון זה אונסק"ו מפיץ את הודעותיו".



יו"ר הכנסת יולי (יואל) אדלשטיין יצא נגד ההחלטה ואמר כי "אנו עדים שוב ושוב לחוסר הרלוונטיות של האו"ם ומוסדותיו. ההחלטה היא מסר למסיתים ולמשכתבי ההיסטוריה שפועלים ללא לאות מתוך שנאה. גם אלפי הצבעות לא תצלחנה למחוק את הזיקה ההדוקה של היהודים למקומות הקדושים ולכותל המערבי. אם יש משהו שמצריך בדיקה, הוא האם לאונסק"ו ולאו"ם אין כלל זיקה להיסטוריה ולמציאות".



"ישראל והעם היהודי לא זקוקים לאישור של אונסק"ו או כל מדינה אחרת לקשר המיוחד במינו בין העם היהודי ומדינת ישראל לירושלים בכלל ולמקומות הקדושים בה כמו הכותל המערבי והר הבית בפרט", אמר שגריר ישראל לאונסק"ו, כרמל שאמה הכהן. "אין שום קשר של עם אחר למקום אחר בעולם שמתקרב לעוצמות ולעומק הקשר שלנו לירושלים מבחינה דתית, היסטורית ולאומית, קשר שעמד במבחן בן 2,000 שנה".



כרמל שאמה-הכהן נגד ההחלטה. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90
כרמל שאמה-הכהן נגד ההחלטה. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90



ביקורת על ההחלטה נשמעה גם מכיוון המחנה הציוני. ראש האופוזיציה, חבר הכנסת יצחק הרצוג אמר: "אונסק"ו מועלים בתפקידם ומוציאים שם רע לדיפלומטיה, לאחריות ולמוסדות הבינ"ל. מי שרוצה לספר את ההיסטוריה מחדש, לסלף ולהמציא נרטיב הזוי כאילו לכותל המערבי ולהר הבית אין קשר לעם היהודי משקר במצח נחושה שקר נורא שרק יגביר את השנאה. בעניין הזה אין שום מחלוקת בעם ישראל ואני קורא לאונסק"ו לחזור בהם מההחלטה הביזרית ולעסוק בשמירה על ההיסטוריה האנושית במקום בסילופה".



חבר הכנסת אראל מרגלית תקף את ראש הממשלה ואמר כי "תחת נתניהו הופכת מדינת ישראל למצורעת ומנודה, עד שהמובן מאליו כמו זיקתנו לירושלים מוטל בספק. מי שלא מסוגל להסביר לעולם את החיבור שלנו לבית ראשון ושני, יביא עלינו את חורבן בית שלישי".



חבר הכנסת חיליק בר הוסיף בביקורת: "מוטב לאונסק"ו שיתעשתו מהר ויחזרו בהם מהחלטה המשעשעת השערורייתית והמקוממת הזו. הייתי ממליץ לאונסק"ו לעשות גוגל כדי למצוא את הזיקה או הקשר, אך קל יותר פשוט לפתוח תנ"ך או לגשת מקורות. זוהי בדיחה עצובה ואני מגנה את החלטת אונסקו ומצר עליה. הר הבית קשור קשר ישיר ליהדות, ולהיסטוריה של עם ישראל בארץ ישראל. ההחלטה הזו אינה מקדמת את ההידברות, את הסובלנות הדתית, את הדו קיום ואת פתרון שתי המדינות".