בית משפט השלום בירושלים הורה היום (חמישי) על צמצום צו איסור הפרסום והתיר לפרסם את שמו של המחבל שביצע את פיגוע הירי באזור גבעת התחמושת בבירה לפני ארבעה ימים. המחבל הוא מוסאבח אבו סביח, בן 39 תושב סילואן שביצע את פיגוע הירי נרצחו יוסי קירמה ולבנה מליחי ז"ל. בתחילה נאסרו לפרסום גם שמותיהם של ההרוגים.



שוטר היס"מ יוסי קירמה (29) ממבשרת ציון ולבנה מליחי (60) תושבת ירושלים נרצחו בפיגוע הירי בשבוע שעבר. רב סמל מתקדם קירמה, לוחם ביחידת הסיור המשטרתית בעיר, היה אחד השוטרים שנלחם במחבל ונורה במהלך חילופי האש תוך שהוא מבצע מרדף רכוב אחרי היורה. הוא חתר למגע על מנת לנטרל את המחבל ובכך מנע פגיעה נוספת בחפים מפשע. לאחר שנורה הוא פונה לבית החולים כשהוא פצוע באורח אנוש, שם נלחמו הרופאים על חייו, עד שלבסוף נאלצו לקבוע את מותו. קירמה התגייס לשורות המשטרה לפני ארבע שנים ולפני כארבעה חודשים התחתן. לאחר מותו הועלה קירמה בדרגה. הוא הותיר אחריו אישה, הורים ושני אחים.



בחודש דצמבר אשתקד, במהלך סיור בגזרת ירושלים הבחין קירמה באדם שהסתובב בצורה חשודה ליד גן ילדים בעיר.הוא ושותפו לסיור החליטו לבדוק את החשוד ובחיפוש על גופו איתרו סכין. בחקירתו הודה החשוד שתכנן לבצע פיגוע דקירה ועל פועלו הוענק לקירמה ציון לשבח ממפקד מחוז ירושלים.



מליחי, גמלאית הכנסת, עבדה בכנסת יותר מ-30 שנה, תחילה במזנון ואחר כך כעובדת כנסת מן המניין שעבדה שנים רבות במחלקת המשק. עובדי הכנסת הוותיקים ציינו כי הם זוכרים אישה חמה מאד, אהובה על הכול, מסורה, אכפתית וצנועה. גם לאחר צאתה לגמלאות בשנת 2010, המשיכה לבנה מליחי להיות בקשר עם הכנסת ולהשתתף באירועי הכנסת השונים ממש עד לימים אלה. מליחי הותירה אחריה בעל, שלוש בנות ושישה נכדים.



לבנה מליחי ויוסי קירמה. צילום: דוברות הכנסת, דוברות המשטרה
לבנה מליחי ויוסי קירמה. צילום: דוברות הכנסת, דוברות המשטרה



במהלך הפיגוע שאירע בשבוע שעבר נפגעו שבעה בני אדם, ביניהם שני ההרוגים וחמישה פצועים. בין הפצועים, שתי נפגעות מתאונה שנגרמה כתוצאה מהפיגוע ושלושה נוספים שלקו בהתקף חרדה. הירי הקטלני של המחבל התבצע מתוך רכב חולף, סמוך לרכבת הקלה בגבעת התחמושת בירושלים.



המחבל אשר ביצע את פיגוע הירי, שכאמור, שמו הותר לפרסום היום, מוכר לרשויות אכיפת החוק בישראל. המחבל אמור היה להתחיל לרצות ביום הפיגוע עונש של ארבעה חודשי מאסר בגין תקיפת שוטר שביצע בעבר. מכתב האישום נגדו עלה כי באפריל 2014 ניסה לחדור מחסום משטרתי בהר הבית, אחד השוטרים ביקש ממנו לעזוב את המקום ובתגובה חבט המחבל בפניו באגרוף. השוטר ניסה להשתלט עליו כאשר הוא משתולל ומקלל את השוטרים. לאחר שנאזק ונעצר, הוא הובל לניידת שם אמר לשוטר "תזכור את הפנים שלי, אנחנו עוד ניפגש". הפרקליטות ייחסה לו עבירות של תקיפת שוטר בנסיבות מחמירות והפרעה לשוטר בעת מילוי תפקידו וכאמור, נגזרו עליו ארבעה חודשי מאסר.



זירת הפיגוע, הבוקר. צילום: מרק ישראל סלם
זירת הפיגוע, הבוקר. צילום: מרק ישראל סלם



בעבר אף נידון המחבל לשנת מאסר בגין ביצוע עבירות של הסתה לאלימות או לטרור ושמונה עבירות של תמיכה בארגון טרוריסטי, בגין פרסומים ברשת הפייסבוק. ב-2015 הוגש נגדו כתב אישום ובו 14 סעיפים בהם נטען כי פרסם בחשבון קריאות ישירות למעשי אלימות וטרור נגד אזרחים וכוחות הביטחון בישראל, וכן פרסם תכנים מסיתים בתקופה המתוחה שבה אירעו חטיפת ורצח שלושת הנערים גיל-עד שאער ז"ל, נפתלי פרנקל ז"ל ואייל יפרח ז"ל, מבצע "שובו אחים", חטיפת ורצח הנער מוחמד אבו-חדיר ו"צוק איתן".



פרקליטות מחוז ירושלים חתמה עמו על הסדר טיעון, לפיו יודה בביצוע 12 עבירות של הסתה לאלימות או לטרור ותמיכה בארגון טרור. ביולי 2015 הוא הורשע בבית משפט השלום בירושלים. הפרקליטות ביקשה מבית המשפט לגזור עליו עונש של בין 15 ל-30 חודשי מאסר. אולם השופט מרדכי כדורי, סבר כי יש להתחשב בפרק הזמן הממושך שהנאשם ישב במעצר וגזר עליו שנת מאסר וכן הורה לחלט את מכשיר הטלפון הנייד, באמצעותו פרסם את דבריו. בנוסף, בחודש יולי השנה הוצא צו בחתימת מפקד מחוז ירושלים המונע מהמחבל גישה להר הבית.